Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (958)
Zrnitá digitálna kamera mi vo filme takých proporcí príde nevhodná. Autenticita sa dá dosiahnuť aj inak - a toto proste na multiplexovom plátne nevyzerá dobre. Ale ináč je Michael Mann stále rovnaký macher, na ktorého je spoľah. Ovláda hercov, napätie, dynamiku, atmosféru, vyhrotenie myšlienky, skrátka všetko. Jamie Foxx má niečo do seba a Tom Cruise nesklamal, i keď je predsa len trochu ťažšie si naňho zvyknúť v zápornej role. ()
Velkým kladem Mannova Collateralu je atmosféra nočního L.A. Kameramanovi se ji podařilo fantasticky zachytit používáním digitální kamery, James Newton Howard pak soundtrackem všechny scény bravurně podkresluje, takže napětí nepoleví ani na chvíli. Kdo mě ale fakt dostal, byl Tom Cruise (původně jsem jeho výkony v Magnolii a Interview s upírem považovala za dílo schopného režiséra a rovněž šťastné náhody) a konečně mi dokázal, že je opravdu Herec. Jamieho Foxxe v komediální poloze neznám, takže nelze srovnat jeho vážnou roli s těmi komediálními, ale řekla bych, že by bylo škoda mu ještě nějakou tu vážnou nepřihrát. Thriller je můj oblíbený žánr, takže tady ani není co řešit. 5* ()
Jedna >noc na zemi< - pardon - v L.A. - mohla Maxovi hodit sedm stovek, ale na tomhle ritu se hned zpočátku cosi domotalo a Max prožije nejbizarnější šichtu své dročkařské kariéry... Dlužno přiznat, že Tom Cruis hraje svoji roli bezcitného nájemného zabijáka Vincenta opravdu impozantně, byť svým filozofováním je poněkud občas otravný. Ale to už tak asi musí být, tyhle berličky v mainstreamových amerických klišoidních akčních thrillerech... Jen tak si zacituji: "...zkřížený osudy, kosmická náhoda..." ...blablabla blablabla... Jojo, těch křížení a náhod je ke konci už nějak zbytečně moc, film ztrácí na dechu a předchozí >uvěřitelnosti< a věrohodnosti děje. Jakoby režisér za každou cenu chtěl už tuhle akci ukončit a mohl se pustit do další stamilionové rutinní práce... Škoda. Nebýt té poslední zhruba pětiny, mohlo to být snad i za pět hvězd... ()
Skvělé, ale od pětihvězdičkového hodnocení tenhle film dělí až příliš veliké logické díry ve scenáři (nevyužité Jamieho šance utéct, rozhovor v baru o Milesu Davisovi, kdy Foxx se zájmem naslouchá a tváří se, jako by zrovna neprožíval jednu z nejpernějších chvil svého života, nepochopitelná nepřítomnost policie u státní zástupkyně...). Na druhou stranu jistá Mannova režie dokázala umně skloubit psychologické a akční prvky, výhrou je použitá digitální kamera a "ksicht" celého filmu (obraz Los Angeles plného světel, hra barev) je velmi působivý a při kvalitní projekci ho divák docení, řečem o rušivosti kamery nevěřte :o). Cruisův cool drsňák je uvěřitelný, přesto malinko místama přehrává a opět si občas neodpustí ty své x-krát viděné grimasy. Hvězdou filmu je tak pro mně znamenitý Jamie Foxx, který mně už před lety velmi zaujal ve Stoneově Any Given Sunday a řekl bych, že o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme. ()
Malinko zklamán. Mann je machr, jako režisér se nevtírá a myslí mu to. Ale tady se do hry až příliš často zapoujují nelogičnosti, ohraná klišé (natahovaný závěr mě neskutečně vytočil) i pár nelogičností (Jamie mohl párkrát utýct a neudělal to jen z vůle tvůrců, pak ale zariskoval naprosto nesmyslně...). Místy mě hodně rušila digitální kamera, která nepomohla vůbec ničemu a v kontrastu s obrazově lahodnými pasážemi na klasický film, zabíjela kouzlo některých okamžiků. A to se radši nebudu pozastavovat nad tím, že hrdinové filmu pořád dokola mluví o "velkém Los Angeles" a sedmnácti milionech lidí v něm, aby byl příběh nakonec založen na neustálém potkávání hlavních postav. Takovýhle sled náhod opravdu nesežeru. Naštěstí Cruise podle mého předvádí svůj životní výkon, naprosto přesvědčivou a cool studii "oscarových rozměrů" (a to ho nemám fakt moc v lásce), a Jamie Foxx nemá moc času kazit dojem svým neumělým a strojeným tichošlápkem, kterýmu jsem nevěřil ani ten průkaz taxikáře. A pak je tu Michael Mann, který neumí natočit vyloženě blbou scénu. Režisér, jehož mýtické souboje muži proti muži mají cosi hlubokého do sebe. Lehce zklamaných 70%, ale jináč fajn. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Scéna, v níž Vincent (Tom Cruise) zakopne o židli, kterou prohodil sklem, nebyla ve scénáři. Cruise se však po pádu zvedl a pokračoval v natáčení. (Chrustyn)
- Náklady na výrobu byly zhruba 65 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Aby se lépe vžili do svých rolí, napsal režisér Michael Mann pro oba hlavní představitele jejich fiktivní život. (HellFire)
Reklama