Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (962)
Skvělé, ale od pětihvězdičkového hodnocení tenhle film dělí až příliš veliké logické díry ve scenáři (nevyužité Jamieho šance utéct, rozhovor v baru o Milesu Davisovi, kdy Foxx se zájmem naslouchá a tváří se, jako by zrovna neprožíval jednu z nejpernějších chvil svého života, nepochopitelná nepřítomnost policie u státní zástupkyně...). Na druhou stranu jistá Mannova režie dokázala umně skloubit psychologické a akční prvky, výhrou je použitá digitální kamera a "ksicht" celého filmu (obraz Los Angeles plného světel, hra barev) je velmi působivý a při kvalitní projekci ho divák docení, řečem o rušivosti kamery nevěřte :o). Cruisův cool drsňák je uvěřitelný, přesto malinko místama přehrává a opět si občas neodpustí ty své x-krát viděné grimasy. Hvězdou filmu je tak pro mně znamenitý Jamie Foxx, který mně už před lety velmi zaujal ve Stoneově Any Given Sunday a řekl bych, že o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme. ()
Michael Mann holt umí, jeho decentně i precizně zrežírovaný Collateral rozhodně není běžný thriller, kecá se v něm více než dost a to je jen dobře, když to má úroveň. Ať mi nikdo netvrdí, že úvod byl příliš vlažný, neboť já si ty dialogy skvělě užíval (viz "How many cabbies get you into an argument to save you money? There were two of us. I had to kill the other one. I don't like competition."). Tom Cruise také zabodoval, roli chladného, profesionálního zabijáka zvládl na jedničku a jeho prošedivělý, ale stále šarmantní look mu dodává na stylu i originalitě (a rozhodně by nemohl být zaměněn za Van Damma)... Gradování je výtečné a celé to působí relativně komorním a uvěřitelným dojmem, jen ten závěr se trochu vymyká. 9/10 ()
Výborná, svižná akce. Neuvěřitelný Cruise - po Magnolii a Eyes wide shut další herda do hlavy těm, co ho považují jen za hollywoodského hezouna. Jeho Vincent je prostě cool jak sviňa, záporák nezáporák, nemůžete mu nedržet palce. Rozhovory v taxíku dodávají Collateralu onen potřebný inteligentní rozměr, Mann nás zkrze ně nechává blíže se seznámit s ústřední dvojicí. Scény v jazzovém klubu a na diskotéce jsou pak vyloženě lahůdkové. 90% ()
Sympatický taxikář Max má dobrý den, bude mít rande a zákazník mu nabídl 600$ za pronájem na celou směnu. Co by se mohlo poka... oh ne, ten zákazník je nájemný vrah! Skvělý thriller, který nabízí Toma Cruise v nevídané poloze záporáka Vincenta, který je velmi fascinující, okouzlující postavou s pragmatickým pohledem na svět. Oproti němu je Jamie Foxx, který je pozitivní snílek a nechce se do toho zaplést. Situace, které se před ně staví, tvoří zapamatovatelnou atmosférickou noční projížďku LA s propleteným příběhem a parádním zakončením. Jedna z mých nejoblíbenějších žánrovek, hlavně kvůli enormně napínavým scénkám a ústřední dvojici se skvělou dynamikou. Díky tomu všemu jim odpustím i pár nelogických chvilek a ignorování hlasitosti výstřelů. Zvlášť když vám to naservíruje takovou scénu, jako je TA V KLUBU! ()
Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()
Galerie (38)
Zajímavosti (48)
- Kandidáty na hlavní roli průběžně byli například Russell Crowe, Edward Norton, Colin Farrell, Adam Sandler, Ice Cube či Robert De Niro. (imro)
- Scéna, v níž Vincent (Tom Cruise) zakopne o židli, kterou prohodil sklem, nebyla ve scénáři. Cruise se však po pádu zvedl a pokračoval v natáčení. (Chrustyn)
- Píseň hraná v jazzovém klubu je "Španělský klíč" od Milese Davise. (Kulmon)
Reklama