Režie:
James WanScénář:
Leigh WhannellKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Monica Potter, Ken Leung, Michael Emerson, Tobin Bell, Makenzie Vega, Shawnee Smith, Dina Meyer, Benito Martinez (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krvavá hra s pravidly ostrými jako pila... Ve špinavé sklepní umývárně se proberou z bezvědomí dva muži, fotograf Adam a doktor Lawrence Gordon. Oba jsou připoutaní okovy k potrubí a nemají tušení, jak se zde ocitli. Mezi nimi leží muž s prostřelenou hlavou. Z magnetofonových pásek, které u sebe najdou, se muži dozvědí, že se stali oběťmi sadistického maniaka, zvaného Skládačkový vrah. Jeho specialitou je vhánět nic netušící lidi do důmyslných pastí, z nichž zpravidla není úniku. Každá z nich však má svůj skrytý význam. Oběti se vlastně ocitají v krvavém očistci, a jen málokoho čeká vykoupení. Pro Adama a Lawrence platí v této smrtící hře pravidlo, že místnost opustí živý jen jeden z nich... Psychothriller, který si libuje v rafinovaných krvavých nástrahách, natočil jako svůj debut režisér James Wan ve spolupráci s hercem a scenáristou Leighem Whannellem. Nízkorozpočtový snímek se stal senzací na festivalu Sundance v roce 2004. Kromě šokujících výjevů totiž nabídl i to nejlepší, čím se vyznačovaly podobné snímky z poslední doby, zejména thriller Sedm, horory typu Cela a Kostka, ale i nesčetné počítačové hry s dobrodružnou tematikou. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 366)
Jak stavbou, tak atmosférou jde spíše o psychothriller, než klasický horor. Zápletka je nepochybně zajímavá, napětí houstne a na konci čeká překvapení (pro někoho). :-) Cary Elwes v tomhle filmu opět potvrdil, že ještě není odepsaný. Btw. 42 let bych mu tady určitě nehádal, ale hollywoodští maskéři dokážou zázraky na počkání, že... :-) ()
Brutálně šokující a šokujícně brutální podívaná, kterou nelze jen tak rozdýchat a to není fráze, ale fakt! Old schooloví příznivci hororů si možná díky očividné HŘE na efekt nemusí tak úplně přijít na své, ale mladá generace bude skákat (nebo zvracet?) radostí. Není to však jen omračující Shyamalanovské vyvrcholení, účelně zběsilá režie, depresivní atmosféra a hektolitry krve, i samotný nápad na lekci o životě a smrti je dosti originální a efektní, byť je opět spíše na efekt, než aby měl reálné kořeny v psychologickém rozboru. Každopádně tohle byl jeden z mých nejsilnějších filmových zážitků, jsem totálně převálcován... 10/10 ()
Hmmm ťažký oriešok. Tento film rozhodne NEPATRÍ do TOP 200. Saw je však po dlhom čase prvý thriller made in Hollywood , ktorý zamestnal moje mozgové závity. Jedná sa o inteligentný film, ktorý je tak trochu podvodom na divákovi, pretože ho do poslednej minúty nechá hľadať koňa, aby nakoniec zistil, že sa na ňom vezie. Niekomu môže počet zvratov vo filme vadiť, ja som sa v nich však orientoval celkom dobre, čo bolo možno na škodu hodnoteniu. Nachádza sa tu totiž niekoľko zjavných nelogičností, ktoré nemôžem bez spoilerovania uviesť , a ktoré zrážajú moje hodnotenie. 7/10 ()
Zasadni chybou je o Saw cokoli cist, nebo se dokonce divat na nestastne trailery. Zazitek z filmu je pak bohuzel polovicni, protoze to nejlepsi (hry, ktere si vrah pripravuje na sve obeti) uz znate. Na filmu samotnem nejde prehlidnout, ze Wan se snazi efektnim zpracovanim zakryt chyby, kterych neni az tak malo. Pominu li logicke diry jsou to predevsim herecke vykony - scenarista by se mel precejen radeji drzet psani scenaru. Vykony se vyrazne zlepsi v posledni desetiminutovce, ktera patri k tomu nejlepsimu, co jsem v poslednich letech videl. Hlavne diky ni je me hodnoceni tak vysoke. Celkove spis lehke, skvele natocene, zklamani. ()
Americky kontinent zosobneny v mladej krvi reziserskeho novacika aziatskeho povodu Jamesa Wana po dlhsej dobe vyprodukoval psychothriller, ktory je podla mna nadstandardom v danom zanri (porovnatelny napr. s Tarsem Singhovou The Cell, i ked na uplny vrchol kde troni napr. Silence of the lambs, Se7en mu este chyba jeden-dva stupne). Potesitelnou "inovaciou" je fakt, ze snimka miestami bura klise daneho zanru (hlavny zaporak de facto nie je vrah...). Velkym plusom potom pre mna bolo hlavne to, ako sikovne (na debutanta) reziser pracuje s viacerymi casovymi rovinami a ich prelinanim. Rovnako som bol milo prekvapeny aj tym, ze az na jednu vynimku tu je nervozita, uzkost a "psychicky natlak" dosahovany nie lacnymi a prvoplanovanymi lakackami (typu - nieco rychle vbehne do zaberu podtrhnute hlucnou ruchovou stopou). Film ma hlavne zo zaciatku velmi dobru atmosferu (dosahovanu okrem ineho aj napr. neobvyklou, vyraznou redukciou tzv. establishing shots), ktora ale zial tesne pred zaverecnou sekvenciou (ta je velmi "hutna" a dobre vygradovana i ked spatne nastoluje viacere otazniky nad vynarajucimi sa logickymi chybami...) ustupuje niektorym lacnym scenaristickym skratkam a la Hollywood. Co sa tyka brutalit a naturalisticky podaneho nasilia - ano dockate sa ich, ale ak ste videli napr. Texasky masaker (original alebo remake) alebo nebodaj zopar filmov azijskej produkcie (ako referencny bod uplne postacia niektore uchylnosti od Takeshi Miikeho) tak "mierne povedane" Vas vobec nevyhodia z konceptu. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (99)
- Všechny scény v koupelně byly natočeny za 6 dní bez hereckých příprav. (don corleone)
- Existuje fáma, že Jigsawova loutka Billy byla koupena v hračkárně. Není to pravda. Byla kompletně navržena a vytvořena pro film. (don corleone)
- Když Adam (Leigh Whannell) zjistí, že si pilami musí uříznout nohy, tak pilu rozbije. V dalších scénách je však nerozbitá. (Nathaniell)
Reklama