Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (260)

verbal 

všechny recenze uživatele

Hundehoveder aneb dvouhodinové poměřování čuráků svéhlavě urputného Madse Sød Gedziny a parádně slizkého jutského Lømikaara. Ač je to sice téměř výhradně o sáhodlouhém čekání, až Madsovi vzklíčí brambory, jedná se o čekání tísnivě dramatické a palčivě bezútěšné, plné feudálního kokotismu, bezpráví, degenerátské svévole a odporně předsudečné diskriminace jednoho nádherného, vzdělaného, kultivovaného a hladce asimilovatelného etnika, požehnání to a přínos pro jakoukoliv společnost již déle než tisíc let, co tak skvěle kope bramborové a jiné brázdy. Jan Sladký měl tenkrát docela kliku, že zrovna kočovali po Dánsku, protože jinak by Psohlavci nepřežili ani týden a notně načesnekovaní by se v okamžiku otáčeli na cigánském rožni při tříChodové večeři. Madsovo mimické herectví je naprosto neuvěřitelné a být v tom kdokoliv jiný, minimálně půlka genia loci celého filmu by vyšuměla někam do prdele. Ten chlap neřekne pomalu ani pět replik, tváří se zdánlivě furt stejně jako pokrčený papundekl, ovšem jen nepatrným hnutím té správné brvy dokáže naprosto věrohodně vyjádřit jakoukoliv emoci a precizně a uvěřitelně by jen držkou nepochybně ztvárnil i traumatizovaný okurkový salát. Opět veliká paráda! Tudíž jedinou mou výtkou budiž, že syrové a surové rurální drama by rozhodně zasloužilo syrový a surový konec, minimálně do rocka a do dne u „božího súdu“, nebo tak… Což ta finální katarze pro otylé chovatelky koček za zenitem rozhodně nesplnila. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Mifune, Otevřená srdce, Bratři, Po svatbě, Adamova jablka, Druhá šance, Rytíři spravedlnosti. Příznivci lidských dramat musejí Anderse Thomase Jensena milovat. Teď si udělal exkurzi do dánské historie, kterak se zarputilý Mads Mikkelsen hodlal zakousnout do neúrodného vřesoviště a popsat prvních pár listů bramborové kuchařky. Jak už to tak bývá, jeho pouť za bramborovou sadbou je plná překážek a klacků pod nohy, protože v nehostinném území, na kterém hodlá vybudovat zemědělskou kolonii, má obří vliv jistý mladý šlechtic. Zatímco zchudlý armádní kapitán Ludvig se drží své zraněné ctižádosti a zejména toho, že má svou snahu posvěcenou králem, přerostlé dítě, alkoholik a pravidelný obskakovač služebných de Schinkel nechce riskovat ztrátu své dominance. Takže tu máme osvědčený souboj dvou mužů s poměrně jasně vymezenými charaktery. Emočně zdrženlivý Ludvig sice odolává, než si diváka pořádně pustí k tělu, nechce dělat ústupky (viz koza), věří v sílu vůle a upíná se k jedinému: uspět. Stupňující se nespravedlnosti ze strany de Schinkela ale mají své meze a na civilizovanou debatu to nevypadá. Scénář prakticky jen přikládá do ohně, diktuje další a další utrpení či překážky, v samotném závěru se pak zbytečně uchyluje ke zkratkovitému dovyprávění. Klidně bych dalších 10-15 minut přidal a naopak jednu závěrečnou červenoknihovní odbočku vynechal. Když nicméně arogantní sadista zpestří večírek pro bohaté mučením psance, čekal jsem, že se víc zostří hrany (nebo že do příběhu víc zasáhne nastávající choť) a že si z gradace sedneme na zadek. Nestalo se. Přesto suverénně natočené, syrově uchopené, skvěle zahrané (kdy rozhodně nezapomínejme na Simona Bennebjerga). ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Nikdo neodporuje Schinkelovi.“ - „To se všichni zbláznili? Mám královskou pečeť, že tu mohu být. Zákon je na mé straně.“ - „Na tom nezáleží. Když Frederik Schinkel něco chce, pak to bude mít.“ Jenže Ludvig Kahlen není z těch, kteří jsou zvyklí se vzdávat…Jestli v tomhle filmu funguje něco naprosto skvěle, je to divákovo fandění hlavní postavě Ludvigovi. Jeho neústupnost, tvrdohlavost, disciplína (vysoké nároky na sebe i ostatní), přímost, smysl pro spravedlnost a samozřejmě nezlomná víra ve svou misi staví diváka zcela na jeho stranu, a to se ještě násobí díky slizkému záporákovi, stejně jako výbornému Mikkelsenovi. Divák si s Ludvigem prožije všechny pády, a zde je třeba pochválit Arcelovu zdařilou práci s emocemi publika, které vždy dostane tam, kde ho chce mít. Vůbec to pro mě byl jeho režijně zatím nejlepší film. A s výjimkou rasové otázky, která pro mě moc nefungovala (stejně jako ta příliš chtěná dětská roztomilost), a hořkosladkého konce, který bych čekal o něco drsnější, nemám víc výtek, a Bastarda hodnotím silnými 4*. ()

Hismael 

všechny recenze uživatele

Zásadový kapitán Kahlen má ambiciózní plán jak získat šlechtický titul farmařením a založením kolonie na odlehlém vřesovišti. Bohužel pro něj si na půdu dělá nároky nenávistný Schinkel, který ignoruje, že půda nepatří jemu, ale králi. Po jejich úvodní schůzce se rozjede snadno pochopitelné drama, které dokonale dávkuje jednu emocionální ránu za druhou. Málo který film to dokáže tak dobře jako Bastard. Nemilosrdná záporná postava Schinkela zde provádí takové věci, že si vyloženě budete přát, aby se tomuto pánovi stalo něco velmi ošklivého. Provázanost postav vyústí v těžká rozhodnutí a pokračuje bojem o život. Tohle všechno nemá jediné slabé místo a režie Arcela skvěle zachycuje překonávání tíživých životní situací. Citlivější povahy ať si pro jistotu připraví kapesník. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

O filmu jsem si dopředu vůbec nic nečetl, takže mě překvapilo už to že se jedná o historickou podívanou. Mads samozřejmě s přehledem dokáže zahrát jakéhokoliv umanutého jedince, protože je to prostě Mads. Ten je pouze jeden jediný a dostatečně zajímavý. Hlavně tedy pokud jde o severské produkce. Tam mě snad nikdy ještě nezklamal. Ve filmu je naznačena problematika Bastarda, ale proč tak nazvali celý film vskutku netuším. Nicméně jako ten správný revoltující příběh bez problému funguje. 75% ()

Galerie (56)

Zajímavosti (13)

  • Postava Anny Barbary je nehistorická a len fikciou spisovateľky Idy Jessen. Režisér Arcel chcel, aby jej postava bola na začiatku len neviditeľná a postupne sa jej význam zvyšoval, o čom diskutoval aj s herečkou Amandou Collin, ako to má presne vyzerať (Arsenal83)
  • Film odvodený od bestselleru Idy Jessen "Kaptajnen og Ann Barbara" ("Kapitán a Anna Barbara") je inšpirovaný skutočnými udalosťami (Ludvig Kahlen - Mads Mikkelsen a Frederik de Schinkel - Simon Bennebjerg skutočne existovali). (Arsenal83)
  • Režisér Nikolaj Arcel priznal, že šlo o finančne náročný projekt a nebolo preto ľahké získať pre neho financie. Všetko sa ale zmenilo s nástupom Madsa Mikkelsena. Keď ten potvrdil účasť vo filme, odrazu so sponzormi nebol problém. Ako povedal: "Všetko vo vašom živote je oveľa jednoduchšie, keď sa do toho zapojí Mads." (Arsenal83)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

10.12.2023

V sobotu 9. prosince proběhl v Berlíně 36. ročník slavnostního předávání Evropských filmových cen, které každoročně pořádá v Německu sídlící Evropská filmová akademie. Vítězným snímkem večera se bez… (více)

Reklama

Reklama