Režie:
Renny HarlinScénář:
Alexi HawleyKamera:
Vittorio StoraroHudba:
Trevor RabinHrají:
Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco, James D'Arcy, Julian Wadham, Antonie Kamerling, David Bradley, Alan Ford, Ben Cross, Ralph Brown, Michel Leroy (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poté, co ztratil svou víru v Boha, vydává se otec Merrin (Stellan Skarsgård) na archeologickou expedici do Keni. Zde byl právě objeven neuvěřitelně zachovalý byzantský chrám. Zdá se, že stavba byla pohřbena do země těsně po ukončení prací. A pod ní spí neklidným spánkem cosi prastarého, co čeká na své probuzení. Když mezi domorodci a britskými vojáky propukne spor, Merrin jen bezmocně přihlíží krutostem páchaným na nevinných vesničanech. Takové ukrutnosti již ve svém životě viděl a modlil se, aby už nikdy nebyl svědkem něčeho podobného. Opravdová hrůza však přichází, když se krev nevinných vsákne do vyprahlé africké planiny. Tam, kde se zrodilo zlo, musí otec Merrin pohlédnout do jeho skutečné tváře. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (167)
Zrození je ve výsledku povedeným hororem o vymítání a tak trochu vylepšuje pověst špatného druhého a třetího dílu. Mimo to, tento počin se dá konečně označit i jako horor. Stellan Skarsgard je v roli otce Merrina charismatický, krve nebylo použito pomálu a napětí se také dočkáme. Za mě slušný výkon, i když Renny Harlin má na svědomí i lepší kousky. ()
Tento prequel, režírovaný Renny Harlinem má zásadní dilema. Chce být stejně inteligentní jako původní Vymýtač ďábla, ale současně mnohem brutálnější, poplatnější tomu, na co je dnešní publikum zvyklé. Kněz Merin v podání Stelana Skarsgarda tu tedy řeší otázku své vlastní víry, přemítá, pustoší se alkoholem a bolestnými vzpomínkami. Jenže tu jsou i hromady svíjejících se červu, sem tam vystříkne pár litrů krve a pobíhají digitální hyeny. Ono všechno co je v tomto filmu digitální působí dost trapně – tržiště, písečná bouře, ten pohled na obrácené kříže hned na začátku jestli je totiž na tomto filmu něco dobrého, tak je to nasvícení některých scén, atmosféra opuštěného, bohem zapomenutého místa. V tak strohém, a přitom působivém prostředí je CGI tak nějak navíc – tím spíš že je nezdařené. Asi největším problémem filmu je absence hrůzy. Autoři se sice snaží navodit co nejdusnější atmosféru, jenže když se objeví něco vážného, plíživý děs, je hned anulován nějakým CGI nebo gore efektem – a naopak. Všechno zůstává polovičaté. A přitom tu bylo zaděláno na pěkný klasický horor, jaké už se dnes nenatáčí – bez rychlého střihu, založený na vývoji postav. ()
Tak toto ma vystrašilo jedine v tom, ako desivo to bolo natočené. Scenárista bol pri písaní zrejme pod vplyvom, alebo si logika v tom čase odskočila na výlet. Jedna tupá scéna striedala druhú, pričom boli neskutočne predvídateľné. Celé to pôsobilo akoby sa partia nadšencov hororu natáčala na dovolenke v Tunisku po požití veľkého množstva lacného chľastu z ponuky all inclusive. Až na to, že toto sa tvárilo smrteľne vážne. Čo to malo byť?! Nejaký pokus o retro v snahe zakryť mizerný rozpočet? Potom vôbec nevyšiel. Ja si na efekty príliš nepotrpím, ale z týchto lacnota kričala tak, že ma boleli oči. K samotnému deju ani nemá cenu sa vyjadrovať, Stellan Skarsgard čo by kňaz, ktorý sa po traumatickom zážitku zmenil na Indianu Jonesa vôbec nezaujal a nevzbudil ani zamak sympatií. A to som drahého Indiho týmto prirovnaním hlboko urazila. Najhorší film o exorcizme, aký som zatiaľ videla. . ()
Úplně ten původní vymítač ďábla hlavně stavěl na atmosféře a na jiný hororový prvky už moc nedal, ale tenhle se spíš snaží o typickej horor posledních let založenej hlavně na lekačkách a musim uznat, že fungujou dobře a nejsou rozhodně nějaký snadno čitelný, většinou se to, co sem čekal nevyplnilo. Škoda jen tý závěrečný zbytečný vymítací akcičky, která už moc nepůsobila jako nějaký nadpřirozeno, už to bylo trošku moc přitažený za vlasy, jinak by to byl fakt super horůrek s takovým tatíkem Stellanem Skarsgårdem ()
Musím přiznat, že filmům, které zde mají hodnocení pod 50% už se spíše vyhýbám, stejně jako se většinou vyhýbám prequelům slavných trháků, protože bývají ještě většími průšvihy než sequely (u nich aspoň někdy dojde k zachování osazení, i když ani to vždy není výhra). Zvlášť v případě Vymítače, kdy jsem se i těm sequelům radši vyhnul...nicméně můj oblíbený Stellan Skarsgard v roli otce Merrina mě přitáhl ke sledování Zrození. Jakékoliv pokračování legendárních trháků mají už dopředu prohranou bitvu a je jasné, že zejména u kritiky propadnou. Jejich úkolem tedy je (kromě toho, aby se alespoň částečně zaplatily:-)) udělat to co nejvíce důstojně. Exorcistovi se to dobré dvě třetiny filmu daří velice dobře - právě za vydatné podpory naprosto přesvědčivého Stellana. Atmosféra je budována hezky postupně , převládá hlavně stracj z neviděného a napínavých momentů je dostatek. Bohužel svou bitvu prohrává film příchodem vojsk a zamotáním místních obyvatel, čímž se dějová linie rozplizne jak pan Jeffries. Natahovaný a přemrštěný závěr v kostele s nepříliš uvěřitelným náhlým návratem otcovy víry pak ten pokles podrthne. To, co původní Exorcista ještě udržel pomocí zvrhlé atmosféry, už tady prostě působí absolutně přepáleně a ony zlé obavy se naplňují. Nicméně času stráveného u filmu rozhodně nelituji, minimálně za ty dvě třetiny to stálo....a zdejší hodnocení by si zasloužilo minimálně 10 procentních bodů navic, ale víme, jak to s těmi pokračováními kultů bývá... ()
Galerie (45)
Photo © 2004 Warner Bros.
Zajímavosti (14)
- Byzantský kostel, zobrazený ve filmu, je smyšlený. Byzantská říše, i přes svůj obrovský teritoriální rozmach, území dnešní Keni nikdy nezahrnovala a tudíž zde nemohla zanechat žádné památky. Křesťanství tam přinesli až portugalští mořeplavci v 15. století. (Rohata krysa)
- Když byl scénář upravován pro Rennyho Harlina, několik postav bylo odstraněno a několik jich přibylo, např. Sarah (Izabella Scorupco). (imro)
- Režisér Renny Harlin celý film natáčel s nohou v sádře. (fannah)
Reklama