Režie:
Michael CrichtonScénář:
Michael CrichtonKamera:
Victor J. KemperHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Geneviève Bujold, Michael Douglas, Elizabeth Ashley, Rip Torn, Richard Widmark, Lois Chiles, Hari Rhodes, Gary Barton, Richard Doyle, Lance LeGault (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Doktorka Susan Wheeler (Genevieve Bujold) sa po smrti svojho najlepšieho priateľa v bostonskej nemocnici, kde vykonáva prax, rozhodne dopátrať, čo bolo príčinou jeho smrti. Zistí, že až príliš veľa hospitalizovaných mladých a zdravých ľudí upadá do kómy, z ktorej sa už nikdy nepreberú. Pri svojej snahe zistiť, prečo k tomu dochádza, naráža na nepochopenie svojich nadriadených i milenca, kolegu Marka Bellowsa (Michael Douglas), ktorý by nerád ohrozil svoju sľubnú kariéru
V poradí len druhá kniha s názvom Kóma a už bestseller od Robina Cooka bola predlohou pre tento film. (Yoss)
(více)Videa (1)
Recenze (100)
Drama, založené na domyšleném tržním potenciálu sféry zdravotnictví a řízené péče, z onoho kouta světa, kde možné důsledky začali promýšlet o nemálo desetiletí před námi. FIlm, který zřejmě vzápětí našel evropskou obdobu v povedeném filmu Kandidáti života a smrti. ♫ Hudební dramatická Goldsmithova rozcvička. ()
Tenhle námět mě velmi zaujal. Podezřívám po zkušenostech i české nemocnice z něčeho podobného. Sice ne nutně přesně toto, ale jsou i jiné motivace, proč se zbavovat pacientů, že. Navíc zpracováno je to skvěle. Nejdřív to vypadá, že hlavní hrdinka je kráva a nakonec jí člověk fandí. U žádné z postav nevíte, kde si stojí. Hudba se první hodinu vůbec neobjeví, ale pak je furt a Jerry nezklamal. Závěrečnou půlhodinu mi bušilo srdce tak, až jsem se bál, že mě odvezou na OR 8. Snímek by se vůbec neztratil jako jedna z lepších epizod Krajních mezí, ačkoliv toho sci-fi tam zas tolik nebylo, v Mezích by za to samozřejmě mohli mimozemšťané. Takhle to bylo lepší. ()
Boston Memorial Hospital má vcelku problém s kómatickými stavy pacientů a já se tomu ani nedivím, když je šéfchirurgem Jirka Korn! Paranoia měla v amerických sedmdesátkových thrillerech žně a Crichton u toho nemohl chybět. Nejdřív soukromé vyšetřování v lehce misogynním prostředí a následně přesun na pole sci-fi a boje o život, kdy se konečně můžou utrhnout ze řetězu Goldsmith a brutalistická budova regionálního ředitelství Xeroxu v Lexingtonu, MA (toho času Jeffersonův pěstírenský institut). Není se co divit, že byli lidé po tomto o kapánek víc vyděšení z nemocnic a ty pak na stížnost pacientů odstraňovaly číslo 8 ze dveří operačních sálů.. ()
Medicína posílena vědou se tváří jako nové náboženství slibující spásu a majestátné katedrály nemocnic jsou zaplněny miliony věřících. Každý pokrok i každé náboženství si ale žádá obětí. Obchod s lidskými orgány ve velkém umožnila teprve moderní medicínská, počítačová a spojovací technika a to je jen malá část ledovce, který se skrývá pod hladinou úspěchů, které společnosti prezentuje medicínsko farmaceutické lobby.___ Atmosféra napětí ve starších hollywoodských filmech byla řádově působivější než ve filmech éry CGI (computer-generated imagery). Většina dnešních tvůrců thrillerů a hororů ignoruje princip fungování lidské psychiky – lidé se totiž nejvíce bojí nikoliv toho, co již vidí, ale toho, co je jim zatím utajeno, o čem jen tuší. Dobře o tom věděl Hitchcock, který klamal a vodil diváka za nos až do konce filmu. Je jedno kolikrát zkušený divák viděl dnes již kanonizované postupy pomalého budování děsivé hrůzy prostřednictvím utajení informací a drásání nervů hudbou, stejně se pokaždé nachytá, protože napětí vzniká samovolně čistě jako fyziologická reakce, kterou spouští část mozku zděděná od plazů, jež v jakýkoliv okamžik očekává náhlý útok šelmy. Dnešní polopatické předvádění hromad střev a potoků slizu a krve po jisté době otrkání vyvolává již jen hysterický smích nebo znechucení. ()
Výborný triler s geniálnou atmosférou. Jeffersonov inštitút je jedno z najstrašidelnejších a najodosobnenejších miest, aké som vo filme kedy videl. 70-roky a krájanie mozgov ako šunky v supermarkete, mrtvoly ako pomocné nástroje pri obrane, zaujímalo by ma, aký to malo rating. Otvorený záver sa mi páčil, nevieme, čo bolo potom, dnes by nabehla polícia a film by mal dovetok, že záporák dostal doživotie. Nepáčil sa mi ale slovenský dabing Widmarka. ()
Galerie (112)
Zajímavosti (2)
- Pri lekárskej vizite v Jefferson Institute jasne vidno, že všetky pacientky majú odhalené prsia. Keď o pár minút neskôr prechádzajú cez miestnosť strážnici, pacientky majú prsia zahalené. V nasledujúcej scéne, keď strážnici hľadajú Susan Wheeler (Geneviève Bujold), ich majú opäť odhalené. (Jayem)
Reklama