Reklama

Reklama

Vetřelec: Romulus

  • USA Alien: Romulus (více)
Trailer 18

Vetřelec: Romulus navrací fenomenálně úspěšnou franšízu zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 18

Recenze (584)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Po neúspěšném navázání v Covenantovi tu máme legacy-sequel, který si ze série bere jen co se mu hodí a kdybych si celou sérii předem zopakoval, zřejmě by mi některé dějové díry dost vadily. Místo odvážných dějových zákrut (dle mnohých bláboly) jsme dostali velice bezpečný návrat k událostem kolem prvního dílu a vlastně i variaci na mnoho předešlých motivů a plně chápu, že to některým lidem přijde zkrátka málo. Fede Alvarez zkrátka vsadil na jednoduché motivy a komorní atmosféru, kterou fanoušci milují už od toho roku 79 a po finanční stránce se mu to vyplatilo. Osobně jsem velmi ocenil vizuál, celkem jsem se kochal některými scenériemi jako vystřiženými z Dead Space, jindy však zavládla mírná nuda z předvídatelnosti. Ale příště už to chce něco zas nového, jelikož ani fanoušci to znova stejné nezbaští. Pro tentokrát good pro jakožto nefanouška ságy. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Já vám řeknu, co je problém značky. Ano, máme tu "dokonalý organismus, žádná lítost ani soucit." Jenže lidi mají techniku a zbraně a za drtivé většiny situací by střet musel dopadnout jasně ve prospěch lidí. A aby to tak nebylo a tvůrci mohli tuhle železnou krávu dojit donekonečna (přičemž si nevšimli, že jim nebohá stračena dávno chcípla), aniž by se pokusili zažité stereotypy značky a žánru vůbec někam skutečně posunout, tak jako se to odvážil udělat Cameron ve dvojce, nutí postavy dostávat se do čím dál nepravděpodobnějších, bizarnějších a hloupějších situací, kde buď zbraně nemají nebo je nemůžou (po většinu času) použít. Ano, jednou dvakrát se to dá pochopit, zvlášť když tvůrce tu situaci udělá alespoň trochu věrohodnou, ale pořád opakovat to samé? A v případě tohoto filmu "opakovat to samé" dostává skutečně zcela nový rozměr, ale k tomu se dostanu za chvíli. Teď svůj úvod zakončím pláčem nad nedostatkem kreativity a snahou přijít s něčím novým. "Proč přicházet s něčím novým, když to funguje?" mohou namítnout někteří. Ale podle mě nefunguje, nebo ne tak, jak by mohlo s tím zázemím, co mají filmaři k dispozici. Takže tolik úvodem a teď k Romulovi samotnému. Byl jsem předem připraven film komplet odstřelit ve stylu "eat this" desátníka Hickse, ale poctivě nutno přiznat, že až tak brutální likvidaci si Alvarezovo dílo nezaslouží. Ba dokonce musím přiznat, že ze začátku jsem byl i docela příjemně překvapen. Ne že bych si myslel, že konečně vidím rovnocenné pokračování kultovní jedničky a dvojky, ale když odpustím "sociálně kritický podtón" prvních pár minut "příběhu o pracující ženě diskriminované maskulinním prostředím" nebo co se mi to zase pokoušelo nabulíkovat, minimálně od startu na oběžnou dráhu to docela začalo budovat jakés takés napětí. Postavy sice byly ploché chodící věšáky na své role (ty budeš hlavní hrdinka, protože se staráš o nedopečené androidě, ty budeš první na řadě, ty budeš celkem sympatický kámoš, který to do ale konce nedotáhne, ty hajzl, kterému to víceméně budeme přát - víc charakteristiky postavy až do konce  - svého bytí na plátně - prakticky nedostanou), ale jakž takž se s nimi dalo ze začátku soucítit a navzdory pár nepochopitelným rozhodnutím to pořád bylo v rovině snesitelnosti. I první, a snad i druhý či třetí, střet s vesmírným šmejdem se pořád pohyboval v rovině akceptovatelného chaosu a strachu postav. Jenže pak už těch scenáristických zářezů začalo být trochu moc, navíc film nakládá s různými jevy (gravitace, stav beztíže, dekomprese, vetřelčí kyselina) tak, jak se mu zrovna hodí, tak například někdy unikající vzduch a tlak vytvoří doslova tornádo, jindy jen lehký poryv větérku (když se hlavní hrdinka nemá zrovna čeho chytit). Pak tu zase, po kolikáté už, máme to rozdělení postav dle pohlaví a rasy, aneb jak jsem pár let nazpět psal u Tichého místa, muž se sice může v kladném smyslu obětovat, ale nesmí být příliš akční, aby náhodou film nebyl obviněn z genderových stereotypů. Ano, první Vetřelec kdysi tehdejší stereotypy poněkud naboural, ale udělal tak zcela přirozeně, zatímco dneska se právě to "nabourávání" už dávno stalo stereotypem samo o sobě. Už mě to vážně nebaví. No, pak tu máme to, co jsem  nakousl už na začátku, Tedy, tak polovina filmu jsou doslova opsané a jen lehce variované scény ze všech předchozích dílů plus Alien Isolation. Je hezké, že celkový design a interface počítačů dodržuje jedničku (na druhou stranu to uploadování osobností androidů je novinka ne moc zapadající do univerza), ale vedle toho stačilo pár pomrknutí sem a tam a u toho se mělo skončit. Tohle bylo nad rámec tolerance, kdy je to pěkné připomenutí, a už se to přehouplo do roviny "jé, už zase, to je votrava". Čímž se hned dostáváme k dalšímu, film neví, kdy by měl skončit. Ještě tak ve dvou třetinách jsem v duchu hodnotil tak na tři, ale za ten natahovaný několikanásobný a hrozně přepálený konec (který navíc je naprosto nepřekvapivý, divák ví, co se bude dít), si to tak solidní hodnocení nezaslouží. A to pomíjím zase tu nelogičnost počínání "společnosti", např. proč hledají xenomorfa v trochách Nostroma (nepravděpodobné), proč si nezaletí na LV-426, kde je pořád loď s vejci? A ostatně, dozvíme se, jak WY po xenomorfovi baží, ale po 17 letech od událostí Romula, když na LV-426 založí Hadley's Hope, tak o xenomorfech nikdo nic neví, dokud se o dalších 20 let později nenajde Ripley. Jestli bych chtěl vyplňovat bílá místa v lore, zajímalo by mě spíš tohle. Takhle, není to katastrofa. Není to film, kde jsem si chtěl trhat vlasy hrůzou nad debilitou scénáře a postav jako zejména ve Scottových posledních dvou zářezech, ve čtyřce a částečně ve trojce, nelituju nijak ani času, který jsem tomu věnoval. Technicky a režijně je to poměrně solidní (přesto zase oceníte Camerona, který s mnohem omezenějšími technickými i finančními prostředky dokázal zahrát v milované dvojce mnohem lepší muziku) ani mě to nějak vysloveně nenaštvalo, jako třeba Prey (proti kterému je to vysloveně veledílo), ale stejně si povzdechnu, že jestli je tohle to nejlepší, co ze sebe v současné době značka vymáčkne, je lepší nechat ji na zaslouženém odpočinku. () (méně) (více)

Reklama

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Prekvapivo to pracuje s motívmi tak Alien ságy ako aj Prométea (hlavne to druhé je osviežujúce, nebyť toho idem o hviezdu nižšie), remeselne je to výborný horor, je tu extrémne množstvo face huggerov a xenomorphov, viac to ale pripomína videohru ako film a mytologicky to ságu nikam neposúva (posledný potvorák je ale mňamózny). Postavy sú nesympatická banda imbecilov (ale aspoň to už nie je partia vedcov s rovnakým správaním ako v predošlých dvoch častiach), ústredná hrdinka je meh (suverénne najslabšia final girl v ságe), príbeh to veľmi nemá (nehovoriac o zápletke - prečo Weyland-Yutani nechali Romulus len tak plávať obežnou dráhou?) a je to skôr o naháňaní macguffinov a videoherných scénach, kde musia hrdinovia preliezť miestnosť, aby nezobudili facehuggerov, či v beztiažovom stave prejsť miestnosťou pomedzi lietajúcu kyselinu. Dobrá žánrovka a zábavná jednohubka, ale radšej by som si dal vyústenie ságy Prométea. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Takýmto extrémne detinským spôsobom sa priživovať na značke "Alien", takto ju vyslovene znevážiť - to je na žalobu. Všetci čo v komentároch píšu, že toto je návrat k originálu, nebodaj pocta, by mali zájsť k nejakému bohovo drahému "špecialistovi", ktorý by sa zameral na ich duševné zdravie. TENTO extrémny paškvil pre teenagerov, nie len že nemá nič spoločné s kultovou záležitosťou zo 79, ale je naopak, vyslovene jeho urážkou. Som naozaj dosť znechutený, pričom Fede Alvarez znehodnotil niečo, čo sa mnohým jemu podobným z filmárskej brandže, roky rokúce "úspešne" darí pri projekte "Resident Evil". Musíte pochopiť, že Ja som človek zo staršej vekovej garnitúry, ktorý je "extrémnym" fanúšikom Votrelca, ktorý nemá problém si jednotku, dvojku, pustiť tak 3-4 krát do roka. Mňa ťažko ohúria nejaké bezduché postavy bez charizmy či osobnosti, ktoré sa správajú ako polo-inteligentne tvory. Zásadnou chybou ale je, že sa snaží zaujať čisto iba jednu jedinú vekovú kategóriu, pričom úplný záver a to silené prepojenie s "Prometheom" (ako nejaká pocta senseiovi- R. Scottovi), bolo už vyslovene na smiech. Keď spadla v kine "opona", hneď som sa pozeral na ľudí, ako sa tvária, no a to bol pohľad, ktorý hovoril absolútne za všetko. 90% z nich bolo totiž v mojej vekovej kategórii (ale aj starší) a mňa tak napadlo, v akých reálnych číslach by sa takýto snímok na ČSFD asi pohyboval, keby ho ohodnotili. Ako napísal "Adam Hencze" vo svojej recenzii pre "Pinbacker.cz": "(Romulus) nemá velké ambice – chce být žánrovkou a nepokouší se o nic myšlenkově náročného. Alvarez ale selhává i ve svém skromném cíli – nabízí jen bezuzdnou úlitbu fandům originálu s naleštěným zevnějškem a hloupým, laciným jádrem". Na záver len dodám, že Fede Alverez sa pre mňa osobne od tohto okamihu stáva len rádobým režisérom pre deti, čo potvrdil už pri remaku "Evil Dead", ktorý pri tej solídnej dávke hlúpoty, mal aspoň gule a bol dostatočne krvavím s množstvom dokonalých gore scén, avšak bohužiaľ, pútavý dej s nečakane znesiteľnou dávkou racionality s priam dokonalou atmosférou z "Don't Breathe" sa mu už preniesť nepodarilo. A mne tak pomaly ale isto dochádza, že Alvarez jednoducho nemá nato, aby ohúril široké (staršie) publikum, čo sa mu prakticky vypomstilo už pri počine "Girl in the Spider's Web", ktorý mal nadviazať na extrémne úspešný "The Girl with the Dragon Tattoo", v ktorom mal zachovať nejakú racionalitu, vážnosť námetu, zodpovednosť za intelektuálny vývoj príbehu, no zhorel jak fakľa. Prakticky rovnako, ako pri tomto pokuse, lebo Romulus, rozhodne nie je žiadna dospelácka záležitosť, "ačkoli, nýbrž, ponevač" - len bohapustou "Disneyovkou" bez duše a charizmy PRE DETI, ktorá v zásade vypálila ešte horšie, ako priemerný, miestami nudný "Prometheus" či naopak akčnejší "Covenant". Tragédia, medzi 2-tri, no mám fakt chuť ujebať JEDNU a následne sa tváriť, že som bol ešte milosrdný. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Mám tu další kameňák do sbírky Andyho s pomalejšími obvody. Víte, jak by se mělo říkat nevlastnímu bratrovi Rain? Rain Man.. Konceptem to působí schizofrenně právě jako android, kterému mění tam a zpátky kontrolní čip. Odehrávajíc se mezi jedničkou a dvojkou tam chtěl mít Alvarez vše až po Covenant, ale zároveň nechtěl potlačit vlastní talent. Výsledek? Generičnost, která tu franšízu už jen týrá. Stejně tak Wallfischova hudba, co si půjčuje od Goldsmithe a Hornera, aby do toho náhle vrazila něco jak z romantického cajdáku. Hrozně se to tam všechno bije a teď nemyslím novodobou Vasquezovou s bezedným zásobníkem, ale spíše tu snahu zavděčit se všem včetně producentské korporace. On leccos vysvětluje fakt, že zatímco průměrný věk posádky lodi Nostromo byl 39,7 let, tady je to 24,4. Půlčík s tváří jak z PC hry a tělem politým 33% smetanou se do statistik pochopitelně nepočítá.. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (21)

  • Filmaři se snažili využít praktické efekty co nejvíce to šlo. Pro potřeby natáčení vznikla řada komplexních animatronických loutek, ovládaných celými jednotkami loutkovodičů. Počítačovou animaci si tvůrci šetřili jen na několik vzácných momentů, na něž už loutky nestačily. (NiWi)
  • I když je ve filmu využit hlas a tvář Iana Holma, který ztvárnil roli androida i v prvním díle, byl v době premiéry již 4 roky po smrti. Studio Disney k jeho návratu využilo CGI a umělou inteligenci. (vyfuk)
  • Název lodě, která je rozdělena na 2 části a pojmenována Romulus a Remus, odkazuje na legendu o dvojčatech, které byli jako děti opuštěni a posléze vychováni i odkojeni vlčicí. Bratři jsou podle legendy zodpovědní za založení starověkého Říma, který nese název Roma právě podle Romula. Ve filmu je na určitých místech, jako třeba na posuvných dveřích, možné vidět i jejich podobiznu jakožto dvou dětí s vlčicí. (LucasAbelle)

Související novinky

Vetřelec sesadil Deadpoola z tržebního trůnu

Vetřelec sesadil Deadpoola z tržebního trůnu

19.08.2024

Dominance na tržebním vrcholu po spanilé krasojízdě končí. Nový hororový snímek Vetřelec: Romulus od Fede Alvareze (Smrt ve tmě), jenž pochválil i otec série Ridley Scott, překonal všechna očekávání… (více)

Třetí Na nože dostalo název a nabírá obsazení

Třetí Na nože dostalo název a nabírá obsazení

28.05.2024

Detektiv s výrazným jižanským přízvukem, Benoit Blanc, se vrací řešit nový podivuhodný případ... svůj zatím nejnebezpečnější. Jak už bylo dříve avizováno, z chválené detektivky Na nože režiséra Riana… (více)

Nový Predátor našel staronového režiséra

Nový Predátor našel staronového režiséra

10.02.2024

Když v létě roku 2022 dorazilo na streamovací služby Hulu a Disney+ akční sci-fi Predátor: Kořist v režii Dana Trachtenberga (Ulice Cloverfield 10), zaznamenal tento nejnovější příspěvek do… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama