Režie:
John CarpenterScénář:
Michael De LucaKamera:
Gary B. KibbeHrají:
Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmen, Charlton Heston, John Glover, David Warner, Bernie Casey, Peter Jason, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen (více)Obsahy(1)
Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)
(více)Recenze (379)
John Carpenter v 90tych rokoch, tj. tápanie a márna snaha oživiť to, čo fungovalo v predošlom desaťročí, no teraz akosi vychádza navnivoč. Táto variácia na Kinga a Lovecrafta šmrcnutá s béčkovou apokalypsou Prince of Darkness a jemnou popkultúrnou sociálnou kritikou je zaujímavá na papieri, no výsledok je len o niečo lepší ako priemerný televízny mysteriózny thriller. ()
Naprostá špička od Carpentera. U Šílenství jsem během promítání měl strašně divný pocit a neumím si to ani vysvětlit. Škoda, že snímek neměl větší rozpočet, protože nestvůry vypadaly strašně lacině. Ani nevím zda jsem snímek pochopil, ale to mi vůbec nevadí, protože Carpenter dokázal dokonale vystupňovat atmosféru. Škoda, že nenatočil více takových pecek. Potenciál určitě měl/má. ()
Ultimátní horor. Je tam ňák všechno racionální hlavní hrdina, co to ze začátku všechno fuckuje, pěkná holka, mutanti z jiný dimenze, strašidelný městečko, psychodůchodkyně, postupně mutující lidstvo, šílenství a nakonec asi apokalypsa. A to všechno v mistrném surrealistickém podání. Carpenter je magor a hlavně profesionál, který hororu rozumí jako málokdo. Jo a Sam Neill je tu fakt boží. ()
Nikdo mi nevymluví, že z téhle geniality nebral Lynch pro Lost Higway. Obdivuhodné míchání různých rovin – hranice šílenství a normality, dějových vrstev (co je reálné – retrospektiva v psychiatrické léčebně, část v Hobb´s End - očividný děj knihy - nebo filmové zpracování?), metafora na ovlivňování člověka náboženskou fikcí nebo vliv umění na člověka, kterážto linie zůstane očividná, ať už film interpretujete jakkoliv. Nejinspirativnější snímek, jaký jsem viděla za dlouhou dobu. ()
Carpenter není můj šálek čaje a rovnou přiznám, že nemám na to jej zhodnotit s nadhledem. Polovinu času jsem si říkal, že tohle a tamto jsou super nápady, ale přesto se mi nepodařilo pořádně proniknout do atmosféry a už vůbec ne se bát. Zpomalení zombíci a monstra, která ve skutečnosti nikoho neohrožují, mě zkrátka nebraly, spíš se mi zdála velice zajímavá myšlenka zombie invaze prostřednictvím četby. Celkově celkem fajn psycho, ale pro mě nic víc... 6/10 ()
Galerie (28)
Zajímavosti (18)
- Cane řekne o kostelu, že to je "sídlo zla staršího než lidstvo a většího než celý známý vesmír". Tato věta pochází z Lovecraftovy povídky The Haunter of the Dark. (gjjm)
- Scénu, ve které Julie Carmen točí hlavou kolem dokola, ve skutečnosti natáčela hadí žena s maskou Juliina obličeje nasazenou obráceně. Při chůzi ji pak kvůli zakrytému výhledu naváděl štáb pomocí zvuků. (D3VIL)
- Všechny citáty z Caneových děl jsou ve skutečnosti z povídek H. P. Lovecrafta, zejména z povídky Krysy ve zdech. (gjjm)
Reklama