Reklama

Reklama

Když okradete mafiány, není to loupež – ale sebevražda... Měla to být obyčejná loupež. Banda zlodějíčků se ale dostane do vražedné hry na kočku a myš. V New Yorku se jim totiž podaří okrást italské gangstery, kteří mají naneštěstí pro ně pod palcem celý Harlem. A právě několik členů mafie je během loupeže neplánovaně zamordováno. Zlodějíčci přitom budou mít v patách nejen zuřící gangstery, ale také neúprosné bělošské policisty, jelikož i jejich příslušníci byli během krádeže zastřeleni. Boj o přežití a odplatu může začít... Výtečný a v našich poměrech nepříliš známý thriller s akčními prvky vyniká působivou atmosférou, na hony vzdálenou od stylizované studiové produkce. Režisér Barry Shear si prosadil, aby se kriminální námět natáčel v hodnověrných lokacích na Manhattanu. A stejně bezprostředním způsobem přistoupil k látce také kameraman Jack Priestley, který použil navzdory zvyklostem lehké kamery Arriflex. Pohyblivé vybavení spolu s reálnými lokacemi a nekašírovaným herectvím (uvidíme mj. rázovitého Anthony Quinna) dodaly filmu nezaměnitelný punc syrovosti. Poetiku každodennosti ještě umocňuje téma rasismu, vetknuté už do samotného názvu snímku. 110. ulice tvořila v New Yorku 70. let pomyslnou hranici mezi smetánkou a chudinou, mezi „bílým“ byznysem a zanedbanými černošskými ghetty. Toto třídní napětí se podařilo přinést i do dramatického oblouku filmového vyprávění, jehož svébytnost podtrhuje soulová a funková hudba, v čele se stejnojmennou titulní písní Bobbyho Womacka, která byla ještě nesčetněkrát filmaři využita (Jackie Brownová, Americký gangster). Nemenší měrou je snímek zajímavý svým atypickým žánrovým půdorysem, jenž na jednu stranu vychází z „westernově“ uzpůsobených kriminálek typu Drsného Harryho, na stranu druhou ale nezapře etnické prvky tzv. blaxploitation filmů, a v neposlední řadě v něm najdeme znaky potemnělých „noirových“ detektivek. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Americké akční drama odehrávající se v New Yorku, kde trojice černochů převlečených za policisty zastřelí skupinu mafiánů a ukradne jim tři sta tisíc dolarů. Za touto trojicí chudých černochů se rozjede pátrání jak kriminální služby, tak především zbytku gangsterů, kteří chtějí své peníze za každou cenu zpět. Vyšetřováním několikanásobné brutální vraždy byl pověřen kapitán Matelli (A. Quinn) a mladý černošský poručík Pope (Y. Kotto), jež mají odlišnou vyšetřovací strategii. Kromě kriminálního aspektu filmu je velmi patrná i společenská rozdělenost a rasové předsudky bílých a černých obyvatel města, jež byla v té době obvyklá. Ulice zmíněná v názvu snímku měla představovat dělící linii mezi bohatou bílou newyorskou smetánkou a zanedbanou černošskou chudinou. Nesourodé duo kriminalistů bylo sice zajímavé, avšak většinu pozornosti na sebe strhla mafiánská skupina pod vedením italského gangstera A. Franciosa, jež začala zloděje a vrahy pronásledovat. Výraznou postavu hlavního strůjce přepadení a vraha ztvárnil P. Benjamin, jenž se pomocí svého samopalu dokázal gangsterům ubránit, avšak kriminalistům už uniknout nedokázal. Je s podivem, že tato postava představovala vraha nejen gangsterů, ale i policistů, a přesto dokázala vyvolat svým jednáním jisté sympatie. Scény se zběsilým Benjaminovým samopalem patřily k tomu nejdramatičtějšímu, co film B. Sheara nabídl. Drama, jehož nadprůměrná kvalita byla patrná už od začátku, mě nakonec díky kulce namířené na kapitána Matelliho od jednoho z gangsterů představující nečekané a mrazivé zakončení snímku, přesvědčila o nejvyšším hodnocení. ()

PEZ 

všechny recenze uživatele

Dnes uz to nema grady. Spinave krimi z New Yorkskych ulic, kde sa okrem zlocinu, nasilia a chudoby riesi aj vtedy este stale aktualny vypukly rasizmus (i v policajnych radach). Prvy film natoceny toho casu novucickou kamerou Arriflex 35 BL. Okrem toho je film zaujimavy narazkou nan v Die Hard 3 a tym, ze Tarantino pouzil jeho znelku v Jackie Brown. Inak priemer, prislo mi to ako dlhsia uvodna cast nejakeho krimi serialu - prekvapivo nevyrazne a nevyuzite dve hlavne postavy, ktore hrali vyborny Yapher Kotto a "iba" slusny Anthony Quinn. 6/10 ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Asi máme všetci zafixovaný New York ako jedno z filmovo najfotogenickejších filmových miest na svete, popri Paríži a Londýne je to asi jediné miesto, kde sa cítime ako diváci doma. Lenže potom sú tu aj štvrte, kde sa ako doma nikdy cítiť nebudeme a kde nám bude nepríjemne aj ako divákovi, nielen ako návštevníkovi. Takou je aj Harlem so svojim neopakovateľným geniom loci dokonale prevedeným režisérom Shearom na filmový pás. Z každej zobrazenej tváre tu cítiť bezmocnosť, nulovú perspektívu a závislosť. Prítomnosť príšerná, predstava budúcnosti ešte horšia. Byť v takomto prostredí policajtom znamená s takýmto prostredím splynúť, aby ste sa aspoň mohli pokúsiť ho zmeniť. Praskať nervy vám však budú každý deň niekoľkokrát. Neprávom zabudnutý nekompromisný film, akási nepríjemná opica z amerického snu. Také však boli celé 70. roky v Hollywoode a buďme radi, že si ich môžeme pripomínať aspoň v televízii . ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Nenadchl ani nezklamal. Snímek patří k těm filmům, které si objednávalo ideologické oddělení ÚV KSSS v rámci akce Pravda o USA. Jestli mi nevěříte, tak se na něj koukněte.  .   .            .               .                                         .                    .              .         . ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Strhujúci krvavý kriminálny thriller o vyšetrovaní brutálnej lúpeže v obávanom Harleme. Sociálna a spoločenská kritika, napäté vzťahy medzi černošskou a belošskou komunitou na uliciach aj v rámci policajného zboru, korupcia, krvavý stret pouličného a organizovaného zločinu, Anthony Quinn, Yaphet Kotto a Anthony Franciosa. A hromadiace sa mŕtvoly v centre diania. Film trochu trpí zbytočnou dĺžkou a jednoduchším príbehom, ale popri tonách akcie, hereckých výkonoch, brutalite a odkrývania podpovrchového napätia, korupcie a surovosti miestnej mafie to človek takmer ani nezaregistruje. Zároveň to však nie je vďaka tomu, ako sa dotýka pálčivých dobových problémov v otázke rasizmu a ďalších, žiadne béčko. 75% ()

Galerie (79)

Zajímavosti (5)

  • Anthony Quinn bol aj producentom filmu. (Svadbos)
  • V scéne odohrávajúcej sa v kancelárii u Doc Johnsona (Richard Ward), keď s ním rozprávajú detektívi Matelli a Pope (Yaphet Kotto), beží televízia. Práve v nej dávajú western Súboj v El Diablo (1966) o rasovom konflikte medzi belochmi a Indiánmi. (beso74)
  • Samopaly použité vo filme sú značky Smith and Wesson Model 76, 9 mm. (beso74)

Související novinky

Zemřel herec Burt Young

Zemřel herec Burt Young

19.10.2023

Ve věku třiaosmdesáti let odešel americký na Oscara nominovaný herec Burt Young, mnohým fanouškům známý zejména svou rolí Paulieho Pennina z populární série filmů o Rockym Balboovi. Deníku New York… (více)

Reklama

Reklama