Režie:
Vincent PerezKamera:
Lucie BaudinaudHrají:
Roschdy Zem, Doria Tillier, Vincent Perez, Guillaume Gallienne, Damien Bonnard, Noham Edje, Pepe Lorente, Myriem Akeddiou, Eva Danino, Manda Touré (více)Obsahy(1)
Paříž, 1887. Duel je sice oficiálně zakázanou, ale stále běžnou praxí. A pro mnohé také jediným způsobem, jak si udržet svou čest. Clément Lacaze, mistr šermu, se marně snaží odradit svého synovce od nerovného souboje se zkušeným plukovníkem Berchèrem. Marie-Rose Astié de Valsayre, feministka, která bojuje za rovnoprávnost žen, se snaží dokázat, že čest není pouze mužskou záležitostí. Historický snímek herce a režiséra Vincenta Pereze efektně využívá jednotlivé varianty duelů – s kordy, pistolemi nebo s šavlemi na koních. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (44)
Kvůli zdejšímu vysokému hodnocení jsem přeci jenom doufal, že půjde o něco víc, než jen o dnes tolik populární woke agitku, pouze zasazenou do 19. století (kdy měl samozřejmě zdravý feminismus smysl). Ale bohužel dočkal jsem se jen zčásti. Takže na jedné straně retardovaný polopatický příběh o spravedlivém boji multietnických feministických pokrokářů s bílými šovinistickými zpátečníky (v lepším případě latentními homosexuály), boji za spravedlivější zítřky. Ale zároveň lze ocenit dobovou výpravu, hlavně kostýmy, nebo zajímavý pohled do světa tehdejších duelů. ()
57. KVIFF - Ultimátní historická záležitost, u které by se ve zkratce mohlo říct, že je o soubojích (a jejich konci) typických pro Francii let minulých a o emancipaci s nimi spojené. Jenže reálně je to všechno daleko složitější. Kolem roku 1887 nejen, že končilo to, pro co byla Francie historicky tak specifická, ona se na to navíc nabalovala emancipace, která tu reálně dokazuje, že historie se neustále opakuje. Jinak řečeno - ne, že je emancipace dnes téma a tak to naseru do každého filmu, ale že je emancipace dnes opět téma a tak o ní pojďme zase mluvit. Vincent Perez si dal tu práci a vytvořil do detailu propracované historické drama, které je precizní v soubojích, ale které mě uchvátilo i svými hereckými výkony, kde si ultimátum vyslouží Roschdy Zem a Doria TIllier, a kde mě vlastně uchvátil i samotný závěr. Historický film srovnatelný svojí kvalitou s Posledním soubojem Ridleye Scotta. A to už je co říct, protože podobných kvalitních historických filmů s přesahem dnes už bohužel tolik nevzniká. ()
Asi jsem nebyl tak unešen jako většina velkého sálu v Thermalu, ale tenhle film svoji kvalitu má. Zajímavé téma cti a soubojů. Paradoxně se mi nejvíc zamlouval Vincent Perez, jehož cholerický výkon stál za to. A teď koukám, že i režíroval a o to větší klobouk dolů. K tématu souboje s ženami bych podotknul, že pro muže je problém jakési vnitřní nastavení je šetřit a hlavně neublížit. Můžu to potvrdit jen ze sportu, ale prostě proti holkám to nikdy nebyl výkon na 100 procent. Nevím, jestli si tohle dámy uvědomují a samozřejmě v tomhle filmu pro takový aspekt nebylo místo... není v tom teda jen to, že bychom byli zbabělci :-D Tak skončila má výprava na 57. KVIFF. Jo a pak jsem měl tu čest poprvé živě zahlédnout největší filmovou kapacitu, Mr. Hlada 😀 ()
Strhující souboje se skvělou choreografií, kterou ocení i laik jako já, a zábavný a napínavý příběh, který téma cti probírá ze vsech stran a navzdory tomu, kdy se odehrává, je vlastně i současný. Vincent Perez je stejně výborný režisér jako herec a jeho záporák má charismatu na rozdávání. Roschdy Zem se mu však hravě vyrovná. Pokud máte rádi Scottovy Soupeře, je Ve jménu cti obzvlášť pro vás. ()
Zase jeden z případů, kdy půjdu hodně proti proudu. Nerozumím výhře v divácké soutěži na letošním KVIFF, odmítám srovnávat s letošními Mušketýry nebo Ridleyho Posledním soubojem. Solidní historický film se silným feministickým podtónem, nic víc. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (5)
- Ďalším dielom, ktoré slúžilo ako základ pre vytvorenie filmu s čo najpresnejšími historickými reáliami, bolo "L'Art du duel" (1885) od Adolpha Taverniera s podrobným popisom všetkých etických kódexov, protokolov a účastníkov duelov, ktorú nazývali aj biblia pre duelantov. (Arsenal83)
- Vincent Perez a jeho kaskadérsky spolupracovník na mnohých úlohách a dlhoročný majster šermu Michel Carliez snívali už dlhšie o vytvorení filmu zameraného na históriu duelov vo Francúzsku, no projekt dlho ležal ľadom, kým ich konečne k akcii v rozhovore nevyprovokoval Jean Dujardin, ktorý pri nich natáčal súbojovú scénu vo filme J'accuse (2019). (Arsenal83)
- Pri písaní scenára bol kľúčový nález ročenky "Annuaire du duel 1880-1889", vďaka ktorej Vincent Perez a Karine Silla preskúmali dobové články v tlači so zistením, že vo Francúzsku bol v danej dobe duel na dennej báze. Takto beletrizovali príbehy hlavných postáv filmu, z ktorých prakticky všetky sú založené na skutočných duelantoch. (Arsenal83)
Reklama