Reklama

Reklama

20. 4. 1814, Fontainebleau. Napoleon Bonaparte je po porážce u Lipska donucen svými maršály k abdikaci a nucenému vyhnanství na ostrov Elba. Odtud se ale po necelém roce vrací a nastává období posledních sta dnů jeho vlády. Období bouřlivé, které začalo obnoveným slibem věrnosti jeho bývalých vojáků, pokračovalo vyhnáním krále z Paříže a skončilo rychlým tažením do Belgie a závěrečnou osudovou bitvou u Waterloo. Italský koproducent snímku Dino de Laurentiis pojal záměr zadat tuto látku právě režisérovi Sergeji Bondarčukovi po zhlédnutí jeho velkolepého zpracování Vojny a míru – a Bondarčuk nezůstal své pověsti nic dlužen. Historicky věrné zpracování, epická výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod Nina Roty a hlavně 17 000 statistů ve strhujícím zpracování samotné bitvy činí ze sledování tohoto filmu-monumentu skutečný zážitek. (Česká televize)

(více)

Recenze (147)

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Škoda, že Angličané, Prusové i Francouzi v téhle italsko-sovětské koprodukci mluví všichni anglicky. A pak také škoda, že je to poněkud vytržené z historického kontextu a vidíme jen v krátkosti úpadek a rychlý nový vzestup Napoleonův, završený zachmuřenou tváří v kočáře. Samotná bitva je svou rozlehlostí a počty lidí sovětsky epická a ptačí pohledy na vojáky oseté kopce mají svoji atmosféru. Bohužel je to tak nějak spíše lehké psychologické drama císařovo na pozadí poslední jeho velké bitvy, než nějakou epochální bitevní rekonstrukcí, což také zamrzí, protože je díky tomu obého jen půlka a přitom obě druhé půlky by mohly být skvělými samostatnými filmy. Takhle je film jen šumivým práškem - nakrátko (134 minut :) zabaví, ale nakonec stejně prostě jen vyšumí. Herci svým postavám ale sedli :) ~~~ "Wellington? Why is it always Wellington..." ()

classic 

všechny recenze uživatele

Na konci 36 týždňa roku 2014 som si povedal s bratom,že sa podujmeme na Bondarčukovu VOJNA a MIER,začali sme v sobotu,po každom dni sme včera ukončili pozeranie kolosálneho projektu,ale 37 týždeň pokračujeme a vidím,že pán režisér má WATERLOO s dvojicou hlavných predstaviteľov ROD STEIGER a CHRIS PLUMMER,čo ako dnes viem,film sa stretol s nepochopením,a tak v kinách prepadol,čo skomplikovalo cestu STANLEYMU KUBRICKOVI,pre ktorého nastal zlom v tom,že mu zarazili projekt o Napoleonovi,ktorý mal rozpracovaný... Nevadí,producent renomovaného mena Dino De Lautentiis určite videl a zatúžil pracovať so Sergejom a vytvoriť historický film,ktorý by sa niečím zapísal do kinematografie... Myslím,že zapísaný je i napriek tomu,že v kinách neobstál,lebo vidím klasické trademarky režiséra,ktorého extrémne baví nakrúcať ťažké scény zaplnené polia komparzistami,kde si Dino povie:„Zaobstarám mu,čo najviac komparzistov,aj keď viem,že stotisíc ich nebude,moje meno znamená niečo veľké,gigantické,dinosaurie,tak anglicky debut Sergeja Bondarčuka sa musí niesť v takomto duchu,samozrejme aj tlmočníci musia byť k dispozícii...” Prechádzam k hercom,ROD STEIGER zahviezdil v 5 oscarovom IN THE HEAT OF THE NIGHT,výnimočný výkon kvalitného herca,ktorý bez problémov sekundoval černošskému borcovi Sidneymu Poitierovi,ale videl som ho aj v iných snímkoch,napríklad ON THE WATERFRONT,ktorý patrí medzi moje TOP filmy,tam si zahral brata hlavného hrdinu,jeho Napoleon je pán Európy,ale záverečná bitka bude doterajšou rekapituláciou za všetkými bitkami a vlastne aj jeho poslednou...Ako BONAPARTE mu nie je fyzicky podobný,možno výškovo,ale nasadenie,ktoré tomu dáva,ma nechávalo zabudnúť,aby som sa zbytočne nesústredil na tieto detaily... CHRISTOPHER PLUMMER,taktiež nie je zelenáč,zahral si v 5 oscarovom SOUND OF MUSIC,ktorého postava vojvoda z Wellingtonu,ktorý 18. júna 1815 porazil Napoleona v bitke pri Waterloo,a tým ukončil jeho doterajšiu kariéru,keď dominoval... Výkony oboch sú dostatočne uveriteľné,kde BONY je skôr vážny ako vtipný a u Wellingtona je to naopak,ale ja osobne vyzdvihujem výkon Roda Steigera,z ktorého kamera nespustí oči. Orson Welles tu má cameo ako zvrhnutý kráľ Ľudovít XVIII.,ktorého šikanoval práve Bonaparte,inak je to film najmä o hercoch,ktorých uvádzam vyššie. Dôležitá je HUDBA NINA ROTY,kamera a výprava a bitka má taký šmrnc ako bitky vo Vojne a Mier,tak Dino si zaumienil,čo chcel,excelentný historický film,u ktorého až čas preveril,aká sa v ňom skrýva kvalita a nadšenie. Bondarčuk je až chorobne závislý v monumentálnych scénach,kde sa bijú tisíce a tisíce vojakov,pričom spomeniem si na predchádzajúci KOLOS a povestné klasické trademarky... ()

Reklama

OG_Swifty 

všechny recenze uživatele

Málo viděná koprodukce SSSR a Itálie se západními herci v hlavních rolích. Film obsahuje typické prvky Bondarchukovy filmové tvorby, ať už se jedná o dlouhé monology hlavních postav (což délkou trumfnul o pět let později v Bojovali za vlast), monumentální a přesto maximálně detailní prvky bitev až po ty chladné pasáže smrtí hlavních protagonistů / postav. Přesto všechno, co tak napsat o jednom z dobově nejdražších filmů světa, ve kterém měl režisér k dispozici 7. největší armádu světa? Inu, je to jako by byly bitvy z Pána prstenů nafilmovány bez CGI a s reálnýma lidma, což je dnes zkrátka nepředstavitelná velkolepost. Film se samozřejmě i přes nespornou kvalitu z tržeb nezaplatil a to zachránilo prdel Stanleyho Kubricka, který díky tomu odstoupil od natáčení jiného filmu o Napoleonských válkách... a nejlepší na celém filmu byla ta hloupá zteč francouzské kavalerie pod velením maršála Neye s leteckými záběry, které asi nejlépe podtrhují tu velkolepost celé bitvy. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Impozantní bitevní rekonstrukce od nadšenců, o tom žádná, ale jako svébytný film tolik neobstojí - výstavba před střetem se vleče, nejste-li předem v obraze a chcete se zorientovat v konfliktu, charakteru a motivaci jednotlivých postav vojevůdců, nahlédnout do mocenských poměrů, velká spokojenost vás tu nečeká. Jinak solidně obsazená a pěkná cesta do doby, než staré romantické představy o válce nadobro smetl tvrdý efekt průmyslové revoluce. ()

Ampi 

všechny recenze uživatele

Drobná historická vsuvka o tom jak psaly pařížské noviny o Napoleonovi:Netvor unikl z Elby. Vlkodlak přistál u Cannes. Nestvůra dorazila do Grenoblu. Tyran je v Lyonu. Bonaparte se blíží. Napoleon bude zítra v našich branách. Jeho veličenstvo je v Paříži. Tak teď k Bondarčukově filmu. V s porovnáním s ním, co se bitevních scén týká (díky komparsu sovětské armády), je většina filmu o napoleonských válkách jen málo obsazenými divadelními představeními. Dokáže tomu konkurovat jen Vojna a mír a tedy tu, kterou natočil taky Bondarčuk a možná ještě Vidora Kinga. Film nemá jen bitvu, ale i dobře propracované a zajímavé postavy. Bondarčukovi se to zkrátka povedlo. Ta jeho verze je tak mezinárodní, že jsem ji dlouho považoval za britskou a ne sovětsko-italskou. Finančně to možná bylo možná Waterloo, umělecký nikoliv. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (14)

  • Během natáčení se při pádu z koně osklivě zranil John Savident. (Pompaj)
  • Na historickou přesnost filmu dohlížel technický poradce Willoughby Gray, který vsadil na rozsáhlé poznámky svého pradědečka, jenž u Waterloo bojoval na britské straně. (Hans.)
  • Terence Alexander později prohlásil, že všichni zahraniční herci a členové štábu byli pod dohledem KGB. (Pompaj)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama