Kamera:
Xaver SchwarzenbergerHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Jean Herman, Carlos Sotto Mayor, Pierre Vernier, Maurice Barrier, Tchéky Karyo, Roger Dumas, Claude Brosset, Michel Robin (více)Obsahy(1)
Řekne-li se Jean Paul Belmondo, vybaví se většině filmových diváků postava sympatického dareby. Jeden z nejslavnějších francouzských herců jich vytvořil desítky a ať už stály na straně zákona nebo na té druhé, vždycky byl tím, komu se u televizní obrazovky držely palce. Komisař Jordan, hlavní hrdina kriminálního snímku Dobrodruh, také patří mezi ně. Mezi svými kolegy i mezi zločinci je znám svými obratnými a značně svéráznými metodami. Tentokrát je vyslán do Marseille, aby vyřídil velký případ s narkotiky. Přestože se stane obětí pečlivě nastražené léčky a je odvolán, rozhodne se zůstat a pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Profesionálně natočenému snímku nechybí napínavý děj ani nenucený humor. Jordan je klasickou belmondovskou postavou a stejně jako třeba jeho Borowitz z filmu Policajt nebo rošťák, oslňuje elegantní nenuceností, šarmem a neortodoxními metodami, s nimiž likviduje zločinecké gangy. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (179)
Nic proti drsným poldům, ale nic se nemá přehánět. Když tady naběhne kamkoliv Belmondo a vytáhne pistolku, všichni jsou strachy bez sebe, vyndávají pašované drogy a vůbec se předhánějí, aby komisaři vyšli vstříc. Když nevyjdou, dostanou pro jistotu přes držku, nebo někdy i preventivně. Ale je tu pár šéfíků, kteří tu hru na pistolky a pěsti moc nemusí, a tak se snaží Belmonda, vlastně komisaře, sesadit nebo jinak zlikvidovat. Až na asi dva vtípky Belmondo nijak nehláškuje, celé je to bez vtipu a nadhledu, a o to víc vyniká neuvěřitelně přehnané machovství tohoto filmu. Hrát tam někdo jiný, třeba Van Damme, ok, tam bych nic jiného nečekal, ale u takového režiséra a takového herce je to čiré zlo a těžký podprůměr, navíc zcela nezábavný (vždyť to ani nemá pořádnou zápletku, kromě toho, že chce Belmondo dostat drogového bosse). Jinak mám pocit, že to celé vzniklo jen proto, aby Belmondo ukázal, jaký je dobrý kaskadér, a tak se scénář přizpůsobil té spoustě vymyšlených honiček, asi jako se scénář 3D filmu přizpůsobuje nutnosti 3D efektů, a ne logice příběhu. (Jinak nefunguje ani vnitřní logika filmu - nejprve Belmondo policajtovi ukazuje, že vést výslech fackami je nesmyslné, a pak sám vede výslech fackami.) Hudba Morriconeho je na takový film až moc dobrá, až vlastně nesouzní s viděným o několik délek. ()
Belmondov Dobrodruh na mňa zapôsobil veľmi, veľmi podobne ako nedávno odvysielaný Profesionál. Postava sadla Belmondovi na telo, akčná kriminálka akých sme už videli X, ale iný look tomu pridáva výborná Morriconeho hudba. Veľmi známy hudobný motív k filmu Profesionál som vystriedal za úplne neznámy hudobný motív Dobrodruha. Priznávam, že som bol viac zvedavý na hudbu než film samotný, ale ani on vôbec nesklamal. Belmondo rozdal pekné množstvo úderov, bitky nie sú trápne, čo sa v tých rokoch stávalo úplne bežne, auto naháňačky majú šťavu a Belmondova "seňorita" má postavu bohyne. Navyše Belmondo záver odjazdí na aute snov. Za zmienku stojí i mladý Tchéky Karyo, ktorý tu hrá v menšej roli. 80%. ()
Komisař Jordan je Superman francouzského policejního sboru, co brzy přivede ryby v okolí Marseille k závislosti na heroinu, po městě se prohání opancéřovaným Fordem Mustang a vybíječi v gayclubu klidně řekne, ať s ním jde ven, ale ať za ním nechodí moc blízko.. Le Marginal je krapítek sužován divně poslepovaným dějem, ale Bebel s tím svým rozpláclým nosem a odzbrojujícím úsměvem na mě vždycky dokáže zazářit pozitivní energií. ()
Ryzí, hodina a půl mlácení dealerů, buzerantů a pasáků, okouzlování žen lehkých mravů a intenzivního belmondovského "můža". Přeukrutná pitomost jejíž děj je cele oddán tomu, aby se JP mohl v pravou chvíli vymrštit na hrazdě nebo někomu jednu přišít. Odolnost a síla Buda Spencera... a samozřejmě adekvátně těžká hovězina. ()
Jean-Paul Belmondo opět v roli férového drsňáka, Henry Silva opět v roli padoucha, Jacques Deray opět dokazuje že kriminálky mu jdou, Ennio Morriconne opět složil jednoduchou podmanivou melodii...atd atd. Prostě opět další drsná kriminálka stojící na Belmondovi. I tak to ale stačí na 75%. ()
Galerie (23)
Photo © NBC Universal
Zajímavosti (6)
- Automatická pistole, kterou Philippe Jordan (Jean-Paul Belmondo) použije v závěru filmu, je Beretta M93R, kterou používali Italské specialní jednotky. (tojowoeZNK)
- Jedná se o třetí nejvýdělečnější film ve Francii roku 1983. V otevíracím víkendu se prodalo celkem 468 000 vstupenek. (tequilla)
Reklama