Režie:
Zach CreggerScénář:
Zach CreggerKamera:
Zach KupersteinHudba:
Anna DrubičHrají:
Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long, Jaymes Butler, Richard Brake, Kurt Braunohler, Kate Bosworth, Matthew Patrick Davis, Sara Paxton (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Mladá žena odjíždí do Detroitu na pracovní pohovor. Má sjednaný pronájem domu, ale když dorazí pozdě večer na místo, zjistí, že si stejné ubytování rezervoval neznámý muž. I když jí opatrnost radí, aby to nedělala, rozhodne se v domě strávit noc. Brzy jí dojde, že neočekávaný spolubydlící není zdaleka tím jediným, čeho by se měla obávat. (Disney+)
(více)Videa (2)
Recenze (453)
7/10 Mix ultračiernej komédie a hororu založenom na jednom triku, ktorý ale vhodne replikuje počas celej minutáže. Dobrý casting, skvelá réžia, celkom umne vystavaný príbeh o troch dejstvách... ale čím bližšie ku koncu, tým viac je Barbarian plný klišé a účelovosti (dementní policajti, zbraň, klimax). A aj keď je to bezpochyby solídne desivé, zaokrúhľujem nadol, lebo je to čisto založené na ľakačkách. ()
Slušné, ale napodiv mňa zaujala vraj tá nudná prvá polovica, kde bol veľký priestor na fantáziu, čo sa z toho vykľuje. V druhej polovici už nastupujú klasické nelogické kroky, kedy hlavná postava dobrovoľne chodí na miesta, odkiaľ chcela utiecť, policajti sú tradičné tupí, no a toto všetko sa zaobalilo krvavými scénami s feministickým záverom. Svoje čaro aj atmosféru to ale malo. ()
Ono se to sice dlouho snaží tvářit, že tam konečně jsou nějaké racionálně uvažující postavy, které nedělají úsměvná hororová rozhodnutí, jak to z žánru většinou známe, jenže nakonec se tam pár hloupoučkých momentek stejně najde. Je to nicméně nejintenzivnější a zdaleka nejatmosféričtější horor za dlouhou dobu, a navíc nepřestává překvapovat. [Disney+] ()
Jak jsem již mnohokráte zmínil, nejsem cílovka co se týče žánru horor. Přesto bych se i já rád u těchto filmů bál, nebo alespoň lekl. A kupodivu, tady se to dokonce párkrát stalo. Samozřejmě doporučuji před sledováním úplně vypnout myšlení, protože bychom se asi všichni zachovali úplně jinak už v prvních pěti minutách filmu. Konceptem je to stále to samé. Strašidelný dům, kam se někdo nastěhuje a kde se začnou dít věci. Dál to nebudu spoilerovat, každopádně musím zde ocenit velkou míru originality z hlediska lokací. Tentokráte se nejedná o žádné vyhořelé panské sídlo, dům, kde se kdysi staly vraždy, či opuštěnou chatu kdesi v hlubokých hvozdech. Tady máme relativně úplně normální barák uprostřed městské uliční zástavby, ale v tom je ten háček. Detroit ležící ve státě Michigan se v minulosti proslavil jako kolébka a centrum amerického automobilového průmyslu. Díky firmám Ford, General Motors a Chrysler získal přezdívku Motown a stal se nadmíru prosperujícím městem. V dobách největšího rozmachu v 50. letech minulého století měl Detroit přes dva miliony obyvatel. Před 10 lety, 18. července 2013, ale toto kdysi bohaté město vyhlásilo bankrot a požádalo o ochranu před věřiteli. Tisíce lidí si sbalilo svých pět švestek a odstěhovalo se. Opuštěny zůstaly celé čtvrti rodinných domů i větších sídel. Ty se nejprve staly terčem rabování, bydlením squatterů aby posléze to, co zbylo postupně počal nahlodávat zub času a matky přírody. A v jedné z takových ulic se film odehrává, za což tleskám. Dávám tedy za 3 láhve mléka. * * * ()
Galerie (10)
Zajímavosti (4)
- Režisér Zach Cregger původně nabídl roli AJe Zacu Efronovi, ten ji ale odmítl. Režisér tuto postavu přehodnotil a poté ji nabídl Justinu Longovi, který ji přijal. (Kudly4)
- Dům, ve kterém se příběh odehrává, stojí na adrese 476 Barbary Street. 476 je rok, ve kterém zanikla Západořímská říše poté, co byla dvakrát po sobě v témže století vypleněna barbary. (NiWi)
- I když se oficiálně na snímku nepodílel, vliv na příběh měl i Jordan Peele, jenž je dobrým přítelem s režisérem snímku Zachem Creggerem. Podle Georginy Campbell spolu Clegger a Peele často hovořili během tvorby scénáře. (NiWi)
To máte tak, keď sa vás Pennywise s úsmevom spýta, či vyzerá ako monštrum. Sranda je, že viac ako dvojmetrový Matthew Patrick Davis by si tohto nešťastného klauníka dal na večeru a ešte by sa mu málilo. Neviem, čo od toho budete čakať, ale v druhej polovici sa toho nedočkáte. Začnem tým lepším. Barbar je pre mňa jedným z najlepších hororov roka. Postavy sa správajú divne a nelogicky, ale mal som tušáka, že preto, lebo na nás tvorcovia chystajú fajnovú habaďúru. A veruže chystajú. Barbar v priebehu svojej stopáže viacnásobne reštartuje dej. Bez spoilerov sa o tom baviť nedá, ale je to fakt výživné. Nie šokujúcim spôsobom á la Šiesty zmysel, ale kvázi rafinovanejším, keď narastá počet zvratov, ktoré samy osebe nie sú prvoplánovo omračujúce, ale príbeh vďaka nim začneme vnímať z inej perspektívy. Až na konci sa to začne prepájať do tu viac, tu menej kompaktného celku. Georgina Campbell, Bill Skarsgård (ktorý to spolu s legendárnym Arnonom Milchanom aj produkoval), Justin Long (toho mám v obľube od Jeepers Creepers a veľmi rád som ho po dlhom čase znova videl v niečom poriadnom, naposledy sa to totiž odohralo v pradávnom roku 2014, konkrétne v Tusk) a mrazivý Richard Brake (3 from Hell, Doom) predvádzajú skvelé výkony. Ale, ak vezmeme do úvahy to, o čo ide, sú to skôr figúrky na šachovnici, než plnokrvné charaktery. Barbar v prvej polovici pôsobí ambiciózne, ale zároveň nudne, a v druhej polovici sa preklopí do niečoho, čo je naopak totálne neambiciózne, ale o to náruživejšie som si to užil. V prvej polovici sa vyskytne viacero divných okamihov a vy si vravíte, že sa to vysvetlí, nuž ale ono sa to vlastne nevysvetlí a spätne musíme uznať, že šlo o slepé uličky, ktoré mali za úlohu zmiasť (Keithova nočná mora, prehnaná reakcia ženy na pracovnom stretnutí, keď jej Tess povie, kde býva). Okrem úžasne nepredvídateľného scenára a slušných, hoci možno asi až zbytočne dobrých hereckých výkonov, musím vyzdvihnúť fantastickú atmosféru a výpravu post-apokalyptickej štvrte, ktorá je nesmierne ťaživá, depresívna a zbavená akýchkoľvek (i posledných) ilúzií. Snímka v tomto pripomína Neutečieš alebo Muža v temnote. Barbar je skvelý, istým spôsobom výnimočný horor, avšak zvraty nemusia sadnúť každému a faktom je, že v poslednej štvrťhodine zhlúpne miestami do neakceptovateľnej miery, pripomínajúc paródie z rangu Leslie Nielsen (skok). Zvyšok komentu obsahuje spoilery. V štvrti to vyzerá ako po konci sveta, všetky domy zničené a neobývané, žije tu len jeden bezdomovec, napriek tomu sa nájdu peniaze na verejné osvetlenie. Fungovanie polície komentovať nebudem, neverím, že TAKTO (ne)funguje americká štátna polícia. To sa AJ nebál v štvrti, kde je všetko zničené a kde žije len jeden bezdomovec, vlastniť v rámci možností luxusný dom bez kamier a alarmu? Ako v noci vychádzala von, ak v dome bývali podnájomníci? Dverami ťažko, však? Disponovala nehnuteľnosť tajným podzemným východom? Ak áno, prečo sme ho nevideli? Prečo si obľúbila Tess, keď sa za desaťročia dostala do kontaktu s množstvom iných žien? Čím kŕmila seba a otca? Zo začiatku mohla drancovať okolité neobývané domy, no to v nich pôvodní obyvatelia nechali jedlo na štyri desaťročia dopredu? () (méně) (více)