Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen

Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (438)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Billy Bob Thornton si zapaluje jednu za druhou, Scarlett Johansson hraje na klavír Beethovenovu Měsíční sonátu, a víc ke štěstí už člověk vlastně nepotřebuje. V podstatě dokonalý film, kterému osobně nemám co vytknout. UPDATE 23.8.2016 - Na druhé zhlédnutí po letech jsem se už k tomu stavěl lehce rezervovaně. Sice se mi stále líbil a některé momenty mi přijdou vyloženě úchvatné (především všechny scény s Tonym Shalhoubem), ale jako celek to u mě už tak nefungovalo. Ten černobílý formát mi nově přijde zbytečný - ten film by podle mě v pohodě fungoval i v barvě - a docela mi tam vadil herecký výskyt Frances McDormand, kterou moc nemusím, a potom Scarlett Johansson, která je zde vyloženě tragická. Já ji kdysi měl rád - než jsem si uvědomil, že jako herečka za moc nestojí, a navíc hraje v čím dál horších filmech. Co mě na tom filmu ale stále okouzluje, je jeho pomalé tempo, decentní humor, výtečná kamera, promyšlený scénář a skvěle napsané postavy - už jen samotný Ed Crane je nesmírně zajímavý a osobně mi přišel jako obrovský sympaťák. Btw. to UFO tam mi přišlo jako strašný úlet. Ze samotného závěru - který jsem už v běhu času zapomněl, aby mnou teď nově otřásl s o to větší intenzitou - mi je vyloženě smutno, a v duši se mi rozlila nekonečná melancholie. Chtělo by se teď jen stát pod nočním nebem, kouřit jednu za druhou, poslouchat Beethovena - a tvářit se podobně nezúčastněně, jako Billy Bob Thornton, když ho - SPOILER ALERT - v závěru vedou na elektrické křeslo a on pronese nejkrásnější repliku z celého filmu: Tak jsem tady. Nejdřív jsem nevěděl, jak jsem se tu ocitl. Věděl jsem, jak šly události za sebou. To jsem vám vyprávěl, ale nedávalo mi to smysl. Jsem rád, že mi jeden pánský časopis za můj příběh zaplatil. Při psaní jsem si všechno ujasnil. Mám pět centů za slovo, tak promiňte, že píšu rozvlekle. Teď mi to všechno zapadá do sebe. Je divné, když znáte přesné datum své smrti. A v tom časopise chtějí, abych popsal, jaký je to pocit. Je to, jako když vyjdete z bludiště. V bludišti chodíte nazdařbůh, zabočíte si podle chuti, narážíte do slepých konců. Jedno po druhém. Ale když získáte odstup, vidíte, že všechny ty zákruty jsou obrazem vašeho života. Těžko se to vysvětluje. Když to vidíte vcelku, přinese vám to klid. Ti lidi z časopisu se taky ptali na výčitky. Jo, asi mě mrzí, že jsem druhým způsobil bolest. Ale ničeho nelituju. Opravdu ničeho. Dřív jsem litoval, že jsem holič. Nevím, kam se odeberu. Nevím, co najdu za hranicemi země a oblohy. Ale nebojím se odejít. Možná tam některé věci pochopím. Jako když se mlha rozplyne. Možná tam bude Doris. A možná jí tam budu moct všechno říct. Všechno, pro co tady nemám slova.". UPDATE 28.2.2021 - Po pár letech mě ten film zastihl v momentě, kdy jsem si ho nanovo dokonale vychnutnal. Ty překrásné černobílé obrazy, dokonalé herectví BBT a všech ostatních, skvělý soundtrack... celé je to tak úžasně promyšlené a chytré a zábavné... prostě wow. Veškeré malicherné výtky, které jsem k tomu filmu kdysi měl, jsou zapomenuty. Obrovský požitek! () (méně) (více)

liskam 

všechny recenze uživatele

Hohné zvláštní, takový, svým způsobem esoterický film. Co může člověk dělat když se narodí do doby, ve které může komunikovat jen sám se sebou. Nejen že mu nikdo nerozumí, ale ani neví, jestli chce aby mu někdo rozumněl. Jako kdyby nerozeznával barvy, neznal ani černou a bílou. Prostě viděl celý svůj život jen šedivě. A ať už žije "dobrým" a nebo "špatným" životem v podstatě jen čeká na smrt v jakékoli podobě. Skvělá režie a kamera a samozřejmně také Bily Bob Thornton dělá z tohohle snímku velice povedenou záležitost. Za mě 80% ()

Reklama

Tosim 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že všechny ty hrátky s noirovou formou mě naprosto převálcovaly. Samotný příběh o člověku, který je tak bezvýznamný, že vypadá, jako kdyby vůbec neexistoval, je dobře vymyšlený, ale nevím, jestli by, nebýt té výše zmiňované formy, na mě tak zapůsobil. Režie, celé to nasvícení, scéna havárie a Scarlett Johansson. Tyto věci bych vyzdvihl zvlášť. ()

stilgar1 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem tento film v barevné verzi, avšak během sledování jsem netušil, že existuje i verze černobílá. Myslím si, že se pro něj bude čenobílé ztvárnění hodit. Avšak barevnost tomu téměř vůbec neuškodilo, i přesto se mi totiž film hodně líbil a výkon Billyho Boba Thorntona byla skutečně skvělý ( i když by se dalo polemizovat o tom, jak moc ve filmu vlastně "hrál", protože toho v podstatě ani nemusel moc dělat :D ). Avšak hodně jsem se bavil a na konci jsem byl vážně skvěle překvapen. Filmy bratří coenů jsou všechny nečím vyjímčené a tento za nimi rozhodně v ničem nezaostává. 9/10 ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Keď sa na to pozerám spätne, Coenovci týmto filmom a na ďalšie tri snímky poriadne vypli a povolili na razantnosti. Za to sa k nám dostala ale konečne jedna z pravých novodobých noiroviek, ktorý priam dýcha starou, nezabudnuteľnou atmosférou, presne akoby ju boli natočili pre päťdesiatimi rokmi. Plynutie chcelo viac vzrúša, ale kamera, nasvietenie, to hranie sa s čiernou a bielou a minimálne scenár by si zaslúžil aspoň oscarovú nomináciu. A Shalhoub dominoval. 80%. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (11)

  • Natáčení probíhalo v Kalifornii, ve městech Glendale, Los Angeles, Orange a Pasadena. (Tygrys)

Související novinky

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

18.08.2021

Noir bez předsudků bude stěžejním tématem 9. ročníku Noir Film Festivalu, který se letos stěhuje na nové místo – hrad Český Šternberk, v jehož pěti interiérových sálech a na hradním nádvoří bude od… (více)

Reklama

Reklama