Režie:
Alex ProyasKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Graeme RevellHrají:
Brandon Lee, Ernie Hudson, Michael Wincott, David Patrick Kelly, Bai Ling, Rochelle Davis, Sofia Shinas, Michael Massee, Bill Raymond, Marco Rodríguez (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Láska je věčná. Kultovní americký film o pomstě ze záhrobí, během jehož natáčení tragicky zahynul představitel hlavní role Brandon Lee. Lidé kdysi věřili, že když někdo zemře, přenese vrána jeho duši do říše mrtvých. Ale někdy se stane něco tak hrozného, že duše si s sebou nese strašlivý zármutek a nedostává se jí klidu. V takovém případě někdy, ale opravdu jen někdy může vrána duši přinést zpátky, aby vše špatné napravila. Tak se i rockový muzikant Eric Draven vrací mezi živé, aby ve zločinem rozloženém Detroitu vykonal pomstu na gangu násilníků za vraždu sebe i své snoubenky... Krví nasáklý příběh o romanci sahající až za hrob pochází ze stejnojmenného komiksu, který hudebník a kreslíř James O'Barr vytvořil na začátku osmdesátých let, aby se pokusil vnitřně vyrovnat s násilnou smrtí své snoubenky. Hněvem, smutkem i láskou kypící dílo svému autorovi duševní klid nepřineslo, ale udělalo z něj jednoho z velikánů amerického autorského komiksu. V devadesátých letech, kdy Hollywood poprvé masově objevoval komerční potenciál kreslených románů, došlo i na adaptaci Barrova díla. Režie byla svěřena začínajícímu režisérovi reklam a videoklipů Alexi Proyasovi a hlavní roli získal Brandon Lee, syn legendárního mistra bojových umění Bruce Leeho. Zatímco Proyasovi ponurý snímek nastartoval kariéru a pasoval ho mezi filmovými nadšenci bedlivě sledované tvůrce, pro Leeho se stal kariérním vrcholem, ale bohužel i koncem života. Nešťastnou náhodou byl při natáčení jedné scény postřelen projektilem z pistole, která měla obsahovat pouze slepé náboje, a na následky zranění zemřel. Podobně jako jeho otec, který také zahynul za mnohoznačných okolností při natáčení svého největšího projektu, se i Brandon Lee stal posmrtně ikonou. Příznačně své poslední roli, s níž herecky i osobnostně splynul, ale není dnes vzpomínán tolik coby představitel akčních filmů, nýbrž jako symbol tragické lásky. Zdánlivě prokletý film, během jehož natáčení došlo ještě k několika dalším nehodám, byl dokončen za pomoci dvojníků i speciálních efektů a dodnes si udržuje statut jednoho z velkých kultů americké kinematografie. Na motivy komiksů Jamese O'Barra vznikly ještě tři další filmy a dokonce i televizní seriál, ale všechny se pouze přiživovaly na nehynoucí legendě prvního snímku. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (826)
Fear the Night. Na devadesátky vážně skvělý akční scény, a chápu i dobový nadšení z atmosféry a říznýho soundtracku, jinak mě ale tento kultovní, za sebe poslepovaný sled stále stejných čtvrthodinových scének (najdi, znič, zmasakruj, zabij) za srdíčko moc nechytil. Pobavila ohromná spousta odkazů na Daredevila. P.S. Až to nějakej chytrák natočí znova ve 3D, neuvidíme z toho filmu vůbec nic. ()
Předesílám, že obvykle nemám problémy se zobrazením násilí, Vrána ale patří k těm řídkým případům, které se tomu vymykají. Nejde ani tak o násilí, jako o způsob, jak s ním režisér zachází a k čemu ho používá. Vrána je pudový film postavený na vyvolávání jednoduchých emocí a na úderných agresivních vjemech. Je to přepjatá a ukázkově schematická cesta za pomstou, na níž je možná až znepokojivé, jak snadno dostává diváka tam, kde ho chce mít. Nemám ten film rád, popuzuje mě jeho laciná symbolika, to, že se nestydí být stupidní, a snad ještě víc, že mu to u diváků prochází. Rafinovanost, mnohavrstevnost a hravost byste u Vrány hledali marně. Odpad si ale nezaslouží, na to má Alex Proyas řemeslo dobře zvládnuté. Dokázal tu zúročit své zkušenosti z natáčení reklam a videoklipů. Celkový dojem: 25 %. ()
lidé věřili, že když někdo zemře, odnese vrána jeho duši do světa mrtvých. někdy může vrána duši přinést zpátky, aby napravila zlo, což těžko chápe gang devils night, jehož cílem je rozklad, chaos, anarchie. a má na svědomí nejen Erica a Shelly. proto si pro ně přichází smrt. má podobu pekelnýho mima, jehož výhodou je nesmrtelnost. během ďábelské noci začíná hon na vránu... je mi smutno, když pomyslím, co se z tohoto tématu dalo vytěžit. všeho je tu pomálu, humoru, zabíjení i rockové muziky. chtělo by to tak 10x přitvrdit. přesto ve mě nepřevládá negativní pocit. občas se objeví překvapivě dokonalý záběr a B.Lee postupem získává na působivosti. a jeho postava je hlavně o charisma. na závěr mám přání. vidět tento příběh nově natočený, třeba T.Burtonem. a klidně by mohl být opět věnovaný Brandonovi a Elize, protože ,,domy zhoří, lidé zemřou, ale opravdová láska trvá na věky". ()
Kult! Takovýhle film si přesně představím pod tímto slovem. Již samotné natáčení bylo opředeno velkou rouškou záhad. Včetně bohužel té nejsmutnější. Temnota prostupuje celým filmem a nebýt kontrastu v podání barevných flashbacků asi by divák upadl do poměrně solidní deprese. Tady se zkrátka na radost nehraje. 100% ()
Možná je Vrána nejstylověji natočený film podle jednoho z nejtemnějších komiksů, které vůbec vyšly, ale za tři hvězdy a vejš to každopádně nepude. Vrána má na to všecko neskutečné štěstí ve smůle. Tam je ten problém, že film je temný a smutný až to bolí, ale fakt, že hlavní hrdina zemře během jedné scény je daleko temnější a zvláštní než celý film, protože ta vražda byla prapodivná a těžko vysvětlitelná ještě teď. Jenže filmu to jenom pomohlo. Sice se to blbě říká, ale pomohlo. Tím pádem má Vrána nevídaný úspěch, který se ani nečekal, ale zpracováním má na svoje léta taky hodně co nabízet. Na dnešní typy filmů podle komiksů si je vklidu srazí na kolena a profackuje je tak vzorově, že se budou ještě tejden divit. Vrána je prostě podle mě jedním z nejzvláštnějších filmů, které kdy byly natočeny. Ten průběh tomu jasně přidává, ale celé provedení se tím nezapře. --- Mám potíže. Jeden z mejch hochů měl smůlu a je po něm. - Nepovídej. Který? - Tin Tin. Někdo mu napíchal všechny jeho nože do všech jeho orgánů hezky podle abecedy. ()
Galerie (84)
Zajímavosti (51)
- James O'Barr v komikse nepredurčil Erica Dravena (vo filme Brandon Lee) k žiadnemu povolaniu. Až režisér z neho urobil muzikanta, kvôli jeho dosť násilnému správaniu. (ČSFD)
- Autor předlohy James O'Barr se obával reakcí na odkazy na hudební skupiny, které zapracoval do původního stejnojmenného komiksu. Hudebníci mu však za to byli vděční a nakonec se podíleli na veleúspěšném platinovém soundtracku k filmu. (JoranProvenzano)
- Vzhledem k relativně nízkému rozpočtu filmu byly přelety nad městem vytvořeny pomocí "přeletů" nad jeho kartonovým modelem a s automobily na dálkové ovládání. (JoranProvenzano)
Reklama