Reklama

Reklama

Harold a Maude

  • USA Harold and Maude (více)
Trailer

Obsahy(1)

Život, láska a smrt v kultovním americkém filmu... Americký scenárista a režisér Colin Higgins (1941–1988) absolvoval filmovou fakultu Kalifornské univerzity (UCLA) scénářem, který nazval Harold a Maude. Dílo mladého autora zakoupila společnost Paramount, která ovšem nevyhověla Higginsově požadavku snímek také režírovat a angažovala přece jen o něco zkušenějšího Hala Ashbyho, jenž byl renomovaným střihačem (Oscar za V žáru noci) a měl už také za sebou první režijní zkušenost (Pan domácí, 1970). Křehký příběh zasmušilého mladíka Harolda (Bud Cort), který tráví většinu času na cizích pohřbech, a života plné osmdesátnice Maude (Ruth Gordonová) byl na hony vzdálen běžné hollywoodské představě o diváckém filmu, což se samozřejmě projevilo v jeho nedostatečném marketingu, když byl před Vánoci 1971 uveden do kin. Film divácky propadl a příliš vlídně se k němu nezachovala ani odborná kritika, která ho většinou nepochopila. Např. recenzent známého týdeníku Variety ho označil za nevkusnou komedii a svůj článek zahájil slovy: „Harold a Maude má v sobě rozvernost hořícího sirotčince.“ Žánrově těžko zařaditelný snímek, který osciluje mezi černou komedií, sociální satirou a milostným příběhem, si své diváky našel až s časovým odstupem díky jevištní dramatizaci (která se hrála i u nás) a uvedení v televizi. Režisér Hal Ashby (1929–1988), jehož počtem nepříliš rozsáhlé dílo (dvanáct filmů pro kina a jeden pro televizi) obsahuje takové klenoty jako Poslední eskorta (1973), Šampón (1975), Cesta ke slávě (1976), Návrat domů (1978) nebo Byl jsem při tom (1979), do titulních rolí obsadil Buda Corta (představitel titulního hrdiny z Altmanova Brewstera McClouda) a Ruth Gordonovou (laureátka Oscara za vedlejší roli sousedky v Polanského hororu Rosemary má děťátko), kteří podávají životní herecké výkony. Film, který vznikal pod zřetelným vlivem bouřlivých dobových událostí (vietnamská válka, masakr na univerzitě Kent State), v sobě obsahuje značný odpor vůči autoritám, zejména těm v uniformě (postavy strýčka–vojáka či policisty na motorce), a stejně jako např. Bezstarostná jízda je především příběhem o svobodě. Atmosféru snímku působivě dokreslují písně Cata Stevense. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (379)

Lima 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem si, že být mrtvý mě baví.“ – „Chápu. To baví spoustu lidí. Ale nejsou mrtví. Jen si netroufají žít.“____ Je to tak. Na věku fakt nezáleží. Někteří osmdesátiletí mají tolik životního elánu, že strčí do kapsy i mnohé dvacetileté. Harold byl sympaťák každým coulem, Maude mě svým životním optimismem převálcovala, když stárnout a umírat, tak aspoň s grácií. Příjemný, vtipný a dojemný zážitek. ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

Harold, který už patnáctkrát zemřel, tráví volný čas na pohřbech a demolicích. Ve svém mladistvém období zjistil, že být mrtvý se mu líbí. Maude, která paběrkuje různé skvosty, tráví volný čas také na pohřbech, i když ze zcela jiného důvodu. Ve svém značně pokročilém věku zjistila, že život se musí prožívat. // Prostě perfektní film. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Spouští se titulky, hraje nezapomenutelná hudba a mně se chce žít, chce se mi zpívat a chce se mi dělat všechno, co mě napadne a všechno, co jsem v životě nedělal včetně přesazování stromků nebo hraní na benjo, protože to všechno mi teď přijde neodolatelné, sladké a směrodatné. Ashby navíc geniálně rozděluje emoce do dvou zcela odlišných, ale významově stejně silných linií. V domě, kde se odehrávají neodolatelné sebevražedné pokusy a názorové konflikty s matkou divák neví, kdy se přestat smát, zatímco když je Harold s Maude, dostal jsem kromě smíchu i melancholickou a velmi silnou romantiku, která je ve své věrohodnosti o to naléhavější. A ve chvíli, kdy titulky pokračují a já téměř nevidím skrz slzy, které jsou důsledkem všech možných emocí, přichází na pódium o 35 let starší Harold - Bud Cort - a já vím, že na tuhle chvíli nikdy nezapomenu. ()

jhrasko 

všechny recenze uživatele

...pre chuť do života v tej najviac čistej a nezištnej podobe, pre chuť (s)poznávať a (za)milovať sa a byť (za)milovaný. Pre cítiť sneh, voňať trávu, dotýkať sa oblakov..uf, začínam byť opäť unesený.. odlietam, navždy s Vami, drahí H&M!! * * * * * HAROLD: You sure have a way with people. MAUDE: Well, they're my species! * * * * * ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Aj keby nič iné v tomto filme nestálo za reč (čo vonkoncom neplatí), tak fingované Haroldove samovraždy a mrzačenia si zapamätám asi navždy, genialita!:) Zdanlivo nenápadný film, s fantastickým čiernym humorom a iróniou, miernou (a zároveň poriadnou) dekadenciou a obrovským srdcom, myšlienkou...Môžem namietať, že postava Maude mi spočiatku bola tak trochu proti srsti, (určite nie svojou životnou filozofiou, skôr počiatočným prehrávaním Ruth Gordon) ale ten skvelý pocit pri pozeraní filmu pretromfol všetko...a Bud Cort ako Harold je fenomenálny, to bez debaty!!! ()

Galerie (48)

Zajímavosti (21)

  • Henry Dieckoff, jenž se objevil jako komorník v Rose Court Mansion, které sloužilo jako sídlo Chasenových, byl skutečný komorník tohoto zámečku. Nikdy jindy se před kamerou neobjevil. (Kulmon)
  • Dvě scény – když se Harold (Bud Cort) po odstrašení první nápadnice podívá do kamery a když své matce za zády ukazuje prostředníček – nebyly ve scénáři. (HellFire)
  • Všetky šaty, ktoré vo filme nosí Vivian Pickles (pani Chasen), si herečka na pľac doniesla priamo zo svojho vlastného šatníka. (Circumscriptor)

Související novinky

Ben Affleck zpátky u režie

Ben Affleck zpátky u režie

09.08.2020

Herec, režisér a oscarový scenárista Ben Affleck (Město, Argo) se po čtyřech letech vrátí za kameru. Napíše a natočí snímek The Big Goodbye, jenž bude vyprávět o pozadí vzniku snímku Čínská čtvrť… (více)

Reklama

Reklama