Režie:
Zach CreggerScénář:
Zach CreggerKamera:
Zach KupersteinHudba:
Anna DrubičHrají:
Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long, Jaymes Butler, Richard Brake, Kurt Braunohler, Kate Bosworth, Matthew Patrick Davis, Sara Paxton (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Mladá žena odjíždí do Detroitu na pracovní pohovor. Má sjednaný pronájem domu, ale když dorazí pozdě večer na místo, zjistí, že si stejné ubytování rezervoval neznámý muž. I když jí opatrnost radí, aby to nedělala, rozhodne se v domě strávit noc. Brzy jí dojde, že neočekávaný spolubydlící není zdaleka tím jediným, čeho by se měla obávat. (Disney+)
(více)Videa (2)
Recenze (453)
Barbarian je bez nadsázky jeden z nejobtížnějších filmů k hodnocení, který jsem měl kdy možnost vidět. Kombinuje v sobě totiž hned několik “podfilmů”, které jsou kvalitativně naprosto odlišné, a to dělá z celého výsledku nehodnotitelný film. První část je za mě bez debat událost roku - žena přijíždějící na Airbnb ubytování, kde už ale jeden návšťevník ubytován je, a tak začíná podivná noc, která ji odnese do situace, kterou by ji nikdo nezáviděl - excelentní a originální nápad, skvělá herecká dvojka, precizní dialogy i atmosféra a mistrovská gradace dělají z prvního dějství bezkonkurenční část, která se vyhrotí ad absurdum a při jejímž finále jsem ani nedýchal. Ale od toho momentu (což je asi půlka filmu) jde film o 180 stupňů jinam a celý dosud mistrovský film zkolabuje jak kdyby rozjeté ferrari narazilo ve stoosmdesátce na retardér. Na scénu přichází úplně nový příběh, nová postava a výborně vyhrocený film s inteligentními postavami vystřídá katastrofální linka s ještě horším protagonistou, která jak kdyby byla z rukou úplně jiného režiséra. A na stejné notě film jede až do konce - celé to působí strašně rozporuplně, ke konci už film místy postrádá logiku i nápad, plácá páté přes deváté a neví, jak dál. Jsem potěšen ze skvělého hororového osvícení v první polovině, kdy jsem si blahem čvachtal nad filmem roku, zhnusen z následného dojezdu i zklamán z nenaplněného potenciálu zároveň a vlastně vůbec nevím, jak výsledek vnímat, protože zkombinovat tak diametrálně odlišné dvě části v jednom filmu snad není ani reálně možné… ()
Přijde mi trochu smutné a možná nefér, že příznivější divácké odezvy se v posledních letech dostává spíše hororům podvracejícím, satirizujícím a zesměšňujícím žánrové tendence, než některým snaživým vážně míněným a atmosferickým hororům tradičního střihu, jejichž hodnocení v lepším případě pak končí na nějakých 58%, nicméně zároveň nelze zapřít, že právě Barbar v té podvratnosti a překvapení skvěle funguje. ()
Nevědomost je opravdu sladká. Málokdy se už dnes stane, že bych šel do filmu naslepo, bez sebemenší znalosti premisy nebo hereckých účastí. U Barbara je to výhoda dvojnásobná, protože se otazníky začnou kupit hned v prvních minutách. Škoda, že právě úvodní kapitola je i zdaleka nejlepší. Každý sebemenší zvrat umí přivodit prvotřídní mrazení a poslední dvě minuty mě přikovaly tak pevně, že jsem chvíli ani nechtěl pokračovat dál. Bohužel druhá i třetí část jsou v přímém srovnání jen naředěnou podvratně vyprávěnou báchorkou, která je tím slabší, čím je jasnější, co, kdo a jak. Když se ve finále začnou porušovat i vlastní sympaticky racionální pravidla a showdown se spustí tak náhle, až jsem se musel ujišťovat, že jsem omylem nepřeskočil patnáct minut stopáže, přišlo mi to vzhledem k obřímu a relativně brzy vystřílenému potenciálu skoro líto. ()
Miestami viac komédia ako seriózny triler (a dajme tomu aj horor), ktorá oplýva naozaj originálnymi nápadmi a umne pracuje s každým klišé, ktoré je v tomto žánri v poslednej dobe nadužívané. A hoci sa jedná o inú variáciu na detroitský príbeh "muža v temnote", režisér dokazuje, že aj "ošvédovanie" treba vedieť. Za štyri kojenecké fľašky. (28.10.2022) ()
Zach Cregger je poslední člověk od kterého bych letos čekal velmi kvalitní hororový kousek. Barbar začne jednoduchou premisou, kdy žena dorazí do pronajatého domu a na místě už je jiný MUŽSKÝ nájemník. Člověk se ihned dosadí do její role a vydá se s ní na cestu o tom komu důvěřovat a komu ne. Film se časem drastický vydá jiným směrem, než byste čekali. Metodika díky které působí hlavní postava chytře a opatrně jen dopomáhá s ní sympatizovat. Film je efektivně natočený plný úžasných pomalu pohybů kamer vypovídající za vše, které jsou v kontrastu se zběsilejší a děsivější kamerou v hororových situacích. Barbar pozvedá ale to, co je mezi řádky a to satira obohacená sociálním komentářem. Je to trochu až moc očividný a do očí bijící? Ano! Ale nic to nemění na tom, že se jedná o neuvěřitelně parádní podívanou, která nikdy nespadne do kázání a neobětuje charakter postav, jen aby se něco snažila sdělit. Neuvěřitelně nepříjemné a klaustrofobické scény jsou jedny z těch děsivějších věcí, co jsem letos viděl. Film si dle mě může naprosto s klidem užít kdokoliv, kdo i ocení zakomponování témat vtahů mužů a žen a důvěry, kterou v někoho vkládáme, jen kvůli povrchním věcem a naopak v koho důvěru nevkládáme. 8/10 ()
Galerie (10)
Zajímavosti (4)
- I když se oficiálně na snímku nepodílel, vliv na příběh měl i Jordan Peele, jenž je dobrým přítelem s režisérem snímku Zachem Creggerem. Podle Georginy Campbell spolu Clegger a Peele často hovořili během tvorby scénáře. (NiWi)
- Dům, ve kterém se příběh odehrává, stojí na adrese 476 Barbary Street. 476 je rok, ve kterém zanikla Západořímská říše poté, co byla dvakrát po sobě v témže století vypleněna barbary. (NiWi)
- Režisér Zach Cregger původně nabídl roli AJe Zacu Efronovi, ten ji ale odmítl. Režisér tuto postavu přehodnotil a poté ji nabídl Justinu Longovi, který ji přijal. (Kudly4)
Reklama