Reklama

Reklama

Marie Terezie

(seriál)
  • Rakousko Maria Theresia (více)
Trailer 1
Česko / Rakousko / Maďarsko / Slovensko, (2017–2021), 8 h 35 min (Minutáž: 94–114 min)

Režie:

Robert Dornhelm

Hrají:

Táňa Pauhofová, Kateřina Coufalová, Aaron Friesz, Ursula Strauss, Martin Pechlát, Adam Vojtek, Rosaria Viola Mlčková, Kateřina Winterová, David Švehlík (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(5)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (12)

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Celé mě to bavilo na 4*. Vojta Kotek odvádí skvělý výkon napříč všemi díly a jeho postava Františka Štěpána je pro mě středobodem celé série. Hodně mu pomáhá ale ten fakt, že je zde skutečně celou dobu. Herečka, která hraje Marii Terezii se v průběhu seriálu třikrát změní a přestože všechny dámy hrají dobře, je těžké se znovu a znovu napojit na jinou herečku. Proto mám nejvřelejší vazbu hned k té první. Obzvláště skok mezi Marie-Luise Stockinger a Steffi Reinsperger byl těžký, jelikož neuběhla skoro žádná doba a změna vizáže byla maximální, i když očekávatelná. Celý koncept seriálu se mi moc zamlouvá. Má velmi dobrou edukativní hodnotu (s neustálou nutností zpětné kontroly na wikipedii), moc fajn hudbu a místy mi přišlo, jakobych koukal třeba na Borgie, a ne na především český koprodukční televizní seriál. Hvězdu ale musím strhnout za zcela zbytečné zmatky a odchylky od reality (prostě mě například trápí, když někdo má umřít a umře úplně někdy jindy (Johanna Gabriela), nebo tam někdo zásadní má být a vůbec tam není (Karel Josef). Dále zejména závěrečný díl převelice trpí postavou Táni Pauhoufové, která nezestárla ani o jediný den, přičemž královský pár mezi tím prožil úplně celý život. Nechápu, jak může vzniknout takováhle bota, tím spíš, že její postava je v posledním díle naprosto zbytečná a vůbec tam nemusela být. Během série je také někdy otázkou, zda skutečně musely například všechny plesy proběhnout a nemohl být větší prostor pro dramatičtější události, ale beru, že je to seriál, co má 8 a půl hodiny a ne pořád to bude mít maximální tah na branku. Holt někdy z toho maličko kouká ona televiznost a levnost (a když jste přísní, tak z toho kouká vlastně pořád). Ačkoliv jsem seriál sledoval prioritně kvůli Josefu II., který mě teď zajímá, paradoxně se mi poslední díl líbil nejméně a nejvíce se mi líbily první dva, které jsou hodnoceny nejhůře. Když totiž ještě žil Karel VI. a Princ Savojský, bylo to z pohledu Marie Terezie a jejího diváka za mě nejzajímavější, než válka, která probíhala poté. Když by ale podobně kvalitně byl zpracován každý český král, tak se teda vůbec zlobit nebudu a díky tomuhle seriálu jsem si ujasnil a zapamatoval naše vládce od Karla VI. až po současnost, což se mi zatím nikdy nepovedlo. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Koprodukční série spojila vybrané země bývalé Habsburská říše, aby připomněla současné generaci osobnost Marie Terezie (1717-1780). Atraktivní projekt se bohužel opřel o lidově pojatý životopis z pera Mirky Zlatníkové a Radka Bajgara a vznikla tak především romantická selanka, která primárně utužila popularitu Vojty Kotka v srdcích jeho stárnoucích fanynek. Nicméně budiž projektu připsáno ke cti obsazení trojice hereček v hlavní roli a jemné popíchnutí unavených diváků matičky veřejnoprávní k úvahám směřujícím trochu jiným směrem. ()

Reklama

brumbrum odpad!

všechny recenze uživatele

Prave sme docitali velmi kvalitne zivotopisne spracovanie, Maria Terezia, Gabriele Marie Cristen (pseudonym) - zostali sme hlboko zasiahnuti velkostou ducha tejto velikanky, ktora by si este dnes vopchala na dno zadneho vrecka komplet vypaplany kabinet kdejakej radoby-svetovej vlady. Porodit 16 deti, prezit 6 z nich, viest vojny, pozdvihnut skolstvo, zdravotnictvo, zachovat rozlohu zdedenej krajiny s vyplienenou kasou, byt milujucou manzelkou nevernemu snilkovi, ktoremu z lasky dopriala este aj milenku.. - vdacime jej za mnohe, napriek tomu, ze jej za prvej ceskoslovenskej republiky zburali u nas monumentlany pomnik; co tak cislovanie domov, este aj to mame vdaka nej. Slovom, hmatatelny dojem tejto nevsednej osobnosti sme chceli podciarknut zhliadnutim filmoveho spracovania. Uz zaciatok dal tusit, ze to budeme musiet znechutene vypnut: presny obraz degenerovanej doby, ako vysledok 40-rocneho posobenia sudruhov, po znicujucom osvietenstve a revoluciach a ktovie com vsetkom, co nas deli od Marie Terezie. Cisarovna matka sa prezentuje ako ozran, Frantisek ako diskotekovy posuk, Maria Terezia nadrzana slepica - zial, okyptena mysel neda takyto material; dnes zvladneme natocit iba ak cigansku komediu ci ozransku posukandu, ale siahnut na material pokladov Marie Terezie by vyzadoval hlbku ducha a nie tucet hercov zvyknutych zahrat kretenizmus dnesnej pakultury. Chce se mi zvracet, jak pravi klasik. Aby sme si neznicili dojem skutocnej Marie Terezie (precitajte si tu knihu, pani autorka ma ducha a nasprtany dejinny material, citlivo, hlbavo a hlavne historicky verne), film sme stopli a davam ODPAD aj s patricnym komentarom. Nenachadzam spravne slova znechutenia z dnesnej tvorby - a zasa raz si uvedomujem, ze vysmarit domace kino a budovat namiesto toho kvalitnu kniznicu, bol dobry tah pred troma rokmi. Vyslovujem bezvyznamne ale o to vacsie a od srdca iduce velke FUJ! a HANBA! rezii aj scenaristom. ()

Akinaz 

všechny recenze uživatele

Za mě opravdu povedený dobový seriál, který nás seznamuje s takovou veličinou jakou byla Marie Terezie. Moc se mi líbili rovněž herecké výkony všech hlavních protagonistů, ale zejména Vojtu Kotka v roli nápadníka a posléze manžela této veliké panovnice je třeba pochválit, už jen za to, že se své role zhosti od počátku až do samého konce (tedy panovníkovi smrti). Výborné kostýmy, humor i všechny protagonistky hlavní hrdinky. 5* ()

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Celkově docela příjemná, lehce soapkovitá, i když scénářem trochu nevýrazná dobová záležitost, kterou navíc kazí takový ten otravný laciný look televizní inscenace. Celá minisérie se po většinu času omezuje na kostýmní drama v interiérech zámků a přilehlých zahrad. Bohatě zdobené dobové kostýmy jsou parádní, v tomhle ohledu skutečně bez výhrad. Ovšem z interiérů a občasných exteriérů, byť jsou krásné, jsem měl trochu klaustrofobický pocit. Divák jednoduše musí přistoupit na skromnou konzervativní výpravu a nečekat od toho drama od Starz. Dívá se na to ale příjemně, na pestrosti přidává i obměna hereček v roli Marie Terezie, což je v kombinaci s tím, že se ostatní herci nemění trochu podivné, ale budiž. Z Marie-Louise Stockinger je cítit vzpurnost a mladické nadšení, ze Steffi Reinsperger naopak odhodlání a jistá arogance a nakonec z Ursuly Strauss zase letitá moudrost zkušené panovnice. Zvláštní dojem jsem měl z Vojty Kotka, který mi v prvních epizodách přišel nepřirozený a vůbec mi do své role svou žoviálností neseděl. Ve finální epizodě se to ale naprosto otočilo a stárnoucího člověka zde zmáknul naprosto s přehledem. Ona ale celá ta finální epizoda byla o stupeň lepší. Kromě výrazně méně televizně působící kamery i scénářem, který v poslední etapě vlády Marie Terezie z diváka vydoloval i nějaké ty silnější emoce plynoucí ze vztahů mezi postavami. Kromě samotného finále, kde logicky končí životní cesta Marie Terezie a Františka, se mi nejvíce líbila zápletka s nepovedenou svatbou a následným románkem. ()

Galerie (299)

Zajímavosti (40)

  • Scéna ve filmu, při níž pod novomanželi Marií Terezií (Marie-Luise Stockinger) a Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek) při sexu spadne postel, se skutečně stala. Včetně toho, že jim císař musel vysvětlit, „jak se to dělá“. (raininface)
  • V začátku filmu, kdy je František (Vojtěch Kotek) se svým spolupracovníkem na cestě do manufaktury, je na záběru z ptačí perspektivy vidět nezamaskované signální a varovné pásy dlažby v chodníku včetně části značení přechodu pro chodce na komunikaci, které jsou používány až na konci 20. století. (sinjakupre)
  • Kým štáb medzi sebou komunikoval a jednotlivé pokyny rozdával v angličtine, herci sa pri „ostrej" rozprávali svojím materinským jazykom. Panovníčka Mária Terézia stvárnená mladou rakúskou herečkou tak hovorila po nemecky, z úst jej osudovej lásky Františka Štefana Lotrinského v podaní herca Vojtěcha Kotka bolo ale počuť češtinu. Pri niektorých scénach sa dokonca stávalo, že sa z pľacu ozývali všetky štyri jazyky naraz. Každá televízia si napokon všetky scény predabuje do svojho jazyka. (kacer4)

Reklama

Reklama