Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Eric SaarinenHudba:
Don PeakeHrají:
Suze Lanier-Bramlett, Robert Houston, Martin Speer, Dee Wallace, Russ Grieve, John Steadman, Virginia Vincent, Michael Berryman, Lance Gordon, Peter Locke (více)Obsahy(1)
Tuctová americká rodina s novorodeniatkom a dvoma psami si to hasí skrz vyprahnutú púšť do Kalifornie. Naskytnú sa problémy, minivan musí zaparkovať a naši hrdinovia sa ocitajú mimo civilizáciu, v zapadnutej plošine, pripomínajúcej mesačnú krajinu. Ide o priestor pre vzdušné cvičenia vojenských stíhačiek. A hlavne... brúsi si na nich zuby rodina domorodých kanibalov, žijúca v poblízkej jaskyni. Nízkorozpočtový horor, natočený za 230 tisíc amerických dolárov sa stal prekvapivým hitom. (POMO)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Většina kultovních filmů Wes Cravena prostě není pro mě. Dokážu pochopit, že ve své době to musel být hit a něco ne zrovna obvyklého, ale nezlobte se na mě, zestárlo to. A to teda pořádně. Spíš to ve mě vyvolávalo smích a strašnou nudu než cokoli jiného, protože vzhled a jednání kanibalů prostě už v současnosti působí pitomě a atmosféra zde neexistuje hlavně kvůli tomu, že ji není moc na čem stavět. I ten Texaský masakr motorovou pilou působil promyšleněji, tohle je obsahem jen další klasický zástupce z řady hororů typu "parta lidí někam jede a musí strávit noc uprostřed ničeho". Ani to v sobě nemá moc překvapujícího, umírá se přesně tak jak člověk očekává a absolutně se tu nepovedlo u mě vyvolat jakýkoli zájem o osudy postav, naopak, všechno mi bylo lhostejné, zvlášť když se tu všichni chovají tak pitomě. Pár zajímavých nápadů a scén v tom sice je, ale na víc jak dvě hvězdy to nevidím. Stejně jako u Vřískotu a Posledního domu nalevo... 2* ()
Craven stále ututláva inteligenčnú nízkosť tam, kde začal a neprináša okrem naturalizmu veľké možnosti uplatnenia strachu. Teda jeho teleportné stelesnenie sťa hôr a samoty využíva celá rada béčkových tvorcov a šibrinkovanie s rôznymi kamerovými uhlami je účelné. Hory majú oči je preto ekvivalentom bláznivých psychopatov, ktorý svoju hlúposť a sexuálnu frustráciu odbavujú na nevinnosti zaseklých turistov uprostred sveta nikoho. A protipólom, ktorý pre temné hory predstavuje neistota teritória, ktorá labilnejšieho jedinca obklopuje. Lenže on ju združil a zakčnil, čoho výsledkom je brutálny nárez, miestami ťažko neprístupný. Keď si ale predstavím, čo všetko sa natáča dnes, prižmúrim. ()
Wes Craven pokračuje v krutojízdě a po násilnickém THE LAST HOUSE ON THE LEFT valí do diváka další explotační kousek v podobě řádění zdegenerovaných vidloňů kdesi v americké poušti, kde díky plánované zastávce po cestě na Floridu zůstává trčet početnější rodinka Carterových v karavanu s nepojízdným autem. Poušť není žádná sranda a vyrazit pěšky na míle daleko pro pomoc chce trošku kuráže, navíc když se okolo potloukaná banda krvežíznivých zdegenerovanců. Craven diváka nešetří a pere do něj znásilnění, vraždění, náznaky kanibalismu a pestrou snůšku násilností s decentním množství gore scén v podání útočníků, kterým pro diváka nevévodí jejich kápo (otec klanu), ale charismatický Michael Berryman v roli Pluta. Dílko velmi těží z prostředí vyprahlé pouště, která jen umocňuje bezmocnost napadené rodinky. Pomalejší rozjezd tvůrce vyvažuje následnou akcí nejen v podobě útoků vidloňů, ale i houževnatého odporu členů rodiny Carterových, jejíž šance na přežití nejsou nijak valné. Snímek kromě vynikajícího námětu disponuje také dějovou nepředvídatelností, díky níž si drží diváka v pozoru až do samotného finále. Hodnotím čtyřmi poctivými hvězdami. ()
Ajov remake je skutočne remake ako sa patrí. Určite som bol pri sledovaní tohto filmu ovplyvnený tým Ajovím (dej a dokonca aj postavy sú až zarážajúco podobné), lebo fakt som neplánoval udeliť tomuto počinu 4* ani vo sne. V podstate som bol celý film napätý čo ďalej. Samozrejme že dnes tieto postavičky vzbudzujú patričný úškrn a ak by tu niekto hľadal atmosféru TCM (1974) tak také niečo tu nenájde ani lupou, no celkové vyznenie filmu zanechalo u mňa dobrý dojem. Ako si všímam tak herečka Dee-Wallace (predstaviteľka Doughovej manželky) bola s obľubou obsadzovaná do hororov – okrem tohto hrala hlavnú postavu aj v Cerpenterovej veľmi slušnej adaptácii Kingovho románu Cujo (1983) a atmosférickom vkodlačom horore Howling (1981). ()
Cravenův nenápaditý odvar z Texas Chainsaw Massacre. Nic drsného ani zajímavého se nekoná, atmosféra řekněme trochu ze začátku na staré opuštěné pumpě uprostřed rozpálené pustiny, než se protivník odkope, zato nudné postavy a kecy, byť s fajn sedmdesátkovou patinou. Dneska už pro mě nekoukatelné. Cravenův první pořádný film byla až NOES. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (27)
- Wes Craven prohlásil, že na natáčení tohoto filmu si půjčil videokamery od jednoho známého kalifornského pornografa. (Chatterer)
- Wes Craven původně ve filmu chtěl nechat malé dítě zabít. Svůj názor přehodnotil když zjistil, že je celý štáb proti. (Chatterer)
- Janus Blythe, která hraje Ruby v tomto filmu, měla původně hrát Lynne Wood. (Chatterer)
Reklama