Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologické drama Město šílenců (1997) rozvíjí vděčné téma hollywoodských filmařů, a sice manipulaci veřejného mínění prostřednictvím sdělovacích prostředků. Propuštěný hlídač v muzeu malého kalifornského města Sam Baily (John Travolta) se zoufale snaží dostat zpět svou práci a když nepochodí u ředitelky, stane se řízením různých shod okolností zločincem se skupinou dětských rukojmí. Protřelý reportér, pracující pro místní televizní kanál, Max Brackett (Dustin Hoffman), který je náhodou na místě činu, neváhá a celou situaci začne živě pouštět do éteru. Senzace, jejíž průběh může sám ovlivňovat, a která mu jistě pomůže oživit poněkud skomírající kariéru, je na světě. Prostoduchý hlídač si totiž vůbec neuvědomuje dosah svého počínání a navíc ani neví, jak se má v podobné situaci vlastně chovat... Snímek, jehož děj nápadně připomíná cynickou komedii Billyho Wildera Ace in the Hole (1951, Eso v rukávu), těží ze souhry hereckých hvězd Dustina Hoffmana a Johna Travolty, kteří se spolu v jednom filmu objevují poprvé. V dalších rolích zaujmou Alan Alda (prominentní reportér velké televizní společnosti, který nelibě sleduje sólokapra bývalého kolegy, jehož se zbavil) a Blythe Dannerová (ředitelka muzea), která dnes už většinou stojí ve stínu své známější dcery Gwyneth Paltrowové. Jako režisér je pod snímkem podepsán režisér řeckého původu Costa-Gavras. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (128)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Docela slušná satira na téma "veřejné mínění je prodejná děvka". Herecký duet Hoffmana a Travolty mi vzdáleně připomíná manipulační hrátky Laurence Oliviera s Michaelem Cainem ve filmu Slídil, ale hlavně se nabízí ještě jedna, už mnohem průkaznější analogie. Každý, kdo viděl Wilderův film Eso v rukávu, mi jistě potvrdí, že Město šílenců je vlastně jeho replikou, zasazenou do jiného prostředí. A to je vždycky škoda, když film pořád něco připomíná a téměř nemluví sám za sebe. 60% ()

jasse 

všechny recenze uživatele

Tento film jsem viděla už před lety a teď jsem se na něj ráda podívala znova. A docela se divím tomu nízkému hodnocení...Média opravdu hrozně ovlivńují veřejné mínění, dokážou zmanipulovat skutečnost, jsou kolikrát těmi pravými viníky lidských katastrof...tenhle film byl velmi zajímavý, a vůbec ne nudný, navíc s plejádou dobrých herců - Dustin Hofmann, John Travolta, Alan Alda..Film tohohle typu, kde se sleduje několikahodinové vyjednávání, asi těžko může být nějak moc akční a mít spád...Tam je spíš ta psychologická síla. Prostě příběh dalšího zoufalce, který se docela náhodou stane únoscem dětí v muzeu, kde pracoval jako ostraha. Takový mírně slabomyslný chlap, ale má rodinu a děti a je hodný...Travolta ho hrál naprosto perfektně. Dustin Hofmann se taky jen tak náhodou stal vyjednavačem, a zároveň hvězdou večera. Než přišla na scénu větší hvězda - Alan Alda, takový..já nevím, ke komu bych ho přirovnala z těch amerických reportérských rafanů. A protože to sledovala celá země, tak se do toho vložil i Larry King, vynutil si rozhovor v přímém přenosu....a celé to řídili ti největší pohlaváři v médiích. Chvíli byly sympatie na straně Travolty, chvíli ne...a tak podle toho upravovali zpravodajství, rozhovory...jednou byl únosce milující otec, podruhé byl nebezpečný blázen...a všude hordy reportérů, kteří to vše jen zhoršovali. Nakonec to skončilo špatně, ono to tak většinou končí, ale kdyby u toho nebyla vždycky média, policie by měla klid a prostor a vše by skončilo v klidu..ne. To prostě vždy musí být drama na všech kanálech. A nikdo s tím nic nedokáže udělat, nikdo to nedokáže usměrnit...To vše v tom filmu bylo a dokonce s mírnou nadsázkou, a kdo to tam nepostřehl, tak ho ten film pak nemohl bavit. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Costa-Gavras určitě netušil jak jeho film bude o 20 let později ještě údernější než tenkrát, protože v současný době je lepší sledovat fakt už jen buď filmy a nebo listy na stromech, zbytek je hon za sledovaností, ohýbaní skutečnosti nebo těžká manipulace s lidmi. Nikdy bych neřekl, že Dustin s Johnem vytvoří tandem postav, kterým to spolu hraje jedna báseň. Film do sebe krásně zašroubal sociální téma jedince, který se ocitl v zoufalé situaci a morálních nebo spíše amorálních hodnot novinářů. Jedna scéna, kdy Dustin seřve svou kolegyni, že pomáhala zraněnému místo toho aby ho natáčela (mimochodem tahle scéna je skvěle vypointovaná v závěru "nestírej si tu krev") mě připoměla, když jsem se ptal jednoho novináře/fotografa jestli by pomohl zraněnému když by se dostal do situace třeba někde v cizině nebo i tady. Odpověď "ne, musím dělat svou práci" a na mou otázku, co by dělal, kdyby byl někde při té práci byl zraněn , odpověděl "samozřejmě bych sháněl pomoc". To jen pro dokreslení k tomu jak uvažují novináři/reportéři a zdaleka ne bulvární. ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Z dnešního hlediska bych se nebál označení strhující nadčasový thriller s hvězdným obsazením a Alanem Aldou (Hawkeye z M.A.S.H.e) ve vedlejší roli. Travolta jako takový redneck v kritické situaci a roli muže, který je halt donucen dělat zoufalé činy. Tragičnost jeho jednání umocňuje tradičně výtečný Dustin Hoffman. Nakonec zůstává otázka, kdo je vlastně v této hře tím největším parchantem. SPOILER. Novinářské hyeny, pochopitelně. Na osamělý letní večer skvělý tip. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Filmov s prekrucovaním informácií televíziami je viac, tento nijak nevybočuje a ani ma nijako silnejšie nechytil. Atypické role dvoch hereckých hviezd a hoci obaja neboli zlí, celkom by som vedel predstaviť, že by si role prehodili. Teda Hoffman ako terorista-amatér a travolta ako senzáciechtivý novinár. Inak film stráca po čase tempo, od začiatku beží na odľahčenom režime, čo mi vadilo asi najviac, a až k záveru začína mať kontúry drámy. Záver sa naozaj podaril. Trilerové prvky však film postráda a aj preto sa nevyhne nudnejím pasážam. Cítim z toho nevyužitý potenciál. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (1)

  • Tržby v USA za první víkend: 4 649 742 dolarů (2194 kin). Náklady na výrobu: 50 milionů dolarů. (CrypzzXD)

Reklama

Reklama