Kamera:
Peter Menzies Jr.Hudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Antonio Banderas, Vladimír Kulich, Tony Curran, Omar Sharif, Dennis Storhøi, Erick Avari, Sven Wollter, Diane Venora, Maria Bonnevie, Kaaren de Zilva (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vypravěčem událostí z roku 922 je arabský cestovatel Ahmed Ibn Fadlán, setkávající se ve střední Asii s bájnými Vikingy. Proti své vůli se stane jedním ze třinácti bojovníků, kteří se musí na dalekém severu utkat s tajemnými nepřáteli, sužujícími zemi krále Hrothgara. Děsiví netvoři Wendolové jsou ve skutečnosti kanibalové v medvědích kůžích, kteří útočí pod příkrovem mlhy a kteří nikoho nešetří. Vzdělaný Ahmed jen zvolna nachází vztah k drsným, neurvalým a věčně popíjejícím Vikingům. Záhy však objevuje jejich kladné vlastnosti a postupně se s nimi sbližuje. Díky nim vyspívá i on v neohroženého bojovníka. V krutém boji, kdy mají Vikingové první ztráty, se od jednoho místního starce dozvědí, že mohou zvítězit, jen když zabijí dobře ukrytou "matku" a jejich vojevůdce. (TV Nova)
(více)Recenze (558)
Musím se přiznat, že ve své době mě film dostal, neboť jsem zrovna silně ulítával na vikingském black metalu a pouhé vyslovení jména Odin či Valhalla ve mně vyvolávalo návaly emocí. S odstupem času vidím hlavně film s velmi zajímavým námětem, který ale totálně pohřbil nelogický střih. Pusťte k tomu autora předlohy a je z toho binec, kterému možná rozumí on sám, ale divák z toho musí být na větvi. Nechybělo mnoho a Vikingové byli skvělým dobrodružným filmem z exotického prostředí. Takhle zůstává rozmazaný patvar s dobrým Banderasem a několika pěknými sekvencemi. Jako celek ale nepopsatelně sypké... Pane Crichtone, držte se probůh pera (svého)!!! ()
No nakoniec sa to dalo vydržať, hlavne kvoli povesti filmu som čakal úplnú hrôzu. Keď vikingovia smrkali do spoločnej nádoby na umývanie (keď si dobre spomínam), musel som na chvíľu prepnúť. Omar Sharif myslím povedal, že dvadsať rokov nenakrútil dobrý film a Vikingovia na tom rozhodne nič nezmenili. Začiatok McTiernanovho konca. Keď Vikingovia, tak jedine tí z 50tych rokov s Kirkom Douglasom a Tonym Curtisom. ()
Když jsem to viděl někdy v roce 2000, tak jsem měl za to, že jde o skvělý film a to mi v hlavě zůstala jen useknutá hlava. Tak jsem to sledoval po druhé o osm let později a to co stálo především za řeč, byla opět ta useknutá hlava a možná i ta moje skládající se ke spánku po první půlce. Hudba Jerryho Goldsmithe k tomuto filmu je veskrze obdivovaná, asi proto, že zní jako Honza Pokoj, ale poslech nezkráceného soundtracku, který jsem si neuváženě stáhl před několika lety, byl pravou zkouškou odolnosti, když se hlavní motiv objevil snad ve všech 32ti stopách a to jsem si ho oposlouchal už v té druhé. Sterilnější věc Jerry asi neudělal. To moje hodnocení je prostě tak od těch dvou do čtyř, podle nálady. Jo a taky bych se chtěl takhle pěkně naučit cizí jazyk, což o to, scéna to byla působivá, ale taky vtipná. ()
Krvavý výlet na chladný Sever léta páně 922 poznamenaný tvůrčími neshodami mezi autorem předlohy a producentem Michaelem Crichtonem a osvědčeným režisérem Johnem McTiernanem. Vážený arabský učenec Antonio Banderas je za svůj hřích (ano, žena v tom byla) poslán coby vyslanec své říše do nehostinného kraje a záhy se připlete mezi drsné muže a jejich plánování válečné výpravy. Do mystické třináctky zbývá ještě jeden bojovník a podle kmenové čarodějnice to musí být cizinec. Je evidentní, kdo jím bude. Mnohé momenty mají solidní atmosféru a zejména úchvatné exteriéry, většina děje je ovšem matná, akční momenty mdlé a vlastně to už celé začíná u Banderase, který je skrz naskrz průměrný a nezajímavý, vývoj postav je odfláknutý. A dříve mnohokrát zmiňované sestříhávání a dotáčení zřejmě zapříčinily, že mnohé linie postrádají logiku. Přitom to mohl být syrový historický flák s atraktivním námětem. Zdaleka není. ()
Nevím jak vám, ale mně se to líbilo. Nevím, čí je zásluha, že McTiernan opustil svoje dítě, ale ani nevím, jestli to tomu prospělo nebo nikoliv, protože nevím, jaký úpravy udělal Crichton a jaký by ještě případně udělal McTiernan. Takže mluvit o tom, že kdyby to dotočil McT, tak by to byl supr biják je hloupost. Vlastně by mě zajímalo, v čem je to horší třeba než Gladiátor? Gladiátor mi přišel ještě mnohem víc nereálnej, ale pravda, jsou tam mnohem velkolepější triky. Příběh mě nijak svou idiocií nebušil do hlavy, prostě proto, že až tak idiotskej prostě není. Tohle není historickej dokument, ale dobrodružnej epos (a to má jiný nároky, v Excaliburu se taky nikdo nepozastavuje nad tím, že rytíři ze čtvrtého století mají ocelová brnění). Zábavný to je, dobrou atmosféru to má, narozdíl od většiny ostatních diváků jsem pochopil, že se Banderas ten jazyk nenaučil za jeden večer, ale za víc, který byly všechny sestříhaný vedle sebe (nezapomeňte, jednu chvíli mu tam tekla po obličeji dešťová voda a v druhou byl suchej). Pravda, mohl to být velkolepější velkofilm, ale mně tento střídmější styl nijak nevadí. Trója měla megatriky a je to takovej blábol, že mu ještě dlouho nebude rovno. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (29)
- Pozapomenutých kostýmových úprav je možno si povšimnout při závěrečném boji, kdy se na nohou jednoho z umírajících Wendolů nacházejí boty s gumovou podrážkou a podpatkem. (Conspi)
- Jednoho z bojovníků zdobí tzv. skotský pléd. Tato část oděvu se ovšem nenosila až do 16. století. (Conspi)
- Ahmad ibn Fadlān (ve filmu Antonio Banderas) byl ve skutečnosti vyslancem, který měl za úkol šířit islám v zemích Volžského Bulharska, což byl stát, rozkládající se při soutoku řek Volha a Kama mezi 7. a 13. stoletím (na území dnešního středního Ruska). Po jeho návratu do rodné země v roce 923 se o něm nedochovaly žádné zprávy. (Conspi)
Reklama