Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHrají:
Philip Baker Hall, John C. Reilly, Gwyneth Paltrow, Samuel L. Jackson, Philip Seymour Hoffman, F. William Parker, Melora Walters, Robert Ridgely (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sydney umí počítat tak možná do šesti, protože víc čísel na kostkách není. Jeho ruce jsou jemně vycvičené na všechny způsoby hazardní hry a v očích mu svítí dolary, sotva se ráno probudí. Rád by předal své zkušenosti někomu mladšímu, a tak začne v hráčském doupěti uprostřed Nevady pořádně školit Johna. Mimo něj se ještě stará o Clementine, mladou a krásnou prostitutku, která se snaží s jeho pomocí poznat tu hezčí stránku života. Jen slepý by přehlédl, že Clementine a John k sobě začali cítit něco víc, než jen přátelskou náklonnost. Jedna láskyplná noc se ale nešťastně zvrtla v otřesný šok, ze kterého bude těžké se probrat. Zvlášť tehdy, když John začne tušit strašné tajemství, které skrývá Sydney. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (61)
Když nasadíme artové dlouhé záběry a dialogy o ničem, nesvědčí to o noirovosti. Svědčí to prostě o snaze natočit artový film s dlouhými záběry a dialogy o ničem, kde doufáme, že prostředí (zde kasin) vytvoří samo tu správnou atmosféru. Do toho dáme pár zdrchaných existencí, únos, pistole, to by bylo, aby to nezabralo. Jenže ono to postrádá nějakou nosnější myšlenku, a nejen to, postavy se co chvíli chovají jinak, než před chvílí, a ty vymyšlené extrémní situace jsou zde nakonec spíše k smíchu, protože nevyplývají ani náhodou z potřeb a charakterů postav. Navíc je to skutečně celé natočeno hrozně nudně a ta proklamovaná pointa nijak překvapivá v podstatě není (když se nad tím člověk od začátku zamyslí, je mu i skoro jasná). ()
| Columbia Tristar | PTA maratón begins a Hard Eight je jasnou ukážkou toho, že to už mal v sebe vtedy. Možno nie až tak dejovo atraktívne a komplexné, ale dialógy aj tak dostatočne zaujímavé, aby ma to bavilo po celú dobu. Postavy zaujímavé (Philip Baker Hall je v tomto výborný), zápletka nie až tak, záver polo-uspokojivý. Aj tak je to ale spomedzi debutov dosť úctyhodný začiatok jedného z najvplyvnejších režisérov súčasnosti. Viac TU. | Hodnotenie: 6/10 | ()
Neo-noir ze světa Las Vegas a drobných herních fíglů a podvodů. Spíš je to ale velmi silný příběh několika hlavních čtveřice postav - starého hráče Sydneyho, jeho mladého chráněnce Johna, jeho lásky prostitutky Clementine ("jako v tom filmu") a vykutáleného černocha Jimmyho ve skvělém podání Samuela L. Jacksona. ()
Holt ne všechny staré hříchy jdou odčinit. Své by o tom mohl vyprávět stárnoucí hazardní hráč Sydney, který coby „náhodný“ kolemjdoucí pomůže loserovi Johnovi, který se topí v nejčernější mizérii. Až posléze vyjde najevo, proč se o smolaře a tragického snílka tak stará a proč je vstřícný prakticky při kterékoliv příležitosti. Celovečerní debut Paula Thomase Andersona je minimalistickým kusem, který to měl směrem k divákům těžké – Anderson šel urputně proti produkční společnosti, která jeho práci přestříhala, zatímco on svou verzi na vlastní pěst poslal výběrové komisi MFF v Cannes. A zřejmě odtud pramení jeho lpění na absolutní tvůrčí kontrole. Každopádně to, že umí hrdiny zabořené v životní mizérii, už nějakou dobu víme. Zároveň je vláčí podivnými náhodami a absurdními situacemi, u kterých se (neznalý) divák může cítit, že se právě probudil po nějakém bouřlivém večírku. Škoda, že tentokrát neudržel divákovu pozornost až do konce, výsledek trpí jakousi nedotažeností. Herecky ale rozhodně vydařené. ()
Hodně zajímavý Andersonův debut, který mě bavil hlavně ve své první půli, která dokonale vystihovala atmosféru kasín a dobré hry. O postavách se to navíc člověk dozví jen to co potřebuje, což je v tomhle filmu docela plus. Škoda jen, že v druhé půlce, se tam Anderson pokouší namáčknout cosi jako příběh a to už tak úplně nefunguje. Režie je ale pořád výborná a herci jsou bezchybní (vedle famózního Halla zaujme hlavně mladý John C. Reilly). ()
Galerie (19)
Photo © SPTI
Zajímavosti (10)
- Režisér Paul Thomas Anderson priznal, že Bob hazardér (1956) mal na tento film veľký vplyv. (Bilkiz)
- Asistent kameramana Michael G. Riba odmietol dva týždne práce na Vodný svet (1995), ktorý bol lepšie platený, aby mohol pracovať na tomto filme. Riba bol odvtedy asistentom kameramana na každom filme Paula Thomasa Andersona. (Bilkiz)
- Úvodná hudba bola rovnaká ako v Hriešne boogie (1997), keď Dirk (Mark Wahlberg) vyskočil na parkovisku. (Bilkiz)
Reklama