Reklama

Reklama

Zenit

  • angličtina Zenith
všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Úlohou väzňa na úteku bolo oslobodiť svojich spoluväzňov, jeho chuť po moci je však silnejšia a cesta k vytúženému oslobodeniu sa zmení na nový druh útlaku. Zenit používa tanec ako jazyk na ilustrovanie dynamiky moci, ktorá formovala politické prostredie v posledných dekádach, a to nielen v strednej Európe, ale na celom svete. (Art Film Fest)

(více)

Recenze (3)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Spojení filmu s tancem, jak jsem se už párkrát s překvapením přesvědčil, mi zas jako divákovi není úplně cizí, líbí se mi osmdesátkové počiny Carlose Saury (Carmen) a Ettore Scoly (Tančírna), nedávno mě zaujal i taneční horror Climax – a na Zenit jsem se obzvlášť těšil, jelikož taneční sci-fi jsem snad ještě neviděl... resp. jen dodatečně jsem si vzpomněl na švédskou Aniaru coby baletní operu se sci-fi námětem, jenže ta je dobou vzniku a televizním původem zcela jinde. Teď už konec malých rozhledů, bohužel mě ten Zenit neoslovil. Překvapily mě asi dvě scény ze začátku, (včetně té s jakýmisi digitálními virtuálními tlačidly), díky nimž tento film jako sci-fi s netradičně podanou vizí blízké budoucnosti určitě vnímat lze. Postupně se rozjela alegorie na totalitní režim, v rámci níž na mě zapůsobily scény s několika marnými pokusy jedinců o útěk. Lokace s hlubokou propastí byla navíc skvěle zvolena a prvek žebříku s nejedním zničeným stupínkem, přičemž při pokusu o útěk se zlomí i některé další, dokonale ztělesňuje nesnadné útěky z totality či vězení, které se vyznačují nebezpečím a v případě neúspěchu posléze ještě drtivějšími následky. Účinek z podnětného poselství, byť zpracovaného xy-krát v různých žánrových formách, se však pro mě vytrácel v příliš jednoduše vyvíjeném narativu v kombinaci s hodně abstraktní formou. Vnímám zde výraznou formální kreativitu, skvělé kamerové záběry, několik atmosférických scén, ale celek až na těch pár scén ke mně nepromlouval, závěr nestrhl a sledování filmu často nudilo, příp. míjelo potenciální další skrytou, těžce uchopitelnou symbolikou... [50%] [Art Film Fest 2024, Košice] ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Art Film Fest Košice 2024 - Být to třeba francouzský nebo britský film, nebo aspoň původem ze země, která sci-fi netočí jen svátečně, víc jak tři hvězdy nedám, ale jelikož je slovenských sci-fi ještě mnohem míň než českých a tahle vypadá vizuálně solidně a ambice jí nechybí, rád nadhodnotím. Největší škodou tohoto filmu je, že zatímco vizuál poutá pozornost, scénář je dost předvídatelný dopředu a celá myšlenka o zrodu totality, posedlosti mocí a cesty ven sice funguje, ale stejně jako narativ je jasná předem a zbyde z ní jen čekání na to, která ze dvou nejočekávanějších možností bude tou, která celý příběh uzavře. Přitom ten film na to měl, skrze tanec a pohyby se zde mnohé vyjadřuje dostatečně, včetně charakterů některých postav (byť jsou samozřejmě zjednodušené a bez psychologie, ale to se zde dá čekat), jen z toho mohlo být opravdu hutné podobenství, které by šlo víc do hloubky a nevěnovalo se všemu tak zjednodušeně. Jinak to ale chválím - jak výběr herců a lokací, tak i práci kameramana a jestli mě něco nadchlo obzvlášť, je to perfektní soundtrack, který bych si někdy rád poslechl znova. Hlavně díky němu to má tak působivou, až lehce mystickou atmosféru, která mě na tom naprosto fascinovala. O to víc mě zase mrzí, že to ve svém námětu nešlo víc do hloubky, protože momentálně je to Masseba pro 21.století, která exceluje v tom, co se v Massebě nedařilo, ale selhává v tom, v čem měla excelovat Masseba (ale tam to nějak nedopadlo už vůbec). Sice ne zrovna dokonalý nebo výrazně nadprůměrný, ale rozhodně pozoruhodný projekt, jehož projekcí jsem viděl za účasti režiséra Kristófa. (Kino Úsmev, Košice) Slabé 4* ()

Swannie 

všechny recenze uživatele

Ach, na tanečný film som sa veľmi tešila. Zenit mal potenciál stať sa mojou srdcovkou, spájal totiž mnohé z toho, čo ľúbim - contemporary tanec, film, krásny obraz, podmanivú hudbu, jemné sci-fi, archetypálnu symboliku... Práve toho, čo ho však malo robiť výnimočným - tanec, pohyb - bolo však vo filme akosi málo. Aspoň na mňa. Choreograf dokázal jednotlivé myšlienky a deje nádherne opísať pohybom, na mňa ako tanečnú nadšenkyňu sa však film viac sústredil na ľúbivú estetiku obrazu, než na samotný dôraz na pohyb a tanec. Vo chvíli, keď sa to už rozhýbalo, vybudovala sa nejaká choreografia, bola odrazu scéna vo svojom vrchole ustrihnutá a divák ostal bez uspokojenia. Veľká škoda. Vo výsledku to bolo zbytočne zdĺhavé, pomalé a miestami nezáživné, kvôli čomu sa moje hodnotenie pohybuje niekde medzi 3/4*. Malo to potenciál dosiahnuť viac... (IFF Art Film Košice) ()

Reklama

Reklama