Režie:
James CameronScénář:
James CameronKamera:
Adrian BiddleHudba:
James HornerHrají:
Sigourney Weaver, Carrie Henn, Michael Biehn, Paul Reiser, Lance Henriksen, Bill Paxton, William Hope, Jenette Goldstein, Al Matthews, Mark Rolston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 580)
Možná právě tady vzniklo to rčení, že dobrý sequel musí nabídnout všeho víc, než originál. Vetřelci Jamese Camerona jsou naprosto masakrální, atmosferický, úzkostný, hororový, akční nářez, který skutečně dokáže první díl překonat snad ve všech ohledech. Je to opravdu ten typ pokračování, který důstojně kráčí ve šlépějích svého předchůdce a přesto dokáže expandovat do šířky i délky. Místy jsem si říkal, že jde snad až o rodinný, byť tedy ryze dospělácký velkofilm, který skvěle funguje i po 35 letech. Doslova jsem z něj měl špatné spaní... 9/10 ()
James Cameron se rozhodl vydat se jinou cestou než jeho předchůdce Ridley Scott. Hororovou atmosféru nechal zaniknout pod návalem akce, kdy se na jednotku speciálně vyscvičených vojáků valí hordy Vetřelců ze všech stran. Mnohem více místa také dostal humor, reprezentovaný především hláškami z úst vojína Vasquezové ("Vasquezová, spletli si tě s chlapem?" - "Ne, a tebe?"), která se později ukáže jako nejstatečnější mariňák z celého komanda vyslaného na LV-426. Přesto jsou však Vetřelci skvělým pokračováním, které se od prvního dílu liší jak atmosférou tak i dějem (základní dějová linka však zůstává neporušena). ()
Jednička vetřelce byla perfektní (hustá atmosféra, napětí), ale co naplat, dvojka ji snad i o kousek předčila, a to zejména v akci. Přestože je film z roku 1986, jeho akční scény by se mohly směle měřit s těmi současnými, přijdou mi mnohem působivější než dnešní "vypulírované" postmatrixové kung-fu. ()
Jak mi byli nafoukaní mariňáci, co se pořád naváželi do mého miláčka Ripleyové, nejdřív protivní, pak jsem si jejich charaktery, dokonce i ty vyděšené a zbabělé, zamilovala - od Vasquezové (a jejího "konečného" řešení), přes Hudsona ("jestli jste nesledovali poslední Události, dostali jsme pěkně na prdel") až po Bishopa i holčičku, která přežila i když "neměla žádné zbraně a žádný výcvik". Jiné než Vetřelec, ale opět (a opět a opět) slastně napínavé a naprosto perfektní. ()
Ve dvanácti, když jsem to viděl poprvně v kině, jsem to považoval za nejlepší film vůbec a pak jsem lítal po přírodě a hrál si na Michaela Biehna (btw asi nejsympatičtější mariňák filmového plátna). Dnes sice vím o lepších filmech, stejně jako si všimnu místy nelogičností v ději, přesto nadupanější sci-fi akčňárnu o boji s "emzáckým slizem" aby člověk pohledal. ()
Galerie (128)
Photo © 1986 20th Century Fox
Zajímavosti (200)
- Scéna, kde jsou Mariňáci přepadeni uvnitř Úlu, byla později téměř přesně předělána na scénu, kde je Peter Keyes se svými muži napaden City Hunterem ve filmu Predátor 2 (1990). V obou případech velitelská osoba dohlížející na operaci (poručík Gorman ve filmu Vetřelci, Adam Garber ve filmu Predátor 2) sleduje události na obrazovkách ve svém velitelském centru (v obou případech se jedná o vozidla), které se nachází mimo akci a rychle ztrácí kontrolu nad situací, kdy může jen bezmocně sledovat, jak mimozemšťan(é) postupně zabijí jeho tým. Obě sekvence také končí tím, že někdo, kdo je mimo velitelskou strukturu (Ripley ve Vetřelcích, Harrigan v Predátorovi 2), vezme věci do svých rukou a pokusí se pomoci napadenému týmu. Způsob, jakým jsou sekvence natáčeny, je také velmi podobný, přičemž skutečný boj byl upraven tak, aby byl záměrně matoucí a nejasný. (Jan.Kanak)
- Po výsadku z obrněného vozidla rekognoskuje okolí Sgt. Apone (Al Matthews) pomocí přístroje pro noční vidění BM8028 FERO D-51 ZUB Gen2+, jenž byl vyvinut pro speciální jednotky německého Bundeswehru. Zvláštností přístroje je elektromotorické ostření obou objektivů zároveň pomocí ozubeného řemenu. (8mm)
- Ve scéně, kdy Ripley (Sigourney Weaver) po neúspěšné misi zásahového týmu odjíždí s transportérem pryč, si můžeme všimnout velké rýhy na boku vozidla. Ale v dalším záběru je rýha pryč a auto je opět jako nové. (pornogrind)
Reklama