Reklama

Reklama

Slon

Trailer

Obsahy(1)

Slunečný den v areálu americké střední školy. Kamera sleduje pár chlapců i děvčat, kteří se míjejí na trávníku, na hřišti, na nekonečných chodbách školní budovy. Všichni působí uvolněně, sebejistě, možná dospěleji než jejich rodiče. Mají jména - John, Alex, Eric, Carrie -, ale na nikom z nich nespočine kamera tak dlouho, aby kolem něj vyrostl příběh. Nic zdánlivě nenapovídá tomu, jakým hrůzným dramatem vyvrcholí den. Ostatně i ono drama je zachyceno jakoby z odstupu: žádný obraz paniky, žádné výkřiky zděšení, jen záblesk překvapení v očích těch, jež jejich dva spolužáci bez emocí kosí výstřely.
Gus Van Sant pojal drama, jež se odehrálo ve škole v Columbine jinak než Michael Moore ve svém oscarovém dokumentu. Víc než sociopolitické souvislosti ho zajímá, co asi se dělo v myslích těch slušných a kultivovaných mládenců, kteří se rozhodli dát světu za vyučenou povražděním nevinných lidí a skoncovat s vlastním životem. Nehledá vysvětlení, je si vědom, že řetěz příčin je složitý. Bajka praví, že každý slepec líčí slona podle části jeho těla, kterou ohmatal. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (237)

castor 

všechny recenze uživatele

Bez známých herců, s minimálním rozpočtem, s krvavým závěrem. Gus Van Sant natočil velmi zajímavý snímek na téma střelby na amerických středních školách. Jeho experiment je dokonalý z několika pohledů. Příběh není vyprávěný chronologicky, neanalyzuje příčiny vyvražďování. Kamera v dlouhých jízdách mapuje školu, ve které k tragédii dojde. Vybírá si několik studentů, ke kterým se později, z pohledu jiných studentů, vrací. Nějaké scény trvají i více jak pět minut bez jediného střihu, kamera v nich žije vlastním životem, krouží v hloučku, není nasměrována na studenty, kteří právě hovoří nebo dělají něco důležitého. I několik minut snímá nějakého žáka (zpoza temene) při chůzi po dlouhé chodbě, sleduje jeho činnost, lidi, které potkává. V jednom záběru nám tak režisér nabídne například trojici dívek, která při obědě plánuje odpolední činnost a následně na záchodě zvrací právě snězené. V jiném pak dvojici mladíků (vrahů) při jejich denním programu. Nenaznačuje svoje stanovisko, sleduje je nezaujatě, stejně jako závěrečné vyvražďování. To je velmi tiché, ukazuje nám jen to, co se režisér rozhodne právě odhalit. Vidíme chladnost provedení střelby do spolužáků, některé zvuky střelby jsou potlačeny, jiné naopak zvýrazněny. Gus Van Sant natočil bezesporu ojedinělý film, s velmi kontaminovaným obsahem!! ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Takhle extrémně studených a odtažitých filmů jsem moc nespatřil, Gus Van Sant zřejmě trpí absencí jakýchkoliv emocí nebo je minimálně ve svém filmu nijak neumí vyjádřit. Téměř celou hodinu se ve filmu nic výzamného neděje, Van Sant nám představí v nic neříkajících útržcích řadu studentů, natáčí s nimi záběry ve škole, kterou si povětšinou pořádně kvůli zvolenému zaostření ani neprohlédneme, sociální pozadí a bližší charakteristiky nám zůstávají utajeny, s výjimkou pár vesměs nepodstatných informací (např. že otec chlapce, který pár lidí zachrání před budovou, je alkoholik nebo že jeden z vrahů umí hrát na klavír a pod.) postavy pořádně vůbec nepoznáme, nemáme možnost poznat atmosféru školy... Film se tváří v dlouhých záběrech kamery sledující pohyb studentů jako hodně psychologický, ve skutečnosti však té psychologie nabízí jen pramálo. Rovněž se tváří jako téměř dokumentární, o to paradoxnější pointou teprve je, když si ve zdejších zajímavostech přečtete, že skutečnou událostí, kterou film zpracovává, je to pouze volně inspirováno a průběh masakru ani (homosexualní) identita vrahů se skutečností v tomto hraném rádoby dokumentu vůbec nekorespondují. Vše završuje místy otřesná kamera, kvůli níž ani v nejvypjatějších chvílích nevidíme do obličejů postav. Zajímavé téma, příšerné zpracování s promarněným potenciálem. BTW, proč se to vlastně jmenuje vůbec Slon? [25%] ()

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Van Santův pohled na obyčejné žáky, jedné obyčejné školy, kde nakonec dojde k velké tragédii. Režisér vyloženě neodsuzuje, jen chladně vypraví, co se mohlo odehrát v hlavách nijak výrazných mladíků předtím, než se odhodlali k jednomu z největších masakrů na americké střední škole. Gus Van Sant nepřichází s ničím novým ale i tak z jeho pohledu mrazí. ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

"Hej kluci, co jdete dělat? Táhni odsud a nevracej se. Bude tam řežba" - zamrazí. Od začátku tísnivý pocit a čekání na masakr. Harris Savides točí nádherný záběry, úhly kamery, zpomalené krásně plynoucí záběry bez střihu. Nelineární vyprávění se někomu může zdát natahované, ale pro mě jde o geniální načasování. Gus Van Sant se nesnaží na vše odpovědět a divák musí přemýšlet (není nám vše zodpovězeno, přesně, jako proč se všechny tyhle masakry dějí) - perfektní. ()

FFilipCZ odpad!

všechny recenze uživatele

Je mi jasný, o jak vážné téma jde. Viděl jsem o téhle "akci" i jiný snímek (nejspíš film, dokument nebo něco podobného) . Sorry, ale tohle? Buď jsem nepochopil pointu tohoto filmu, něco mi něco uniklo a nebo nevím. Jinak si nedokážu přestavit, že bych měl dát filmu 4* za to, že 3/4 stopáže filmu zabírají záběry chůze dětí zezadu a zbytek je nesmyslné žvatlání o všedních teenagerovských věcech. Jediné co stojí za zmínku je poslední přibližně desetiminutovka, kde se konečně něco děje, ale že by to bylo nějaké veledílo, to se taky nedá říci. Já prostě nemůžu jinak. Ať si říká kdo chce, co chce. Ať má tento film klidně samé čtyř a pěti hvězdy, já musím dát odpad, protože tak špatnej film, kterej mě nebavil a projel jsem ho asi tak za půl hodiny, jsem už dlouho neviděl. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (15)

  • Většina představitelů studentů jsou neherci a jejich reálná jména byla použitá pro postavy, které ve filmu hrají. (FilmFan24)
  • Původní návrh scénáře napsal J.T. LeRoy. (FilmFan24)
  • V závěru během střelby jeden ze studentů padne zády na zem, avšak žádnou střelnou ránu na něm není vidět, ačkoli byl střelen do břicha. (Sufferer)

Reklama

Reklama