Reklama

Reklama

Kočka na rozpálené plechové střeše

  • USA Cat on a Hot Tin Roof (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse natočil v roce 1958 Richard Brooks slavný film nominovaný na šest Oscarů. Vypráví o složitých a komplikovaných vztazích uvnitř jedné jižanské rodiny zámožného pěstitele bavlny, jehož oslava narozenin se zvrhne v erupci výčitek a odhalování dlouho skrývaných tajemství a pocitů. Ústřední dvojicí je syn Brick (P. Newman) s ženou Maggie (E. Taylorová), co se utápí v hluboké manželské krizi. Brick neskrývaně opovrhuje svou ženou a celé dny jenom nezřízeně pije a trudomyslně vzpomíná na svou minulost. Frustrovaná Maggie je zase ničena neopětovanou láskou Bricka, stejně jako rodinou svého švagra (J. Carson), jejichž pět malých ratolestí ji neustále vytáčí, ale také jí připomínají, že je bezdětná. Hlava celé rodiny Pollittů, které již nikdo neřekne jinak než Velký šéf (B. Ives), se v tento den vrací z vyšetření přímo na svou oslavu narozenin s vědomím, že je zcela zdráv. Pravda je však taková, že nemá nejmenší šanci na uzdravení a doktor mu úmyslně lhal, aby alespoň svůj poslední čas strávil v poklidu. Blížící se spory o dědictví se tak brzy stanou další rozbuškou na již tak napjaté rodinné oslavě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (303)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Klasická dráma určená divadlám, preto je aj filmové spracovanie úsporné na priestor. Základom sú rovnako ako v divadle dialógy. Tie ma až tak nedojali, za to herec Burl Ives ma dostal, absolútne špičkovo zahrané. Elisabeth Taylor predviedla svoj klasický nadpriemer a Paul Newman tiež výborný, hoci ma jeho rola dosť štvala. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Ach tyhle komorní dramata..Všechny možné víceméně negativní lidské vlastnosti jako žárlivost, sexuální komplexy, prolhanost, pokrytectví, nenávist, sarkasmus apod., které v zastoupení s dlouhatánským vedeným, místy nudným dialogem, očividně vyniknou spíše na divadelních prknech než ve filmu, kde navíc děj a dialogy byly pro film upraveny a zjednodušeny, otevřený konec, tak jak je tomu ve hře nečekejte. Vůbec mě nezajímá že jde o kultovní film, jeden z nejlepších do dnešních dnů vyprodukovaných v Hollywoodu společností MGM, že vynesl tolik a tolik, že ten či onen herec zahrál výtečně, že předlohou filmu byla znamenitá divadelní hra od T.W., že kameraman William Daniles začínal u velkého Erica von Stroheima a zde odvedl velmi slušnou práci snímání hvězd..Navíc se všude píše že Elizabeth Taylor to nesmírně slušelo, já jsem však opačného názoru, okouzlující možná byla, ale poněkud staromódní, ale tak krásná jako o pět let v Clee nikoliv a že Paul Newman byl druhý Marlon Brando, to si také nemyslím....Zklamání, které vynikne, jak už jsem psal leda tak na divadelních prknech ale ve filmu je to opravdu neúnosná interiérová nuda..Už vidím jak by si takto trio protagonistů jako podle nějaké šablony, mezi sebou v normálním životě bavilo:-) ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Konverzačka je pojem, který je doména především v divadle, ale když se přetaví do filmu (a udělá se to pořádně) může sklízet vavříny i v jiné sféře. A tady se to jednoznačně povedlo. Ono ještě aby ne, když tu půdu naklepává Elizabeth Taylor a Paul Newman. Neměl jsem slov. Chytrá, emotivní záležitost, která je silná v momentě, kdy si jinak naprosto levá rodina začne říkat pravdy a silnější, když je jedna postava říká, druhá jí slyší, ale první o tom neví. No prostě paráda. na rok 1958 neuvěřitelně vyzrálá záležitost, která nebude poplatná době ani za tisíc let. ()

pm 

všechny recenze uživatele

Že je život často k zoufání a lež může být pravdivější než pravda, vědí nejenom Maggie s Brickem… To, co této adaptaci bývá nejčastěji vytýkáno, chápu jako její přednosti: není to divadelní ani statické, naopak živoucí a výsostně moderní, herecký koncert těžící z kvalitní divadelní předlohy. Latentní homosexualita mladých amerických fotbalistů, kterou režisér zmínit nemohl, aby vyšel vstříc dobové cenzuře, byla v zásadě problémem Williamsovým a příběh by nikam neposunula, a nevěra Maggie už vůbec ne. Děj tak není uhlazen, ale naopak v něm lépe vynikne prohnilost jižanské rodiny rozpadlé rozkladem morálky a tradičních hodnot… Osobně nejvíce oceňuji, že závěrečnou aktivitu Brooks přenesl z Maggie na Bricka, dává to filmu nejen romantický, ale naprosto nový rozměr… ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Není pochyb o tom, že se jedná o kvalitní film s kvalitními dialogy, hereckými výkony, i s inteligentním obsahem. Svízel takto zpracovaných námětů do filmové podoby však spočívá v tom, že mají svou statičností tendenci dříve nebo později nudit. Byť třeba jen chvilkově. Přesně toto u mě při sledování Kočky proběhlo. Do toku děje jsem byl vtáhnut až v momentě střetu Burla Ivese a Paula Newmana v dešti před domem, což je na můj vkus až příliš pozdě. Mít však možnost vidět tento kousek zpracovaný na divadelních prknech, bylo by mé hodnocení zajisté o třídu jinde. ()

Galerie (88)

Zajímavosti (17)

  • Studio MGM mělo o obsazení filmu od počátku jasno – Maggie Pollitt bude hrát Elizabeth Taylor a jejího manžela Bricka Montgomery Clift. Byla to sázka na jistotu, jelikož tento pár si získal diváky už v Místě na výsluní (1951). Jenže Clift roli odmítl. Domníval se totiž, že postava Bricka je „implicitně homosexuální“, a ačkoliv v Hollywoodu všichni o Montgomeryho orientaci věděli, herec nechtěl riskovat, že ho konzervativní americké publikum v takové roli nepřijme. (Pavlínka9)
  • Celosvětová premiéra proběhla 23. srpna 1958 v Bostonu. (BMW12)
  • Autor předlohy Tennessee Williams považoval film za natolik zcenzurovaný oproti předloze, že řekl divákům čekajícím ve frontě na film: „Film vrací kinematografii o padesát let zpátky. Jděte radši domů.“ (gjjm)

Reklama

Reklama