Režie:
Anthony HarveyKamera:
Douglas SlocombeHudba:
John BarryHrají:
Peter O'Toole, Katharine Hepburn, Anthony Hopkins, John Castle, Nigel Terry, Jane Merrow, Timothy Dalton, Kenneth Griffith, Nigel Stock, O.Z. Whitehead (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Anglie, období Vánoc roku 1183. Stárnoucí král Jindřich II. (Peter O´Toole) vybírá svého následovníka. Každý z jeho synů, Richard, John a Geoffrey, chce trůn získat. Jindřichova žena, Eleanor, je ochotna království rozdělit, král je ovšem proti a usiluje, aby království zůstalo jednotné. V průběhu několika málo dnů je rozehrána komplikovaná hra a v sázce je budoucnost celé říše. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (140)
Kostky jsou vrženy rozzuřeným králem zvířat v kleci. Zkřížení mečů rodinného klanu, jed kulatého stolu. Královská koruna na dosah. Křížová výprava krvelačných charakterů na panství "vybraného chování." Manipulativní intrikánství kymácející se pod erbem zášti, střídmé milosti, lakotné náklonnosti i nutného odpírání. Žhnoucí úklady, drancování hrdosti, tvrdohlavá ctižádost. Zdvořilý podpis sražen k zemi proradností lítou. Cudné zdvořilosti, zapeklité křiky, vyryté na chodník slávy zlaté horečky, šlápot urozenosti lemovaných dialogy opulentními, které spojily ikonické špičky herectví. Zbývá se jen uklonit než spadne opona. Ach, a ten uhrančivý "lucifer" Timothy Dalton, před jehož charismatem je nutno pokleknout. Ztepilé charisma bijící tak jasně do divákových očí. ()
"Mohl jsem dobít půlku Evropy, ale můj život ovládaly ženy!" - aneb - Přesvědčivý portrét královské rodiny, kde se nenávidí každý s každým, a kde dokonce i matka spřádá intriky se svými syny proti sobě navzájem. Paralela s Shakespearovým Králem Learem je více než zřejmá a starý Jindřich II. (hraný 36-letým Peterem O'Toolem) ji koneckonců sám naznačí. Dialogy jsou brilantní, herecké výkony pozoruhodné. ()
Shodou okolností jsem den před zkouknutím tohoto filmu dočetl Židovku z Toleda, kde má Jindřich II, ale hlavně Eleanora Akvitánská svou úlohu. Tenhle film byl tedy takovým rozšířením obzorů o této pozoruhodné době křížových výprav (o kterých je ve filmu jen malá zmínka). Film se soustředí jen na intriky v boji o trůn mezi třemi syny a samotným Jindřichem, kterého perfektně zahrál Peter O'Toole. Herec, který umí asi nejlíp někoho seřvat, což zde bohatě dokazuje. Bavilo mne to, ale bylo to prostě přeintrikované a občas jsem se ztrácel. Těch motivací a předstíraných motivací je spoustu. Rozhodně ten film doporučuju, ale naplno si ho užije asi jen historik se slabostí pro divadlo. ()
Od prvních minut nabývám dojmu, že tento mikrokosmos, lidský, příliš lidský, zastupuje celé universum, a zanedlouho mě v tom utvrdí i jedna z replik, které gnómicky protkávají všechny ty pochroumané osudy v jakousi pomyslnou jednotu, jež by mohla snadno imitovat mír, kdyby atmosféra nehoustla očekáváním války, ba její bezprostřední zkušeností. Podezírání, nenávist, prospěchářství, labilita, nezralost… kdo všechno se pustil do kola s těmi hlavami pomazanými a koho z nich ve svých nitrech hostily? Ale také cosi podobného lásce se její potřebou sebedarování a porozumění. Takové pravé city ovšem nejsou vždy patrné. V nekonečném intrikaření jsou zastírány nebo předstírány a ve své dvojznačnosti se zapojují do jednoho velkého divadelního představení, v němž všechno milosrdenství bere za své… ()
Konverzační drama vysokých kvalit, plné piklí, intrik a pokřivených charakterů. Za takový scenář by se nemusel stydět ani Shakespeare. Škoda jen, že divadelní předloha z toho trčí více, než by se slušelo, na úkor plnohodnotného filmového prožitku. A přestože jsem velkým odpůrcem dabingu, tady udělám vzácnou výjimku a musím ho vyzdvihnout, byl znamenitý, s hlasy staré herecké garnitury, z dávné doby K.M.Walló, kdy český dabing patřil mezi nejlepší na světě. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (7)
- Anthony Harvey sa striktne pridržiaval divadelnej predlohy. (vander19)
- Peter O'Toole si již dříve zahrál postavu krále Jindřicha II, a to ve filmu Becket (1964). V obou případech byl za svou roli nominován na Oscara a v obou případech se také jednalo o adaptaci divadelní hry. (Terminer)
- Scény sa zväčša obmedzujú na hradné prostredie a slúžia ako uštipačné zobrazenie dynastických zápasov. (vander19)
Reklama