Režie:
Erik SkjoldbjærgKamera:
Erling Thurmann-AndersenHudba:
Geir JenssenHrají:
Stellan Skarsgård, Sverre Anker Ousdal, Maria Bonnevie, Gisken Armand, Bjørn Floberg, Marianne O. Ulrichsen, Bjørn Moan, Guri Johnson, Frode Rasmussen (více)Obsahy(1)
Mrazivý thriller o muži, jehož nejhoršími nepřáteli se stanou světlo a svědomí, před kterými se nedá utéct. Dvojice švédských detektivů Engstrom a Vik přijíždějí na samý sever Norska a jako první případ dostanou vraždu patnáctileté dívky. Vrah po sobě důkladně zametl stopy a zdá se, že jedinou stopou k němu je dívčin zapomenutý batoh. Past nalíčená policisty téměř sklapne - ale vzápětí dojde k nečekanému a tragickému zvratu... (ČSFD)
(více)Recenze (105)
Keby bolo prepojenie dvoch "najdôležitejších" postáv, poňaté reálnejším spôsobom, zrejme by som vnímal vyobrazenie morálnej dilemy, či postupný prechod do šialenstva výčitiek, prijateľnejšie. Lenže ono sa to (navyše) v poslednej tretine začalo uberať tak absurdným spôsobom, že tretia hviezda je v tomto prípade pre "Nórov" medailou za "statočnosť". Čakal som viac ... ()
Nemůžu se ubránit srovnání s americkou předělávkou. Tu jsem viděl jako první a velmi se mi líbila. Takže z originálu jsem měl trochu obavy. Ale nakonec se ukázalo, že je stejně kvalitní, a zároveň stejně kvalitní, jako americký remake. Nestává se často, aby k takové situaci došlo. Současně je to skoro jiný film, ale není. Prvky jsou známé a jiné. ()
Absence většího rozpočtu i nějaké výraznější vizuální stylizace dávají tradiční skandinávské ponurosti opravdu hodně vyniknout. Vizuál je bezbarvý a depresivní a uprostřed téhle vyslovené deprese pobíhá ultra stroze charismatický Stellan Skarsgård, přičemž se bezostyšně snaží zachránit svůj zadek na úkor jiného. Právě ta absence morálky, která v americké verzi krášlí Al Pacinův raskolnikovský vnitřní souboj, je největším producentem čirého lidského hnusu - hlavního předmětu norské Insomnie. Není sice tak skvěle vypointovaná jako Nolanův remake (už proto že Skarsgårdovi tu schází protivník kvalit Robina Williamse), ale zdeptá vás o dost víc, protože je zbavena veškerého idealismu. Obě Insomnie, jak norská, tak americká, si tak spolehlivě hájí své místo na slunci, jelikož se nejedná o "souboj" remaku s originálem, ale o koexistenci dvou velmi kvalitních a pozornosti hodných filmů. ()
Popravdě mě nějak zvlášť neokouzlil ani americko-kanadský remake, který jsem před lety viděl jako první. Už tehdy jsem s tím příběhem měl problémy a tady tomu bohužel nebylo jinak. Normálně mám skandinávskou tvorbu velmi rád, některé jejich krimi thrillery nebo i horory patří mezi nadprůměrné záležitosti, ovšem tato hodně průměrná kriminálka mezi ně nepatří a nikdy patřit nebude. Tempo příběhu bylo místy dost uspávající – doslova mě pálili oči stejně jako hlavního hrdinu a bojoval jsem se spánkem. Našlo se tu několik povedených scén (pasáží), které měly slušnou atmosféru a herecké výkony taky nebyli špatné, pár nahých děvčat ani to ovšem film jako celek nezachránilo od zcela průměrného ohodnocení. Viděl jsem mnohem -mnohem lepší skandinávské krimi dramata/thrillery než je Insomnie. ()
Detektivky jsou tolik oblíbený žánr a tolik se jich napíše a prodá, že je zatracený kumšt vymyslet něco nového! Originalitu tohoto díla navíc posiluje i jeho filmové zpracování, takové syrové, s úspornou produkcí. Dovedu si představit prostor, který se Nolanovi nabízel pro jeho remake. Ale shánět se po něm nebudu, co mám z originálu vpasovaného do standardní hollywoodské metráže? ()
Galerie (18)
Zajímavosti (2)
- Natáčelo se v Norsku ve městech Nyksund a Tromsø. (Varan)
- Film se dočkal promítání v mnoha zemích – Kanada (září 1997, Toronto IFF), Argentina (listopad 1997, Mar del Plata FF), USA (květen 1998), Francie (srpen 1998), Velká Británie (listopad 1998), Švédsko (prosinec 1999, TV) a Finsko (červenec 2016, TV). (Varan)
Reklama