Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Oscarový režisér Francis Ford Coppola natočil remake klasického děsivého příběhu o neuvěřitelně svůdném transylvánském princi (Gary Oldman), který se vydává z východní Evropy do Londýna 19. století, aby zde hledal lidskou lásku. Po staletích strávených o samotě v chátrajícím zámku je Drákula posedlý spalující touhou, která jej přiměje vystoupit z ústraní. Když charismatický Drákula potká mladou ženu Mínu (Winona Ryderová), která je odrazem jeho dávno ztracené lásky, oba se vrhnou do víru romantické vášně a hrůzy. Díky “iluzorním” speciálním efektům a mimořádnému hereckému obsazení se Coppolovi podařilo vytvořit svěží a provokativní pojetí upírského příběhu, v němž se až nezvykle věrně drží Stokerovy předlohy. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (862)

Kaka 

všechny recenze uživatele

Vizuální stránka filmu je úchvatná. Coppola si pohrává se stíny, kulisami, kamerou, nasvícením, jednou stříhá rychleji, jednou zase dává důraz na pomalé snímání detailů. Tohle všechno dělá výsledný dojem z filmu kladný. Režisér má tenhle film pevně v rukou a jeho silně invenční styl režie a silná vizuální stylizace filmu je hlavní deviza. To však nic nemění na tom, že jak už to u Coppolových filmů bývá, nudil jsem se. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Tož v téhle verzi příběhu Vlada III. Tepese forma nad obsahem nejen zvítězila, ona ho brutálně zavraždila, zakopala a na jeho hrobě si zatančila indiánský vítězný tanec. To bych ještě přežila, i když větší chvalozpěv na nevkus byste našli snad jen na normalizační diskotéce. Ale byla ta změna z monstra v otce všech současných nedokrvených vampýřích romancí opravdu nutná? Ne že bych upírala červené knihovně právo na život, ale to si nevystačí se svými továrníky Dubskými a hrabaty de Peyrac a musí natahovat své nalakované drápy i po nejslavnějším symbolu zla a nechat mě teskně vzpomínat na časy, kdy se panny a paní před upíry třásly a ověšovaly česnekem, místo aby jim toužily znepříjemňovat neživot až na věčnost? Ještěže tam aspoň byli dobří herci, tedy až na čestné výjimky. Kdy už se režiséři a castingové agentury poučí, že Keanu je výbornej v rolích stoických mimozemšťanů a přestanou ho chudáčka nutit, aby předstíral emoce, protože pak ženská nemusí mít jako druhou alternativu Garyho Oldmana, aby svěžímu vánku nad horami zdrhla s pořádným vichrem. No nic, jdu se podívat na Prokletí Salemu, abych si spravila chuť. Možná by nebylo od věci ani nějaké slušné zpracování osudů skutečného Draculy - ale hádám, že v dnešní době není právě in vládce masakrující muslimy po tisících. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Filmů s Drákulou vzniklo mnoho- Dodnes vzniklo přes 200 filmů a společně s Tarzanem, Sherlockem Holmesem a Wong Fei-hungem jde o jednu z nejčastěji zpracovaných filmových postav a a díky faktu, že filmů nadále přibývá se tomu asi jen tak nezmění. Jednou z nejznámějších adaptací příběhu Brama Stokera, který se inspiroval legendami o krutosti valašského knížete Vlada III. Draculy je poté adaptace z roku 1992 v režii Francise Forda Coppoly. Dracula vznikl ihned poté co Francis Ford Coppola zakončil svou trilogii Kmotr a bylo mnoho věcí, které ho lákali k tomu si svojí verzi Draculy opravdu natočit. Scénář Jamese V. Harta mu přišel velice slibný a na režii snímku nakonec kývl. Coppola se ovšem musel studiu Sony podřídit v tom ohledu, že se mohl spokojit pouze s rozpočtem vystavený na 40 milionů dolarů a musel natočit zhruba 2-hodinový film. Coppola před natáčením naplánoval každý libovolný obraz, mohl se spokojit s výborným kameramanem Michaelem Ballhausem a jeho cílem bylo do jisté míry redefinovat zavedený přístup, kterým se k příběhům o Draculovi přistupuje. Ten je sice pořád tou krutou zápornou postavou, zároveň ale Coppolův Dracula představuje ikonické monstrum jako muže schopného lásky a víceméně do jisté míry i tragického antihrdinu a představuje do jisté míry novou perspektivu jak lze na tohoto nejslavnějšího upíra reagovat. Coppolův Dracula je vizuálně vtahující podívaná, která funkčně využívá milostnou zápletku na pozadí klasických hororových schémat. Nejde ani zdaleka o nejlepší Coppolův film, tento perfekcionista šel ale do svého zpracování Draculy naplno a jde o film, který byl očividně natočen pod dohledem silné autorské ruky. V porovnání s takovou Apokalypou nebo trilogii Kmotr má Dracula jeden problém- Vizuální stránka je mnohem výraznější než příběh a jeho postavy. Je to překrásná podívaná se fascinující výpravou, pozoruhodnými kostýmy, kamerovými hrátkami a hudbou Wojciecha Kilara která k celému filmu dokonale sedí. Právě co se týče obsahu ale možná Draculovi chybí trošku větší náboj, který by možná přišel v případě, že by Coppola spolupracoval na scénáři. Ten se ovšem spokojil pouze s režií a jinak vlastně celkem fajn Hartův scénář tak alespoň přináší trochu nový pohled na samého Draculu. Gary Oldman je jako Dracula výborný- Právě jemu se podařilo dát Draculovi duši a jeho ztvárnění hraběte je naprostým právem jedním z nejikoničtějších ztvárnění. Keanu Reeves je typově vhodně obsazený (sám Coppola ovšem o jeho talentu přesvědčen nebyl a obsadil ho údajně jen proto, že chtěl nějakého mladíka, který byl do kin nalákal něžné divačky), Winona Ryder jako Mina kouzelná, Tom Waits jako Renfield je na tuhle podivnou roli též trefou do černého a Anthony Hopkins je jako Van Helsing skvělý a ztvárňuje tak trochu jiného Van Helsinga. Coppola se tak mohl spolehnout na vynikající obsazení, které ze svých rolí dostalo mnoho a to i přesto, že ty postavy vlastně sami zas tak o sobě silné nejsou. Dle mnohých je Coppolův Dracula v zásadě urážkou původní předlohy (těžko soudit z pohledu člověka, který s předlohou čest neměl), který změnil chování mnoha postav. Možná i právě tyto změny můžou za to, že ty postavy nejsou kdovíjak silné a jsou výrazné alespoň díky těm solidním výkonům. Silné obsazení zde prostě nezklamalo. Coppolův Dracula po celou dobu funkčně staví na atmosféře a s brakovou látkou pracuje velmi unikátním způsobem. Krom vystavění klasických ploch, kterými typický příběh o Draculovi oplývá a krom přistavěné redefinice především v romantickém odvětví ale Coppolovu Draculovi možná chybí menší přesah. Přesah, který tolik měli Coppolovy filmy trilogie Kmotr, Rozhovor nebo Apokalypsa. Jenomže pořád je to natočený očividně silným uchopením. Pořád je to vizuálně podmanivý. Pořád je to výrazný film a má mnoho pozitivních aspektů. K dokonalosti mu chybí právě nějaký přesah, pevnější postavy a pevnější průběh děje, jinak je ale Coppolův Dracula pořád především povedený gotický horor, který v zásadě funkčně pracuje s romantickými motivy. Coppolův Dracula je osobitý až na půdu a zároveň mu přitom chybí ten jistý tah na branku. Přesto jde ale o vizuálně dokonalý film, který sice svou vizuální velkoleposti strká obsahovou stránku do kapsy, veškeré ty motivy a procítěnost ale ve finále využívá tak funkčně, že je vlastně hodně snadné to celé Draculovi odpustit. Pořád jde o toho méně pamětihodného Coppolu a stojím si za tím, že Coppola by za psacím strojem vytvořil scénář, který by dokázal držet laťku s vizuálním zpracováním (Apocalypse Now!), přesto je ale Dracula v zásadě fajn podívaná. Podívaná po které je člověk spíše spokojený než nadšený, i to ale samo o sobě někdy stačí...... () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Coppolovi vyšel Dracula jen napůl, což v jeho případě znamená jasnou prohru. Dokázal vytvořit fascinující atmosféru všude, kam se jen kamera vrtne a pro diváka není problém se po pěti minutách v Transylvánii cítit jako v mrazivém lese. Nohy mu ale podtrhává pokus o živočišné pojetí příběhu, kde se v emotivních scénách přehnaně vzdychá a přechází tak do nepochopitelné perverznosti. Poutavý příběh tragické lásky pak získává povážlivé trhliny i kvůli tomu, že z herců se docela těžko dostávají emoce. Velmi překvapivě to platí hlavně o Keanu Reevesovi, jehož Jonathan je i přes pohnutý osud jen prázdnou, smutně hledící figurkou. Vedle solidního cynika Hopkinse a famózního Draculy Oldmana je tak královnou večera Winona Ryder. Mina je v jejím podání dokonale zbožňováníhodná bytost trhaná vedví cudnou láskou k Jonathanovi a zběsilou lačností po pánovi temnot. Ještě jeden problém Coppola příliš nezvládl a to triky. Jelikož se vehementně pokoušel vyhýbat CGI, měl si veškeré miniatury a posuvy obrazu pohlídat trochu lépe. Takhle totiž některé záběry vysloveně ruší. Dracula v důsledku není špatný film, ale i přes dokonalou atmosféru má průvodních negativ až příliš. ()

Jacinda 

všechny recenze uživatele

Pro mě jedinná odpovídající verze Draculy prodle Brama. Mírně umělecké pojetí a krev vyměněná spíše za napětí. Gary Oldman je neskutečný a roztomilý Keanu se neskutečně hodí na Johnatana. Van Helsing svou šíleností přidává filmu na rozměru a představitelka Miny není vůbec nepříjemná. Celý dojem zakončuje ještě nanejvýš vhodný výběr herců pro muže, kteří se rozhodnou pomoci Van Helsingovi v boji proti Draculovi. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (72)

  • Ako najlepšie stvárniť hroznú stránku Drakulu? Nad týmto problémom si Gary Oldman lámal hlavu niekoľko dní. Jedno bolo isté, musí ísť o silne konfrontačnú scénu. A tak sa skúšalo veľa scenárov a nespočetné líčenia a množstvo masiek. Až zrazu, vraj z hercovej frustrácie, vznikol povestný netopier. Vtedy svojou kreativitou predčil Gary aj samotného režiséra. (Raccoon.city)
  • Autor Knihy "Drákula" Bram Stoker vycházel při utváření hlavní postavy ze skutečné osoby. S postavou Drákuly je spojován kníže Vlad III., vládce Valašska, známého též jako Transylvánie. (Horazius)

Související novinky

Megalopolis staví kampaň na negativních recenzích

Megalopolis staví kampaň na negativních recenzích

21.08.2024

Jak všichni jistě už víte, legendární režisér Francis Ford Coppola (Rozhovor, Vyvolávač deště) na letošním 77. ročníku Festivalu v Cannes uvedl svůj dlouho chystaný opus magnum pod názvem Megalopolis… (více)

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

10.01.2023

Opakuje se snad historie a nadělí nám legendární režisér Francis Ford Coppola (Kmotr) další Apokalypsu? Na takové soudy je asi brzy, pro tuto chvíli to ale vypadá, že produkce na vysněném projektu… (více)

Vlad Worthington?

Vlad Worthington?

27.01.2010

O projektu Dracula: Year Zero jsme poprvé psali snad před dvěma roky. Vypadalo to, že mezitím skončil někde v škarpě u cesty, ale studio Universal jej oprášilo a chce film natočit tak rychle, aby… (více)

Reklama

Reklama