Reklama

Reklama

Harper

  • USA Harper (více)
Trailer

VOD (1)

Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

monolog 

všechny recenze uživatele

Stará dobrá drsná škola a Paul Newman se na Archera (Harper) hodí mnohem víc, než Brian Keith (soudce Hardcastle). Nezapomenu na jednu větu, kterou tady řekl jeden záporák, chlap někde u čtyřiceti padesáti. Harper se ho ptá: Kdo jste? - Copak nevidíte? Fešák v rozpuku. Tvůrcům se povedlo přenést původní McDonaldovu atmosféru z knížek i na plátno. Harper je cynický, unavený ale tvrdý a houževnatý jako buldog. Špičkování mezi matkou a dcerou Sampsonovými a chování dcerky vůči Harperovi považuji za naprosto dokonalé. Bohatí u McDonalda jsou málokdy i šťastní. Bohatství málokdy nabyli čestně, pokud jej nezdědili a obvykle v jejich minulosti dřímá nějaké temné tajemství, nějaká dávná vinna. To temné tajemství a vinna tu čiší téměř z každého obrazu. Svým způsobem je to smutný film, protože nikdo kromě Harpera není klaďas, všichni jsou zmetci až na půdu. Někdo větší než jiný, ale vlastně stejná verbež. Moc se mi film líbil. ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Newman byl sympaťák a role poněkud cynického a sardonického soukromého detektiva mu sedla. Film je to rovněž solidně natočený; Kamerově je sice velmi statický, ale přemýšlelo se nad tím, co jak zabrat do obrazu a postavy hrají v opravdových kulisách a lokacích. To samozřejmě nestačí a film u mě selhal v rovině příběhu, který mi přijde nezajímavý. To, o co tam jde, mi bylo jedno. To bývá problémem mnoha detektivek. Proč by diváka/čtenáře mělo zajímat, že byla nějaká cizí postava zabita nebo unesena? Odkrývá to vyšetřování něco  podmětného o lidech obecně? Nemyslím si, že zde tomu tak je a i kdyby bylo, tak je lepší sledovat zločin než jeho odhalování (viz. Scorseseho gangsterky). Protagonista sice potkává řadu archetypálních postav LA své doby, ale nic moc z toho. Mění se spolu s odhalováním stop i protagonista, který je nějak hodnotově konfrontován a v závěru se bude muset rozhodnout, jakým člověkem hodlá být? Takové psychologické zkoumání zde divák nenajde. Harper sice odhaluje jakési spiknutí, ale zůstává furt stejný. Otázka tedy stále zní: Proč by mě mělo zajímat nějaké fikční spiknutí? Jelikož jsem nenašel důvod, proč by mě to spiknutí mělo zajímat, tak si film nezasloužil, ale se snažil rekonstruovat zločin spolu s protagonistou skrze získávání úsečných informací od různých postav. Po dokoukání tedy ani nejsem schopen pořádně převyprávět, kdo co komu a proč. Filmu rovněž chybí pamětihodné sekvence i práce s gradací děje. Celé je to tak nějak na jedno brdo a proto lidé píší, že se to táhne. ()

Reklama

Han22 

všechny recenze uživatele

Cynický a hláškující soukromý detektiv Harper je najat bohatou paničkou, aby našel jejího zmizelého manžela. Jeho vlastní manželka se s ním rozvádí, manželka zmizelého, dcera i spousta lidí kolem má postranní plány a Harper dostává jednu nakládačku za druhou, než případ rozlouskne. Docela jsem se na tuto klasickou kriminálku s Newmanem těšil, ale výsledek je spíše průměrný. Newman je samozřejmě skvělý, příběh správně zamotaný a nechybí ani nějaký ten výstřel či rána pěstí, ale celkově vzato filmy kde je skoro každý vinný bez pořádného zdůvodnění jsou scénáristickou leností a režijně vzato je to příšerně utahané, čemuž nepomáhá neustálá temnota a táhlá, občas disharmonická jazzová hudba. V podstatě taková variace na noiry 40. let, která není špatná, ale čekal jsem trošku větší spád. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Ten, jehož charisma nikdy nehapruje, s případem se "harmonicky" pere. Soukromé očko otevřené, v očku rozesetá pomněnek modř, přirozeně dokonale. Uvolněný, rozverný, pohotový, vtipně naladěný, ve své bezstřešní odřené "limuzíně," na kterou svým platem stačí, přijíždí. S chladnou hlavou na horké stopě pod nejrozpálenějším zlatým kalifornským sluncem. Zbraně míří. Pojeďte s ním hledat motiv, najít pána domu, odstranit špinavosti oné "čisté vyšší společnosti." Přetahovat se o výkupné. Pohřešovaný je/byl z rodu nehodné krve. Všichni obvyklí podezřelí v okolí jsou v jejím toku namočeni, nitkami známostí propleteni. Někdy se věci stanou jinak, než byste očekávali. V jediný moment zkreslí se rázem obrázek padoucha i hrdiny. Závěrečný povzdech nad překvapivým rozuzlením jen pečetí poznanou bizarní ironii reality..."Najala tě mrcha, abys našel póvl. Jo, vždycky doufám, že si mě najme krásný princ, abych mu našel Popelku..." :-) ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Dvě pozitiva: technicolorová paráda v prostředí jižní Kalifornie a pak Paul Newman (docela mě mrzí, že se těsně minul s érou klasických noirů) se sobě vlastní kombinací lehkosti a frajerskýho charisma. Zbytek, tedy krimi děj a případ uneseného boháče, se bohužel zadrhává, nebaví, je nešikovně zamotaný a místy až vyloženě stupidní. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (5)

  • Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)
  • Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)

Reklama

Reklama