Režie:
John CarpenterScénář:
Bill PhillipsKamera:
Donald M. MorganHrají:
Keith Gordon, John Stockwell, Alexandra Paul, Robert Prosky, Harry Dean Stanton, Christine Belford, Roberts Blossom, David Spielberg, Malcolm Danare (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Podivínský student rekonstruuje veterána Plymouth Fury z roku 1958 – ale jakmile sedne za volant, jeho sebevědomí se promění v šílenou bezohlednost. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (187)
Sázka na jistotu v podobě spojení dvou hororových titánů - teprve se rozjíždějícího Kinga a Carpentera na vrcholu - přineslo podobně jako později u Romerovy Temné poloviny - knižní předloze sice značně věrný, ale překvapivě bezkrevný film. V čemž je ale King nevinně, protože knižní předloha o posedlosti, dospívání, rozpadu přátelství a ztrátě rodičovské kontroly nad dospívajícím potomkem je vynikající a nepsal scénář. Dílem za to může scénář, který knihu zjednodušuje a emocionálně zplošťuje (odfláknutá postava dominantní matky, bleskový přerod Arnieho i odbytý Dennisův oblouk), dílem Carpenter, který umí vyčarovat výrazně silnější atmosféru a i s vraždami autem se dalo víc vyhrát. Pochválil bych casting Arnieho i herecký výkon jeho představitele, který fungoval v obou polohách. A fajn byla i přidaná scéna, kde Arnie chytí svého otce pod krkem nebo akce na benzince. Co mi naopak chybělo, byla scéna, v níž Arnie před Dennisem hystericky brečí a řve, že to všem těm hajzlům nandá. Carpenterovo mistrovské období holt vyvrcholilo Věcí. Pro zajímavost, King byl už počátkem 80. let tak populární, že Christina šla do produkce ještě před vydáním knihy. ()
Kniha i film jsou průměr (možná i lehký podprůměr) jak v případě tvorby Kinga, tak Carpentera. Přesto jsem se u filmu vůbec nenudil. Na druhé straně jsem z něj nebyl ani nijak odvázaný. Kdyby za Christine nestála dvě tak známá jména filmového a literárního horroru, jistě by se (díky absenci samozřejmého očekávání) dostalo tomuto snímku i vlídnějšího nahlížení diváka. Takto je zklamání většinou nevyhnutelné. Hlavní zádrhel je asi v tom, že Kinga inspirovaly starší, méně známé filmy o zabijáckých autech, ale on tento námět pojal po svém: Přivedl (respektive přivezl) tohle obskurní horrorové monstrum do světa středoškoláků a jejich problémů. Možná, že spolu jen neladí právě spojení těchto dvou témat - s tím pak nic nenadělá ani John Carpenter. (A nebo už začal King, nespokojený s Kubrickovou interpretací Shiningu, tvrdě kontrolovat filmy podle svých knih?) PS: To auto působí sice velmi nebezpečným dojmem, ale bohužel není strašidelné. A to by asi mělo. ()
Christine je výborný narativní psycho thriller. Pod kapotou ukáže několik parádních triků, akční scény baví a vraždy, třebaže nejsou příliš krvavé, zaujaly. Nechybí ani perfektní soundtrack a atmosféra rychlých kol, která k hororu má sice daleko, avšak je natolik hypnotizující, že celou stopáž utáhne s přehledem. ()
Génius napětí a mistr otevřených závěrů John Carpenter, stvořil originální thriller, ve kterém je na jeho poměry neobvykle málo krve. Ovšem nic to snímku neubírá na působivosti. Christine je film o muži, který nadevše miluje svůj vraždící vůz, jenž si sám upravil k obrazu svému a zaslepeně se kvůli své lásce zbavuje všech svých blízkých (hlavní herec jménem Keith Gordon, mi byl pořád povědomý, ale pak jsem si ho správně zařadil do Čelistí 2, kde hraje jednoho z mladých námořníků).Tradičně vysoká, lehce hororová kvalita a několik vynikajících scén, s povedeným rádio závěrem na vrakovišti. Jen si po této projekci nejsem jistý, zda pan režisér auta zbožňuje anebo je k smrti nenávidí (viz. scéna v garážích, kde je k úpravě karoserie Christine použito kladiv a palic). ()
Je to už tři roky, co jsem četl předlohu, tudíž si z ní pamatuju jen fragmenty. Je ale jasné že Carpenter v rámci filmové řeči musel děj hodně zredukovat, což by tak nevadilo. Vadilo mi spíš to, že Arnie se proměnil až příliš rychle a vlastně nebylo jasné proč. Jak už je tu několikrát zmíněno, samotný vůz bohužel nepůsobil vůbec strašidelně a celá Christina má k hororu hodně daleko. Keith Gordon mi navíc připadal, že brutálně přehrával. Postava policisty v podání Harryho Dean Stantona je tu už úplně zbytečná. Na druhou stranu triky vypadají i dneska velmi dobře (zejména samoopravení vozu) a scéna s jedoucím hořícím autem je opravdu povedená a dává ukázku toho, jak by to mohlo vypadat, kdyby se Carpenter víc odvázal. Jak už je režisérovou samozřejmostí, minimalistická hudba je výborná. Navíc tu je mladá Alexandra Paul, plavčice z Baywatch. Nakonec tenhle film neni nic proti ničemu. 60% ()
Galerie (51)
Zajímavosti (32)
- Zvláštností vozu Fury je absence „knoflíků“ na uzamknutí vozidla. Auto se otevíralo a zajišťovalo plochou klikou na vnitřní straně dveří. (DaveM)
- Film promítaný v autokině, kde se Leigh (Alexandra Paul) málem udusí, je Thank God It's Friday (1978). (SeanBean)
- Will Darnell (Robert Prosky) má ve filmu zbraň Stevens 12 Gauge Double Barreled Hammerless. (dc125)
Reklama