Reklama

Reklama

Tenká modrá čára

  • USA The Thin Blue Line (více)
Dokumentární / Krimi / Mysteriózní
USA, 1988, 103 min

Obsahy(1)

Třetí celovečerní dokument Errola Morrise se zabývá problematickou rekonstrukcí vyšetřování vraždy dallasského policisty z roku 1976. (Hans.)

Recenze (22)

Radko 

všechny recenze uživatele

Tenká modrá čiara, symbolizuje políciu, ako hranicu medzi spoločnosťou a anarchiou. Dokument poukazuje na inú hraničnú pozíciou polície, prokuratúry i súdnictva. Hranicu, po prekročení ktorej sa v tomto svete ocitne človek v priestore zneužívania právomocí. Policajní šerifovia aj prokurátori sú totiž v USA priamo volení občanmi. Ich práca preto musí zohľadniť verejnú mienku. Ak tá požaduje potrestanie polo tuláckeho niktoša za vraždu policajta, mašinéria sa rozbehne, bez ohľadu na skutočné skúmanie viny. Svedkovia sa dotvoria, svedectvá vynútia, média zmanipulujú. Všetko funguje v jednej zovretej policajno-trestajúcej mašinérii. No a potom nastúpi akýsi Erol Morris. Nakrúti formálne neveľmi zaujímavý dokument, plný hovoriacich hláv, opakujúcich sa záberov rekonštrukcie a hypnotickej hudby, a prevráti filmom smutnú realitu na doživotie odsúdeného údajného vraha. Dokument totiž slúžil ako jeden z dôkazov pre znovuobnovenie procesu, na základe ktorého bol krivo obvinený aj odsúdený chlapík po 12 a pol ročnom väzení prepustený na slobodu. Tam sa aktívne zapojil do práce v kampaniach odsudzujúcich trest smrti. Jemu samotnému reálne hrozilo elektrické kreslo, čo zvrátil až Najvyšší súd USA. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

"Tenká modrá čára" není dokument, který vás dostane tím, jak naprosto změnil podobu dokumentu, protože to neudělal, ale ukáže vám to, jak silné médium vlastně film je a jaký může mít vliv na člověka a vlastně na jeho život. Je objektivní? Ne asi úplně ne, ale co dnes je? Ale dokázalo se to na jeden případ podívat naprosto nově. ()

Reklama

Listeroman 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, jak moc je někdy důležité opravdu se podívat člověku do očí, naprosto se vykašlat na všechny možné okolnosti a až teprve potom dělat nějaké závěry. Nevinnému člověku dokázalo pár lží pokazit celý život. Tím, že je Morrisův film ještě ze staré školy necpe vám do ksichtu furt nějaké nové forenzní vyšetřovací techniky a všelijaké pitomosti jen aby udělali populární dokument perfektně zapadající mezi řadu dalších. Dalo by se říct, že 90% filmu je tvořen rozhovory, ale nejsou to rozhovory se všemi možnými odborníky na tady to a támhle to, jak už to tak často bývá, když se režisér snaží natáhnout stopáž a navíc tam chce dostat nějaké nepodstatné a často i částečně lživé a zavádějící informace, jen aby upoutal naivního diváka. Jde čistě jenom o osoby, které se přímo podílely na případu a to nesmírně oceňuji. *Určitě zajímavou informací je, že až po zveřejnění filmu byl konečně propuštěn nevinný Adams. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Sympatický a veselý mladý muž s bohorovným klidem vypráví o svých zkušenostech s kriminální činností, ale v jedné věci je stále neochvějný, i ve svém posledním rozhovoru nahraném pouze na diktafon si trvá u sledovaného zločinu na svém. Musíme se ptát, proč. A nebo nemusíme a pak se můžeme smířit s tím, že muž, o jehohž vině máme důvodné pochybnosti, hnije ve vězení. Tohle je dokonalá ukázka investigativní filmařiny. Navíc doprovázená skvělou hudbou. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála dokumentov, ktorý sa zmestil do rebríčka: “1001 filmov, ktoré by ste mali vidieť pred smrťou”. Pred jeho vzhliadnutím, by ma asi ťažko niekto presvedčil, že dokument z 88´ by mohol mať takúto úroveň napriek tomu, že je vyskladaný čisto z výpovedí. Obvinený, svedkovia, detektívi, obhajoba, obžaloba, sudca. Všetci zúčastnení vysvetľujú svoj vlastný pohľad na tento, nie len s odstupom času, absolútne chorý prípad s nádychom slepej spravodlivosti. Vrelé odporúčam najmä kvôli atmosfére, ktorú umocňuje pomerne zvláštny hudobný doprovod. ()

Zajímavosti (12)

  • Morris vložil do snímky implicitne ironické odkazy. Keď rozpráva osoba na plátne a spomína konkrétne miesto, často je jeho reč doprevádzaná záberom na lokalitu. Keď Randall Adams hovorí o moteli, v ktorom býval, Morris nám ukazuje motel, no na pozadí záberu sa týči billboard s nápisom „Change your life“. (Biopler)
  • Názov filmu je odvodený z výpovede sudcu Metcalfea, ktorý odkazuje na záverečnú reč žalobcu, ktorý nazval políciu tenkou modrou čiarou medzi civilizáciou a anarchiou. (Biopler)
  • Motívy farieb majú rolu upriamiť na policajnú autoritu, no i pokrytectvo. V úvodných záberoch dominujú mrakodrapy mesta Dallas, na ktorých sa týči blikajúce červené svetlo. Po strihu na Randalla Adamsa, ktorý rozpráva svoj príbeh, je zobrazené rotujúce červené svetlo majáka na policajnom aute, záber, ktorý sa ešte viackrát zopakuje. Až po tomto je predstavený David Harris, ktorý spomína ako sa dostal do Dallasu. Motív červenej farby spája Dallas a políciu do spojenectva, ktoré sa spikli proti Adamsovi a vytvorili, ako on sám hovorí, peklo na zemi. Zmienené atribúty naznačujú prečo je v úvodných titulkoch na názov filmu slovo BLUE napísané červenou farbou. (Biopler)

Reklama

Reklama