VOD (1)
Série(2) / Epizody(16)
Obsahy(2)
Seriál Fallout vychází z jedné z nejúspěšnějších videoherních sérií všech dob. Vypráví příběh vítězů a poražených ve světě, kde už není skoro nic, o co by se dalo hrát. Změkčilí obyvatelé luxusních protiatomových krytů jsou po 200 letech od apokalypsy nuceni vrátit se do neuvěřitelně složitého, rozkošně bizarního a ukrutně násilného světa, který na ně čeká na povrchu. (Prime Video)
(více)Videa (2)
Recenze (341)
Mám to štěstí, že jsem fanda nových her (3, 4, New Vegas a 76), mám holt rád styl RPG Bethesdy, jejich hry se dají hrát dokola a pokaždé jinak, platí jak pro Fallout, tak pro Skyrim. Falloutu jako seriálu jsem se trochu obával a skoro to naplnilo moje obavy, ale obrovskou měrou jsou za mě vykonpenzovány odkazy na hry výše zmíněné, poznal jsem hromadu easter eggů, propojenst s lore her, je to čistej fan servis pro lidi, kteří mají rádi nové Fallouty, ti dinosauři co honí nad jedničkou a dvojkou, holt to není pro ně. Efekty jsou chvilkama až přepálený a praktický efekty někdy až moc průhledný (maska Goginse). Herecky fajn, příběh mě upřímně ani moc nezajímal, užíval jsem si vizuál a svět Falloutu, stejně jako ve hře. Ale jakmile zazněla titulní melodie Falloutu 4, byl jsem spoko. 4* a.k.a 85% ()
Ghoul dominuje jaxviňa. Jeho osud (i celý příběh série) je retrospektivně po vrstvách dešifrován a sympatie směrem k závěru rostou, protože jak všichni víme, PEOPLE = SHIT. Navíc je cool a má dobrou bambitku, neasi! Zhmotněné guilty pleasure. Seriál jinak mixuje prvky videoherní a filmové, moderní a retro, nákladně epické i pulpově laciné. Koktejl je to střelený a může působit nekonzistentně, nicméně i přes občasnou křeč je to prostě vděčná zábava, kde se znalci předloh budou bavit povědomými prvky a neznalci přívalem ulítlého bizáru. Jen ty vertibirdy jsou tu dost na chuj a létají pravděpodobně jen proto, že je země pro jejich škaredost odpuzuje (boomer joke limit naplněn). Videoherní série, jejíž kořeny sahají do osmdesátých let (pradědeček v podobě hry Wasteland) a která se částečně inspirovala Mad Max univerzem, de facto vyvrcholila ve svém druhém pokračování z roku 1998 - opravdu populární se ovšem stala až s příchodem her od Bethesdy (hlavně díky tomu, že přišly v době, kdy už videohry nebyly vnímány jako okrajová zábava pro umaštěné nerdy a v jejich produkci se točily velké peníze). Přestože se Bethesda atmosféře a kvalitám prvních dvou dílů nikdy nepřiblížila, trademarky dokázala zpopularizovat dostatečně. Máme tu tak postapokalyptický svět, jehož radioaktivní pustina obsahuje relikty alternativně historické poloviny dvacátého století a spoustu úchylných existencí. Původní Fallouty rezignovaly na stereotypy přežívajících zoufalců a čestných bojovníků za lepší zítřky - jejich prostory obývaly záplavy vrahů, zlodějů, kurev a zmutovaných kreatur, přičemž kdo mohl, ten byl součástí gangu nebo rovnou nějaké mimořádně pošahané sekty. To vše bylo obaleno hromadou extrémně přepálené brutality, morbidního humoru a dějového pozadí, jež děsivě i humorně vycházelo z propagandistických žvástů poválečných let. Seriál sice není tak odvážný jako herní předlohy a vyzněním má blíže k těm novějším (hloupějším), přesto mě dost bavil. Je totiž jako zfilmovaný Fallout-Con - barvitý, nadšený a plný roztomilých píčovinek všeho druhu. Tvůrcům se tak povedl husarský kousek: solidně mě potěšili, i když nepřinesli to, co bych od filmové podoby Falloutu čekal. ()
Divný, zlý a ozářený, aka čím víc Ghoula, tím víc legrace. Směšný Westworld jsem pokládal za kolektivní kognitivní disonanci a od Falloutu jsem si tudíž nic nesliboval a hele. Ono to nejen nebolí, ono to příjemně ozařuje. Funny směsice creepy westernu, futuretro grotesky a výpravný sci-fi má šťastně trefený tón, opírá se o hlavní estetické pilíře her a vytváří vlastní origin story. Jo, první polovina je výrazně lepší a poslední tři díly, které najednou začnou klenout epické oblouky, se nám trochu nalokaly klišé. Ale nic fatálního. Ghoul a Norm jsou skvělé postavy, Lucy má potenciál a Maximus Titus Čurus nestihne člověka otrávit. Já jsem velice spokojený a těším se na další putování Pustinou. ()
No tak já tady asi rozhodně nebudu pozitivní jako většina ostatních, kterým očividně stačí k uspokojení málo. Od Falloutu jsem čekal nabušenou scifi jízdu, ve které dostaneme nářez vizuál, nekompromisní zákony pustiny a hromadu gore, skvělé míchání příběhu lidí tam "shora" a z Vaultů a celé to bude podpořeno neutichající akcí a vývojem příběhu, ale doslova nic z toho tady nebylo ani zdaleka. Vizuálně to působí "jen" dobře, ale nic vyloženě zásadního nebo nějaký wow prvek z celého světa nedostaneme, gore je zde možná tak ve 2 scénách a i celkově seriál jede místo na brutální vlně na hodně úsměvné vlně a než aby se snažil být tím pravým postapo drsňáckým zážitkem, dělá ze sebe snad i parodii, hláškuje v nejméně vhodných momentech, ze všeho si dělá srandu a vlastně úplně zapomíná, v jakém žánru se pohybuje. Celková lore lidí je taky chabá, za celých 8 dílů nedostaneme ani pořádné vysvětlení, co a proč se tehdy událo a ani jaký byl vývoj lidí z Vaultu v posledních 200 letech. No suma sumárum prach a bída a pro mě dost možná největší zklamání poslední doby, jelikož tahle série si zasloužila epické zpracování a místo toho dostala jen nezajímavý průměr, který jak kdyby vůbec nevěděl, čím chce být. Bleh. ()
spoilery, Škoda toho osmého dílu! ___Hravé, vtipné, krvavé, esteticky přitažlivé, herní předloze (Bethesda version) věrné. Ani pitomé to moc nebylo. Until... ___ Fallout obávám se trpí syndromem seriálu Ztracení: s každým dílem diváka úporným pomrkáváním navnadí na velkolepé grandfinále - a tam do sebe věci nezacvaknou, případně se ukáží hrozně banální a nefunkční. Sedm dílu se před námi krásně vykresluje svět sobeckého násilí a absurdity, kde 200 let stará válka nemá logické vysvětlení, ani uspokojivé vyústění; sklouzla po spirále násilí a boje o zdroje, až doklouzala k pro nikoho výhodné atomové válce a dala vzniknout postapo světu anticivilizační džungle, kde je v prdeli i stará i nová elita. Tohle by za mě fungovalo. Ale závěrečné odhalení, že vyhlazení většiny lidstva je v podstatě výsledkem geniálního plánu úzké skupiny mocných, jak vydělat víc peněz a získat víc moci (???), za pomoci pokusů ve Vaultech, kupovaných vyšší střední třídou (???), které pase manažerská elita uvedena do umělého spánku a postupně sériově probouzená, aby v pokusech loajálně pokračovala (???), je hrozně pitomá konstrukce, sociologicky a logicky nefunkční. ___ Proč by ekonomicky racionální a sobečtí mocní drasticky snižovali počet svých potenciálních zákazníků, když díky nim fakticky vydělávají a to tím víc čím a víc jich je? Kdo ekonomicky racionální by se tak rozhodl? Proč se jako klika mocných zbavovat příležitostí k pozemským radostem, skrze které se můžeme uspokojovat, a zapříčinit vznik všudypřítomné pustiny? Soudobá kritika kapitalismu mluví mj. o krátkozrakosti zaměření se na krátkodobý výdělek za cenu dlouhodobé devastace planety sahající dopady mimo horizont (časový a prostorový) aktuálně mocných aktérů, kteří z exploatace profitují - to je funkční a pochopitelný narativ. Ve Falloutu se tvůrci snaží konstruovat představu, že (dlouhodobou) devastaci a exploataci způsobují mocní ve prodpěch svých benefitů a příjmů - a tady je ten problém - ve stejném časovém horizontu a fyzickém prostoru, kdy z nich mají údajně mají těžit. To ale nedává smysl, protože sklízí v reálném čase a na stejné místě dopady své destrukce, a tak svým konáním naopak bortí své příjmy a zbavují se prominentních možností života mocných (pokud tedy v dalších sériích nezjistíme, že někde na planětě jsou válkou úplně nedotknutá místa, což není v případě totální atomové války pravděpodobné). Kdyby za destrukcí zkrátka stál někdo geniálně šílený, kdo nenávidí lidstvo a zlomil nad ním hůl (Problém tří těles) bylo by to mnohem uvěřitelnější. ___ Vedle nefunkční konstrukce běhu dějin je i na detailnější úrovni škoda, že do pozadí šlo téma studené fúze a mnoha side stories jednotlivých hrdinů i vedlejšěích postav. Můžeme se jich dočkat v dalších sériích, ale to pak Ztracenými smrdí ještě víc. ___ Je mi celkem jedno, že plot je v souladu s kánonem - filmový / seriálový svět je ideální příležitostí původně banálnější a méně promyšlené prvky herního světa učinit komplexnějšími, tady k tomu bohužel nedošlo. Myslím, že je velký rozdíl vzdát hold herní předloze nekritickým trváním na principu stimpacku - to je super a vtipný - a nekritickým trváním na naivně nefunkčním NWO plot twistu. Nic, já to kousnu a na další serie se těším. Ale je to škoda. () (méně) (více)
Galerie (173)
Photo © Amazon Prime Video
![Fallout - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/991/168991054_c9v3f3.jpg)
Zajímavosti (24)
- První série se odehrává 11 let po událostech z videohry „Fallout 4“. Seriál však nemá být pokračováním herní série. Aby se tomu předešlo, byla autorům prozrazena zápletka tehdy připravované videohry „Fallout 5“. (chaometic)
- Scéna, ve které technik Vaultu 33 sdělí Overseerům, že se rozbil vodní čip, je odkazem na úplně první herní „Fallout“, ve kterém hledání vodního čipu bylo hlavní zápletkou. (UncleMorty)
- Zbraně Vaultu 33 jsou britské samopaly Sterling. (UncleMorty)
Reklama