Režie:
Ladislao VajdaKamera:
Heinrich GärtnerHudba:
Bruno CanforaHrají:
Heinz Rühmann, Siegfried Lowitz, Michel Simon, Gert Fröbe, Ewald Balser, Emil Hegetschweiler, Margrit Winter, Max Haufler, Heinrich Gretler, Traute Carlsen (více)Obsahy(1)
Ve švýcarském kantonu bylo nalezeno tělo zavražděné malé holčičky. Pátrání se ujme (Heinz Rühmann) v roli policejního komisaře, který zvolí k vypátrání bestiálního vraha riskantní experiment. (tahit)
Recenze (72)
Prostě kdo umí, ten umí. Sympatický velikán německého filmu výrazného talentu herec Heinz Rühmann postavu komisaře Mathäe zajímavě vykreslil. Mimo jiné možná, že se někomu bude zdát film již zastaralý, ale ve své době šlo o velice rutinované a napínavé kriminální drama, které i dnes představuje solidní kvalitu, podloženou zajímavou atmosférou napětí. ()
Film, kde hrá hlavnú úlohu zostavenie kriminálneho profilu páchateľa... Zaujímavý krimi príbeh podľa starej šablóny pátrania po vrahovi. Je podaný príjemne staromilsko a vzhľadom na dobu a miesto kde bol točený, aj na vysokej technickej úrovni. Na prvom mieste však tróni samotný scenár, ktorý bol veľmi dobre napísaný, s dôrazom na jednotlivé postavy a psychológiu páchateľa. Ten bol síce pomerne skoro odhalený, no i napriek tomu príbeh na svojom čare nestratil. Nadpriemer. 75/100 ()
Pořád mi není moc jasné, proč je tak málo kriminálek a thrillerů z vesnického prostředí. Přitom kdejaký venkovský zchátralý domek a zapadlá horská putyka působí kolikrát více ponuře než špinavá městská zákoutí a zaplivaná nádraží. Na venkovské prostředí sází i dnes již klasický krimithriller "Stalo se za bílého dne", který jistě patří mezi ty nejtemnější v žánru (atmosférou mi hodně připomněl Schulhoffovy detektivky). Případ vraždy malého děvčátka je hrůzný i bez zbytečných detailů, zajímavě je vylíčet i policejní (duchaprostý tulák je podezřelým č. 1) a vesnický (svobodná matka a její dcera) dogmatismus a také fakt, že velkou roli v práci kriminalistů hraje náhoda. Sympatický a racionálně uvažující komisař (skvělý Heinz Rühmann), andělsky sympatické děvčátko a ukrutně slizký záporák (Gert Fröbe v životní roli, kdepak Goldfinger) jsou nosnou stránkou tohoto temného a nezapomenutelného příběhu, který však není klasickou detektivkou. Je to spíše příběh osamělého muže, který čelí ohavnému zločinu všemi dostupnými prostředky a uprostřed toho všeho touží najít kousek štěstí. 100%. ()
Dnes, po všech těch Mlčeních Jehňátek, Sedm nebo Americkém Psychu, a řadě televizních sezón ve společnosti Myšlenek Zločince nebo Law & Order: Special Victims Unit, už Vajdův krimithriller na diváka působí dílem naivně, dílem povrchně a zkratkovitě, ale ve své době byl rovnocennou náhradou zmíněných "úchyláckých" detektivek naší doby. I přes výhrady k dějové konstrukci, která by se dala označit téměř za úsměvnou, zůstává Bílému Dni vynikající herectví Heinze Rühmanna (kterému výborně jdou jak analytické policejní postupy, tak interakce s dětskou hrdinkou), a především dokonale se proměňující Gert Fröbe - kterého uvidíme až ve druhé polovině filmu. Na svém omezeném prostoru předvádí precizní studii psychicky nemocného muže, z něhož jeho porucha udělala sériového vraha malých děvčátek. Z každého obrazu cítíte jak nepředstavitelně odporný zločin tenkrát vražda dítěte představovala. My jsme už otupěli, společnost se posunula... A taky proto bychom si měli tenhle - byť jenom v určitých segmentech - vynikající filmařský počin připomínat. 80% ()
Sice hodne schematicke az ucebnicove (divak ma pocit, ze uz vsechny klicove momenty videl v jinych filmech, vzhledem ke stari filmu to vsak nebude problem prave tohoto snimku), ale ma to sve kouzlo a atmosferu. Zajimave postavy a dobre herecke vykony (skoda jen, ze jsem videl dabovanou verzi). Dobrych kriminalek neni nikdy dost a toto je jedna z nich. ()
Galerie (22)
Photo © Deutsche Film Hansa
![Stalo se za bílého dne - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/813/161813480_5c3dbd.jpg)
Zajímavosti (7)
- Francúzsky hovoriaci herec Michel Simon, ktorý hrá predavača Jacquiera, sa naučil nemecké dialógy len foneticky. (Arsenal83)
- Role pedofilního Schrotta pomohla Gertu Fröbemu k pozdější roli zloducha v bondovce Goldfinger (1964). (ČSFD)
- Natáčanie prebiehalo od 22. februára do apríla 1958 neďaleko Zürichu a Churu. Interiéry boli natočené v Praesens-Film Atelier a Spandau Studios v Berlíne. (Arsenal83)
Reklama