Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Honza Dostál opustí studium vysoké školy, aby si mohl splnit sen a stát se strojvůdcem. Je trochu naivní, ale cílevědomý. Odmítne pracovat u otce v nádražní hospodě a přihlásí se v kanceláři ČSD. Vstupní lékařská prohlídka málem vše zhatí, když Honza z pečlivosti váhá nad testem určení barev. (Filmbox)

Recenze (221)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Vznikl celý film jen kvůli poslední sekvenci ve vlaku? Nedivil bych se tomu, protože doposud poměrně chaotickému a neučesanému ději dává zakončení poměrně silnou pointu, což se mi docela zamlouvá - zvlášť u Chytilové, kde mám leckdy pocit zvláštní roztříštěnosti. Vidět tentokrát, jak její film směřuje k něčemu konkrétnímu, je změna. Příjemná. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Nenápadná, ale velmi povedená záležitost, která patří k tomu nejlepšímu (a asi i nesjrozumitelnějšímu), co kdy Věra Chytilová natočila. Zjevně tu připomíná období Československé nové vlny, protože se soustředí na tematiku obyčejného života, v němž se toho zase tolik neděje, ale člověk řeší každodenní problémy, před kterými nemůže utéct. Povedlo se jí vystihnout šedivou a neutěšenou dobu normalizace, kterou zachycuje opravdu důkladně (padající klika, vypadávající okno, nesmyslná byrokracie) a zároveň ukazuje, jak se s ní běžný člověk vypořádával. Nelze jí vyčítat, že tu chybí nějaký stěžejní příběh, protože ona nedějovost byla nepochybně záměrem, neboť v ní vyniká to, jak jsou lidé málo schopní mezi sebou komunikovat a leckdy ani nevědí, co vlastně sami od sebe a navzájem chtějí. Samotný závěr je pak určitou metaforou všeho, co hrdina prožil a s čím se potýkal, možná ale mohl být o něco jasnější a údernější. Škoda pak také občas dost ostrých a trochu nesmyslných střihů, což ale může být vina "cenzorů" ze strany stranického dohledu, a trochu zvláštní kamery. Snímek na svých bedrech výborně táhne civilní a vynikající Bolek Polívka, vedle kterého nejvíc zaujmou energická Dagmar Bláhová, velmi dobrá Jana Synková a Jaroslava Kretschmerová. Po více než čtyřiceti letech ztratila Kalamita ze svého kouzla jen minimum a zůstává výtečnou ukázkou života v reálném socialismu a tím pádem i svým způsobem určitým dokumentem své doby. 75 % ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Ani na chvíli jsem neměl pocit, že bych sledoval příběh o lidech. Celé tohle představení působí jako ryzí panoptikum divných postaviček neúspěšně hledajících své životní poslání v nádherném horském prostředí, a to vše s jemným nádechem společenské satiry. Nebýt skvělého Bolka se svým typickým vzezřením a hereckým přístupem, tak bych měl s filmem vážný problém. V podstatě zde působil jako ta samá postava, kterou byl v Dědictví aneb Kurvahošigutntág a jen si odskočil do hor odkroutit jiný film. Vláčky mají v mých očích stále takové zvláštní magické kouzlo, takže příběhy z železnic jsou mým šálkem kávy. Bohužel mě však neoslovil celkový děj (vlastně na mě ani celistvým dojem film nepůsobil, spíše jako mozaika jednotlivých epizod) a kromě Bolka mi byla sympatická snad jen postava, kterou ztvárnil Zdenda Svěrák, vůči kterému mám velkou slabost. Moc tedy nechápu, nad čím zde všichni onanovali, ale koukatelné to i po letech určitě je - o tom žádná. Lepší 3 kousky. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Chytilka se prostě nezapře a její kritika společnosti je stále aktuální za každé doby a za každého režimu, nedivím se, že jí komunisti tak šlapali na krk, když jim dávala takový kapky. Film vznikal tři roky než vůbec vznikl a nebýt lvího charakteru a nedobytné povahy paní Chytilové, tak by asi ani světlo světa nikdy nespatřil, což by byla obrovská škoda. Klasické jízlivé dialogy, jezdící kamera z místa na místo, z obličeje na obličeje, přibližující detaily, zaměřující přesně každý smysl, podstatu, to je už u paní Chytilové klasika a proto ji mám za to velice rád, nebot´ ona v tomto ohledu velice vyčnívá nad ostatními filmaři. K tomu parádní jazzová hudba Laco Décziho, který si i střihl jednu roličku - Bolkova kolegu z práce. Bolek tady opět exceluje a jeho výklad slova libido - z toho jsem šel smíchy do kolen (mimochodem to byla čistá improvizace, kdy mu Chytilka přímo na place řekla, at´ zkusí vysvětlit význam slova libido). Jak už je u Chytilky zvykem, tak název filmu Kalamita nezpočívá pouze ve významu zavalení sněhem, ale v kalamitních vztazích všech zůčastněných osob, což je prostě hodně vtipně smutná satira. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Vrstev, paralel a metafor by se dalo najít požehnaně, ale film by fungoval i pro diváky neznalé reálií normalizačního Československa. Díky přirozenému Polívkovi proplouvajícímu životem s grácií inspektora Clouseau, film šlape jako absurdní zamotaná veselohra. Ulítlý scénář kontrastuje s neodbytně realistickým režijním stylem Věry Chytilové a spolu s hudbou Laco Decziho dává snímku specifickou atmosféru. Škoda že cenzoři na Barrandově stříhali jak vzteklí, protože tady bylo našlápnuto na na něco výjimečného. I tak vznikl malý klenot. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (24)

  • Zdeněk Svěrák převzal roli po Ladislavu Smočkovi, který se druhého natáčení nemohl zúčastnit - měl ale podmínku, že na něj Věra Chytilová nebude křičet. Přeobsadit musela Chytilová i roli babičky cestující s vnukem, protože původní představitelka (mimochodem hospodyně Chytilové) mezitím zemřela. (BoredSeal)
  • Pôvodný scenár filmu pojednával o nezrelom mladom mužovi, ktorý predčasne odíde z vysokoškolských štúdií a hľadá svoje miesto v spoločnosti, ktoré nakoniec nájde ako rušňovodič na železnici. (Raccoon.city)
  • Sáňkařská dráha, která se objeví ve filmu, se nachází v obci Smržovka. (Matlas64)

Související novinky

Věra Chytilová 1929 - 2014

Věra Chytilová 1929 - 2014

12.03.2014

Ve věku 85 let dnes zemřela Věra Chytilová, svérázná režisérka a scénáristka. Studovala architekturu, později FAMU. Pracovala jako manekýnka, kreslička, poté na Barrandově jako klapka a pomocná… (více)

Reklama

Reklama