Reklama

Reklama

Český sen

  • USA Czech Dream
Trailer

Obsahy(1)

31. května 2003 - je pár minut před desátou dopolední a na parkovišti v pražských Letňanech se tlačí více jak 3000 nedočkavých lidí. Mnozí z nich svírají igelitky, někteří jsou vyzbrojeni taškou na kolečkách. Moderátor z osvětleného pódia nabádá, aby lidé využili přistavené cisterny s pitnou vodou a napili se. Asistentky rozdávají kelímky. Z reproduktorů zazní ještě jednou hyperhymna ČESKÉHO SNU: Tak zkus se dívat jako dítě, spousta věcí omámí tě... Náhle na pódium vybíhají manažeři hypermarketu, vítají se se svými zákazníky a svižně přestřihnou blyštivou pásku. Ochranka odstraňuje kovové zábrany, dav se dává do pohybu. K hypermarketu zbývá ještě 300 metrů. Lidé se rozběhnou... Chvíli na to nejrychlejší z nich oněmí: hypermarket, ke kterému doběhli, je jen velká filmová kulisa... První česká filmová reality show ČESKÝ SEN je celovečerní film o hypermarketu, který nebyl. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (546)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Člověk je tvor důvěřivý. Podvod všech podvodů, tedy ona sofistikovaná dokumentární sonda do hlubin lidské duše, široce ilustruje kontroverzní povahu českého konzumního člověka, pohlcovaného ze všech stran propracovanými marketingovými fintami. Té, které se dopustili dva kurážní studenti FAMU, se sice může s odstupem let zdát příliš nemilosrdnou či snad zločinnou, ale v každém ohledu vypovídá cosi o bídném stavu současné společnosti. Řečeno jinými slovy, ta prázdná louka s neexistujícím hypermarketem byl pokus, jistě riskantní a ne právě laciný, který zkrátka vyšel. I za cenu ztráty lidské důstojnosti. Ecce homo... ()

Smok 

všechny recenze uživatele

Reakcie opýtaných ľudí na uliciach na to, aký majú oni sen typu: "Nooo, tak ty peníze, hlavně víc peněz, taky dovolená a ňáké to bydlení společné, noooo." Tak takáto vzorka ľudí potom chodí v sobotňajšie doobedia otvárať imaginárne hypermarkety. My ostatní sedíme vtedy na pive a potom sa na nich v takýchto dokumentoch smejeme :))) Príde mi ale dosť nefér od tvorcov, aby si zobrali na takýto počin peniaze z grantu z ministerstva, ktoré mohli byť použité na zmysluplnejšie veci a nie napchaté do vrecák reklamným agentúram. A asi nešlo o 5 korún. Proste vydrbali s každým a pekne sa zviditelnili, čo viac môže priemerný študent chcieť? ()

Reklama

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Vcelku podnětný dokument ukazující sílu manipulace reklamy a marketingu. Je mi upřímně líto těch lidí, pro něž se chvíle strávené v supermarketu stávají nejčastějšími a nejvděčnějšími rodinnými okamžiky. Přinášejí jim zjevně naplnění a absolutně si neuvědomují, že se stávají jen otroky systému, jenž považují za jakousi múzu. Velmi bolestné. Snad jediné, co mi vadilo, byl jakýsi maník z reklamní agentury, jež se chtěl jistě obsáhle vyjádřit, avšak nezmohl se na nic duchaplnějšího než na to, že podstatnou část jeho projevu tvořila slova "prostě jako...", čímž mě už po několika sekundách začal slušně vytáčet:) Dostala mě dospívající dívka, která při jednom z rozhovorů, na adresu svých rodičů uvedla: "Jo, ale vy jste se mnou potom nechtěli jít do Orsay a Kenvela..." ()

Allien.9 

všechny recenze uživatele

Akce to byla vskutku originální, samotný dokument už je na tom ale podstatně hůř. Doufala jsem, že se dozvím odpověď na nabízející se otázku "Proč tahle akce vůbec vznikla?", ale dostalo se mi jen několika neucelených myšlenek, kterými se autoři pokoušeli svůj netradiční pokus vysvětlit. Reklamně-mediální účel "Český sen" možná splnil, dokumentární a sociálně-filosofický ale nikoliv. P.S.: Nejsilnější dojem ve mně zanechala stará paní o berlích, která v půli cesty ke kulise pronáší "A proč to dělají?". (V tu chvíli jsem měla chuť pány autory nakopat do p*dele.) ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

s prižmúreným okom dávam 4* - pretože chlapci mali neuveriteľne dobrý nápad, riadnu guráž a "gule" ho zrealizovať, a ja som za každý vtip a recesiu, záver však trochu celkovo dobrý nápad zrazil mierne k zemi sekvenciou s novinovými titulkami a televíznymi novinami, kde podľa mňa nešlo o hlbšie zamýšľanie sa nad primárnou témou filmu ale o mierne pozérske konštatovanie a vyťahovanie sa, poukazovanie na to "aha, čo sme dokázali, zblbi sme čechov a sme celosvetovo známi". Plus, akokoľvek skvelo to mali vymyslené a chceli ľuďom otvoriť oči, pri záverečnej konfrontácii s nachytanými ľuďmi to nevedeli argumentačne dostatočne zdôvodniť a aj keď boli na krôčik od veľkolepého obrodenia národa, možno tréma, možno strach a možno nepripravenosť spôsobila, že viac ako ostro vysvetliť všetkým tým ľuďom sa zmohli len na akési obhajovanie, ktoré nemalo s ich inak geniálnym cieľom touto mystifikácou ľudí prinútiť k zamysleniu sa nad svojím stavom skoro nič spoločného. Inak, nebrať ten záver, film bol naozaj majstrovsky a občas prehnane ironicky vykreslená štúdia dnešného konzumného sveta, toho, čo všetko dokáže reklama a ako dokáže manipulovať človekom, ktorý je chudák v záplave marketov a obchodných stredísk úplne zmagorený, ale zároveň aj pekné pozorovanie totálne degenerovaných a začarovaných marketingových štruktúr, v ktorých si hocikto môže vymyslieť hocičo a rôzne firmy, agentúry a spoločnosti, aj keď vedia, o čo sa jedná, a že ide možno aj o podvod, vám to dokážu spropagovať a urobiť na to kampaň. Skrátka, žijeme vo svete takých zauzlených vzťahov a zaužívaných vratných procesov, že si dvaja recesisti môžu vymseliť obrovský hypermarket a či už je to etické, neetické, dokážu zohnať peniaze a ľudí, ktorí im to urobia, bez ohľadu na to, aký bude výsledný efekt. Alibizmus, povrchný prístup k veciam, totálna degenerácia a rezignácia. Scéna, kde rodinka na parkovisku pri západe slnka spieva "Haj, hou" je až hororová. A pri viacerých scénach mi behali zimomriavky po chrbte. Veru, v akom bezútešnom svete to žijeme. Tá finta so zatmením slnka bola tiež dobrá. No a úplný záver, to po tej spornej pasáži s novinovými titulkami, ako lepič plagátov vymieňa billboardi "Český sen" za iné, "normálne" a existujúce výrobky na cigarety a MAster Card, tak tento záver je pre ľudí, ktorí posolstvo, aké chceli tvorcovia "Českého sna" ľuďom predať, pochopili, úplne "dechberoucí". ()

Galerie (18)

Zajímavosti (18)

  • Politická strana ODS a obchodní řetězec Julius Meinl zneužili leták a logo projektu Český sen pro účely vlastní propagace. (dinamit_1)
  • Celá kauza rezonovala i v zahraničních médiích a film získal řadu ocenění na světových festivalech. Na svůj festival jej vybral i Američan Michael Moore, tvůrce jednoho z nejúspěšnějších dokumentů vůbec Fahrenheit 9/11 (2004). (Zdroj: JuniorFest)
  • Snímek vstoupil do kin přesně rok poté, co dorazilo několik tisíc občanů k neexistujícímu hypermarketu. (hippyman)

Reklama

Reklama