Režie:
Hugh HudsonScénář:
Colin WellandKamera:
David WatkinHudba:
VangelisHrají:
Ben Cross, Ian Charleson, Nicholas Farrell, Nigel Havers, Daniel Gerroll, Ian Holm, John Gielgud, Lindsay Anderson, Nigel Davenport, Cheryl Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Britské biografické drama režiséra Hugha Hudsona se odehrává v roce 1924 na olympiádě v Paříži. Eric Liddel (Ian Charleson) je zbožný křesťan, který věří, že jeho atletický talent je dar od boha a že pokud vyhraje zlatou medaili, bude to způsob jak boha velebit. Harold Abrahams (Ben Cross) je anglický žid, který studuje v Cambridge. Sní o slávě a o tom, že dokáže svým antisemitský spolužákům i celému světu, že židé nejsou podřadná rasa. Jejich pohnutky jsou vznešené, závazky absolutní a čest nepochybná. Oba přinesou osobní oběti, aby dosáhli svého cíle. A v průběhu událostí, navzdory všem překážkám a osobním problémům, s nimž musí bojovat, se ukáže, že boj o vítězství s tak náročnými závazky a tak vysokými cíli je možná tou opravdovou odměnou. Tento film, který byl natočen podle skutečného příběhu, získal čtyři Oscary včetně Oscara za nejlepší film a Nejlepší původní scénář a na další tři byl nominován. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (138)
Připomínalo mi to Rockyho v běžeckém podání. Abrahams tvrdě trénoval, aby porazil soupeře. Z životopisného pohledu zdařilý kousek, ale z mého nic výjimečného. Rozhodně nic, čemu bych dala Oscara. Jedině za tu hudbu. Jelikož jsem ke konci už jen odpočítávala minuty, nemohu říct, že bych film celou dobu hltala plnými doušky. ()
Výborné športové zábery a adaptácia do historickej doby. Čiže kulisy, kostýmy a rekvizity sú okulahodiaci dotvorené do výstavbového receptu. Tie spomínané obrazy stop-motion, spomalovačky atď, vyvolávajú väčšinou vhodné precítenie športového a osobného šťastia. Pri samotných pretekoch si to človek častokrát ani neuvedomí, sleduje závod a maximálne je vo vytržení, pokiaľ nepríde na nudu. Lenže ten proces je príliš rýchly alebo príliš pomalý. Tento atletický systém natáčania je dobrý a dopomáha mu hybridný strih či parametrické uhly. I keď cynik by odpovedal, že mu to pripomína nechcenú paródiu, nevyjadrujem sa. Horšie je to s obsahovým konceptom, ktorý veľmi nápadne pripomína oné preteky: štart-cieľ. Tým štartom sú nejaké jednoduchšie zápletky, narážky a predznamenania doby (v tomto prípade židia a vzrast potenciálneho európskeho extrémizmu). Cieľom je samotná púť a výsledky, ktoré má priniesť. A tu naráža kosa na kameň. Ináč je to celkom v pohode, záver časovo a umelecky skáče, dobre sa na to pozerá. Len nemajte zbytočne vysoké nároky. ()
Přestože jsem opět pilně a trpělivě hledal, už poněkolikáté se mi nepodařilo najít důvod, kterým akademici argumentovali při volbě oscarového vítěze. Netvrdím, že Chariots of Fire je obyčejný a průměrný snímek, ale ve svém oboru sportovních dramat o cestě na vrchol není ani ničím výjimečný nebo překvapivý. Pro mě bohužel celkem nudný a rutinní zážitek, jehož monotónnost občas naruší jen úžasná Vangelisova hudba (zde je Oscar zasloužený) a herecký výkon Iana Holma. Točit ten film v současnosti, Usain Bolt by byl v hlavní roli jistě značným oživením :-) 60% ()
K filmu ma prilákala známa Vangelisova melodia , za ktorú bol film ocenený Oskarom. Bola síce iba krátko ale stálo to za to. V dvojhodinovom filme bolo toho veľa, atmosféra Cambridgu, dokonca náznaky antisemitizmu (" meno Abraham svedčí o tom , že sa asi neprihlási do kostolného speváckeho zboru" konštatoval rektor univerzity), športové zápolenie, osobné "dilémy" , spupnosťa pokrytectvo športových funkcionárov , a to všetko podporené dobrými hereckými výkonmi. Film vychádzal zo skutočných udalostí, miovníkom historických a športových filmov treba len odporučiť. ()
Pův. komentář 5.3.2009: Ohnivé vozy je oskarový film, který jsem jako jeden z mála ještě neviděl, protože byl prakticky nesehnatelný. Čekal jsem teda něco, co mě zarazí do židle a přinutí dvě hodiny sledovat a ani nedýchat. Bohužel Ohnivé vozy jsou jen dobrým sportovním filmem. Vangelisova hudba s legendárním hlavním motivem je samozřejmě skvělá. a jistě bavily mě tréninkové scény, moc se mi líbily zpomalované závodní pasáže a byl jsem rád, že oba hrdinové nakonec vyhráli. Asi proto, že sportovní filmy mám rád. Ale co se týče fungování jako dramatu, rozhodně mi k srdci nepřirostl ani Abrahams, který byl takový blázen, že neuměl prohrávat, ani katolický fanatik Lidell, který odmítl běžet v neděli. Chvílemi jsem se nudil, chvílemi přemýšlel, jestli nebylo lepší natočit podobný film o nějakých větších legendách (třeba Jesse Owens). Přesto se jedná o docela milý film, takový staroanglický, ale od oskarového filmu jsem čekal trošku více. Úpřimně takový Na Zlatém Jezeře by si to zasloužil více. EDIT 2024: Není moc co dodat. Vangelisova legendární a zaslouženě oskarová hudba, zpomalovačky, pár napínavých závodů a pohled do toho jak to chodilo ve sportu v roce 1924. Ale hrdinové které dokážu chápat, ale rozhodně ne milovat, místy nuda a na konci pocit pěkného, ale nijak výjimečného filmu. Oskara si rozhodně zasloužily jiné filmy - Na zlatém jezeře, možná Ragtime nebo Pevnost Apačů v Bronxu a klidně i ten Indiana Jones. ()
Galerie (86)
Photo © Warner Bros. Pictures
![Ohnivé vozy - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/123/162123547_d914a0.png)
Zajímavosti (32)
- Film se nedlouho před londýnskou olympiádou v roce 2012 dočkal i divadelní adaptace. (Zdroj: Letní filmová škola)
- Celovečerní debut Hugha Hudsona, který do té doby režíroval hlavně reklamy. (Rakosnicek77)
- Film je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Je zařazen v kategorii filmů, které jsou významné svou morální hodnotou. (gjjm)
Reklama