Reklama

Reklama

20. 4. 1814, Fontainebleau. Napoleon Bonaparte je po porážce u Lipska donucen svými maršály k abdikaci a nucenému vyhnanství na ostrov Elba. Odtud se ale po necelém roce vrací a nastává období posledních sta dnů jeho vlády. Období bouřlivé, které začalo obnoveným slibem věrnosti jeho bývalých vojáků, pokračovalo vyhnáním krále z Paříže a skončilo rychlým tažením do Belgie a závěrečnou osudovou bitvou u Waterloo. Italský koproducent snímku Dino de Laurentiis pojal záměr zadat tuto látku právě režisérovi Sergeji Bondarčukovi po zhlédnutí jeho velkolepého zpracování Vojny a míru – a Bondarčuk nezůstal své pověsti nic dlužen. Historicky věrné zpracování, epická výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod Nina Roty a hlavně 17 000 statistů ve strhujícím zpracování samotné bitvy činí ze sledování tohoto filmu-monumentu skutečný zážitek. (Česká televize)

(více)

Recenze (147)

argenson 

všechny recenze uživatele

Jeden ze záslužných počinů Rudé armády, která poskytla dvacet tisíc komparzistů. Historicky téměř přesné, velkolepé a filmařsky bezchybné. Nikdy mě nepřestane fascinovat Napoleonův pochod z Elby na Paříž, který patří k nejfantastičtějším historickým zvratům v dějinách Francie. Mnozí následovníci by se tu měli přiučit, jak se točí válečný velkofilm i bez umělé inteligence. Korunováno skvělým českým dabingem. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Napoleon Bonaparte je jistě rozporuplnou osobností francouzských dějin. Mě osobně jeho postava i kult, který se kolem ní vytvořil, nechává chladným. Nicméně to nic nemění na faktu, že jsem se rád podíval na Waterloo jako na historický velkofilm a zklamán jsem rozhodně nebyl. Napoleon byl dobře ztvárněn Rodem Stiegerem. Jeho postava má na začátku v době nuceného odchodu na Elbu a návratu z něj velké charisma, ale poté ustupuje do pozadí a otvírá se prostor pro Christophera Plummera alias Vévodu Wellingtona, jeho soka na bitevním poli. Wellington byl pro mě osobně nejvýraznější a nejzajímavější postavou z celého filmu. Za zmínku určitě taky stojí francouzský král Ludvík XVIII. v podání Orsona Wellese. Příběh jako takový mě příliš neuchvátil, i když je skvěle natočený a vizuálně moc povedený. Celé to však vyvažuje velkolepá závěrečná bitva u Waterloo. Pro mě osobně snad nejlépe a nejpůsobivěji natočená filmová bitva, jakou jsem měl možnost vidět. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Vynikajúca výprava a snaha o verné zobrazenie bitky pri Waterloo verne krok po kroku. Škoda, že nebol Napoleonov návrat z Elby rozpacovaný viac, ale chápem, že hlavným cieľom bolo len divákovi ukázať poslednú bitku napoleonskych vojen. Ono totiž ten návrat je absolútnym víťazstvom charizmy a autority. Dobiť Paríž bez jediného výstrelu a ako tu máme možnosť vidieť, keď sa Napoleon spýtal: „Kto z Vás chce strieľať na svojho cisára“ a maršál Ney dal pokyn „Páľ!“ a vtedy nikto nevystrelil, to sa v dejinách nikdy nestalo a asi ani nestane. Nevystreliť na priamy rozkaz nadriadeného sa mohlo trestať aj trestom smrti. A predsa teda ako je možné, že sa zo stoviek namierených pušiek nevystrelila ani jedna, za to z hrdiel sa ozvalo :“Nech žije cisár!“ To je skutočne obrovský príbeh. Ale späť k filmu. Herecky priam majstrovsky vyčnieva Christopher Plummer, jeho Wellington je nesmierne sympatický, zahraný s tou anglickou ľahkosťou a eleganciou. A pritom je to Kanaďan. Naopak, Rod Steiger ako Napoleon mi nesedel na 100%. Snaha tam bola,ale aj ten scenár robí z Napoleona skôr despotu než človeka, ktorý svojim duchom každého predčil a strhol. Bitka ale spracovaná vynikajúcim spôsobom, možno pre nezainteresovaného diváka histórie dosť nudná, ale tento film je venovaný práve predovšetkým znalcom a fanúšikom dejín. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,VEDĽA STRATENEJ BITKY JE NAJSMUTNEJŠÍ VYHRATÝ BOJ.“ __ Bondarčukova ,,najslávnejšia porážka" je jedným z najväčších diel v dejinách kinematografie – skutočný VEĽKOFILM. Výprava je absolútne famózna a až pri leteckých preletoch kamery snímajúcej gigantický zápas na bojových poliach si uvedomíte, že vidíte pred sebou azda to najmonumentálnejšie, čo látka zvaná film mohla ponúknuť. Iste, Bondarčukova réžia nie je bezchybná a postava Orsona Wellesa je vlastne zbytočnou, rovnako tak ako aj Virginia McKenna, celkový dojem je i tak mimoriadne silný. 70-te roky výpravným epopejám už tak nepriali ako predchádzajúce dve dekády a tak bolo Waterloo skutočnou diváckou prehrou. Neúspechom skončil aj Kubrickov Barry Lyndon a stroskotanie týchto dvoch projektov zamrzí o to viac, že by bolo zaujímavým pozrieť si konfrontáciu s chystaným Kubrickovým vylíčením životnej dráhy Napoleona, ktoré sa nakoniec nenakrútilo. Najsilnejšia scéna je večerné prechádzanie Wellingtona (Plummer) bojovým polom posiatym desatisícmi mŕtvych, padlých v priebehu niekoľkých hodín. (202. hodnotenie, 31. komentár k filmu) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý rozhodne neklame názvom. Žiaden životopis, žiadne okluky, iba príprava na boj a samotný boj pri Waterloo. Pripomína to šachovú partiu s desiatkami tisíc pešiakov, ktorých životy sú určené iba pre jeden cieľ, zvíťaziť. Bondarčuk sa ako megaloman nezaprie. Už počas prvej konverzačnej polovice nám prestriháva na prípravu armády a dáva tušiť, na čo sa tešiť. Z Waterla sa potom stáva jeden z najmonunentálnejších filmov všetkých čias a pri panoramatických záberoch si začnete uvedomovať, že staré zlaté časy sú preč a nahradilo ich nenávratne odosobnené CGI. Je mi potom záhadou, prečo sa dnes tejto látky už nikto nechytá. Možno je problém s tým, ako vlastne Napoleona zobraziť. Ako ambivalentnú silnú osobnosť? Ako Hitlera? Ako odvážneho dobyvateľa? Rodovi Steigerovi ako Napoleonovi tečie pot na jeho obtlstej tvári, psychicky ani fyzicky nezvláda, ale ako hovorí, najdôležitejšia je oddanosť a vďaka nej sa stále mohol ešte aj na sklonku svojej slávy spoľahnúť na toľké množstvo svojich zástancov. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (14)

  • Komparzisté, představující britské jednotky, při natáčení útoku kavalérie opakovaně panikařili a opouštěli formace. Když selhali veškeré pokusy, jak je uklidnit, včetně přesného označení prostoru, kam až se mohou jezdci přiblížit, musel režisér danou scénu prostě vypustit. (Pompaj)
  • Natáčení se zúčastnilo asi 17 000 příslušníků Rudé armády - zhruba 15 000 pěších a 2 000 mužů jezdectva (většinou kozáků). (Karlos80)
  • Robert Rietty předaboval zhruba 80 herců včetně Jacka Hawkinse (gen. Picton). (Karlos80)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama