Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

lennyd 

všechny recenze uživatele

Slavný režisér, Rosťa (Bolek Polívka), touží natočit experimentální dokument o chování lidí, pokud jsou zbaveni všech pout, které doposud měli - proto najme kompars, kterému za pár šupů nebude vadit celý film točit nazí. Zároveň by ale film měl ukázat zrod člověka, od Adama a Evy. Jenže natáčení nejde tak jednoduše, jak si Rosťa představuje, a tak musí stále řešit nečekané problémy - ať už požadavek hlavní hrdinky na romantickou linii či trable s počasím nebo dětmi... Tak nevím - na tento film se dá nahlížet ze dvou stran. Buď tak, jak pravděpodobně Věra Chytilová zamýšlela - a to vám garantuji, že pokud se budete snažit myšlenkové pochody režisérky, tak skončíte v blázinci. A nebo jen jako dvouhodinovou kulisu plnou nahatých lidí všech možných tvarů, vah či pohlaví - což může někdy působit velmi odpudivě, a někdy (sem tam) zas docela hezky. Jen nesmíte poslouchat, jaká moudra vypouští ti všichni (hezcí či oškliví) lidé ze svých ústních dutin, takže možná se ztlumeným zvukem by film byl mnohem koukatelnějším. Mno, a za co tu jednu hvězdičku? Jedině za Věru Havelkovou a Veroniku Bellovou, kterým to (v rouše Evině) docela sluší... ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Viděla Chytilová zase kolem sebe něco, co nikdý jiný neviděl a historie jí dá za pravdu? Nebo to točila při svých útěcích z ústavu? Přestože je to hodně kontroverzní film (český pročismus) plný nechutné (umělecké?) nahoty, tak si myslím, že mezi dvoustovku nejhorších filmů světa to nepatří. Jednou to možná bude považováno za dílo nejlépe zachycující dobu a bude se vyučovat na filmových školách. ()

Reklama

brooklyn73 

všechny recenze uživatele

Neco takoveho jsem jeste nevidel natoceno,zpusob jakym byl tento film vytvoren a udelan,pro mne skvela myslenka. Dalsi fajn dilo Pani reziserky Chytilove,ktere mi jen dotvrzuje jak moc je talentovana . Kdyz nic jineho, tak kazdy kdo alespon trochu dovede ocenit krasu, jakehokoliv lidskeho tela, at uz maleho, velkeho,stareho ci mladeho by toto mel videt. Musim pripomenout jeden zaber, kde byla kamera uplne fantasticka, v okamziku kdy Bolek Polivka sestupuje z piskoveho vrchu a kamera zabira jeho boty, jak pomalu klouzou dolu piskem, to bylo vazne mistrovske."V raji neni zizen,proto to je raj".Jenom si preji aby se brzy objevil mezi nasimi filmotvurci nekdo jako ona,ci pan Svankmajer,Zeman nebo Vlacil. ()

Kimon odpad!

všechny recenze uživatele

Kultura českého národa je paní režisérko Věro Chytilová, Bolku Polívko, Milane Šteindlere a vy všichni ostatní tvůrci tohoto filmového odpadu opravdu pokleslá. Především díky všemožné Hollywoodské produkci a komerčním TV, které se na našich obrazovkách vcelku snadno zabydlely. To však neznamená, že národ přijme úplně všechno. Tohle paní režisérko, tohle ale snad překonává ten největší filmový škvár, který na půdě tradičně kulturního evropského kontinentu vůbec kdy vznikl. Pokud jste tímto chtěla dokázat, že jste režisérka světové úrovně, tak jste to opravdu dokázala. Zařadila jste se u mě na nejvyšší příčku všeho filmového odpadu jaký existuje. Nejsem puritán a nahé tělo ve filmu neodmítám, ale to nahé tělo musí mít ve filmu nějaké opodstatnění a jakousi "nepsanou" kulturu. Český národ však ještě naštěstí není kulturně tak zkažen, aby to zřetelně nedal najevo svým hodnocením všem tvůrcům tohoto "nevkusného a bezduchého filmového výkvětu". Bravo Bolku, i Vy Milane. Tohle bych od vás opravdu nečekal. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Já tak nějak chápu, co Chytilová chtěla říct. Je to vlastně podobenství o podstatě člověka a o tom, že jsme se od opic moc nevyvinuli a ani neposunuli. A do 45.minuty to funguje ještě docela dobře, je to chytře vedené, se spousty symboly (někdy teda až zbytečně doslovnými) a zajímavými myšlenkami, ale od 45.minuty to jde pomalu do háje, symbolů a myšlenek rapidně ubude, celé se to zabrzdí a takhle to trvá a strašně nudně plyne až do závěrečné scény, která to naštěstí trošku vytáhne nahoru, ale to nic, co bylo předtím, nezachrání. Přitom ten námět byl hodně zajímavý a ze začátku to ještě Chytilová (i když... kdoví, kde se na tom podílela spíš ona a kdy spíš Bolek) dobře vedla, ale pak se to celé rozpadlo jak domeček z karet. Je to škoda, jelikož jinak by se jednalo o jeden z nejzajímavějších (i když je vizuálně (záměrně) odpudivý) českých filmů po roce 2000, ale takhle to vyšumělo do ztracena. Ne úplně, něco tam je, ale i tak. 22% si to podle mě sice nezaslouží ani náhodou, stejně jako umístění v černých číslech, ale nevidím důvod nadhodnocovat, takže zůstanu u lepších 2*. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama