Režie:
Michael CrichtonScénář:
Michael CrichtonKamera:
Gene PolitoHudba:
Fred KarlinHrají:
Richard Benjamin, Yul Brynner, James Brolin, Norman Bartold, Victoria Shaw, Alan Oppenheimer, Dick Van Patten, Linda Gaye Scott, Majel Barrett (více)Obsahy(2)
Vítejte na hřišti pro dospělé, které je navrženo tak, aby uspokojilo všechny vaše představy, a kde jsou realističtí roboti naprogramováni na romantiku... násilí... cokoli. Vítejte ve Westworldu! Podnikatelé Peter Martin (Richard Benjamin) a John Blane (James Brolin) přijíždějí strávit dovolenou v zábavním parku imitujícím Divoký západ, kde nechybí tanečnice, hromadné barové rvačky ani přestřelky, ale všechno je bezpečné a neškodné. Když je však Blane postřelen robotem (Yul Brynner) a záhy umírá, Martin zjišťuje, že se něco příšerně zvrtlo. Všichni lidští provozovatelé jsou mrtví a roboti vyvražďují návštěvníky v tomto sci-fi thrilleru od scenáristy a režiséra Michaela Crichtona (Jurský park). (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (127)
Nebýt toho, že mě roboti sami o sobě zneklidňují – toho kuchyňského nevyjímaje – byla by první třetina filmu docela příjemná komedie. Natěšení lidé všech věkových kategorií, směřují do jednotlivých sekcí Delosu, zatímco z reproduktorů se stále dokola ozývá ujištění Nothing can go wrong. Ovšem ve chvíli, kdy vstoupí na scénu pistolník v černém, člověku úsměv spadne. Tehdejší filmové triky se s dnešními pochopitelně nedají srovnávat, ale přesto je Westworld poměrně přesvědčivý. Jde o první celovečerní film, ve kterém byly využity digitální technologie pro pixelizaci obrazu – snímky, složené z viditelných čtverečků, byly použity ve scénách, kdy svět vidíme očima Gunslingera. Pozoruhodná je i myšlenka infekce „centrální mechanickou psychózou“, která se šíří od robotů nižší úrovně (chřestýš) k těm dokonalejším (humanoidní androidi), až nakonec zkolabuje celý systém a zničí jak „uživatele“, tak „adminy“. Škoda jen, že Michael Crichton nedokázal odolat pokušení filmařských klišé (zpomalené záběry při rvačce v saloonu) a nevhodných pokusů o symboliku („plačící“ antická busta), a scénáristicky neošetřil logické kotrmelce příběhu. Naopak Yul Brynner v roli nelítostného Gunslingera už nemohl být lepší. Poselství snímku je zcela zřejmé: obava, že na konzumní způsob života lidé nakonec doplatí, že jsou hranice, za které by člověk ve vlastním zájmu neměl zajít, že jsou sny, které se nemají plnit ani o Vánocích, a že stroj je dobrý sluha, ale zlý pán a ještě horší protivník. ()
8/10 Skvely napad zkombinovat me oblibene zanry do jednoho filmu a okorenit to Yulem a Jamesem (Baleovym otcem ;]]) - mezi nami Richard je jalovy jak tele. Kdo s cim zachazi tim taky schazi. Anroid Yul je drsny a z jeho oci slehaji plameny pomsty/silenstvi - oboji tak trochu zvlastni u robota...Parada, co muze byt lepsi nez filmy ze 70.let... Trosku me zamrzelo, ze se mimo Westworldu nezamerili vic i na Romanworld, Mediivalwold a jak byly vzajemne propojene, ale jinak dobre - mnoho filmu tento vykrata - Terminator treba - budu si muset nekde sehnat ten druhy dil... ()
Nezměrný potenciál spláchnutý do hajzlu bezkrevnou režií, které chybí jasná vize (celý ten svět budoucnosti je představen strašně lajdácky a zkratkovitě), cit pro atmosféru a výraznější řemeslná zručnost. První hodina je kvůli všemu zmíněnému rozvleklá nuda bez náboje. Poslední třetina už sice jakž takž zábavná je, ovšem žádných velkých zázraků se divák nedočká ani v ní. Doufám, že výpravný a hvězdně obsazený stejnojmenný seriál od HBO bude jinačí kafe... 50 % ()
Michael Crichton vytvořil během své kariéry velké věci, ale jeho režijní debut dokazuje, že psát a režírovat není totéž, a psát a režírovat dobře, to už není totéž ani trochu:) Z pohledu dnešního diváka si můžu ohledně práce s postavami, výstavby děje a nějaké gradace jen ťukat na čelo (mj. proto, že "problém" tu nastane v polovině filmu, a předtím se neděje nic moc zásadního, krom stoupající frekvence elektronického šumu/hluku v pozadí), ale pokud jde o obvyklé upozornění, že to, co vidíte tady, a přijde vám to okoukané, se tu dělo možná poprvé v dějinách filmu... no, je to tentokrát trochu jinak;) A to tak, že v podstatě vše, co se stane ve druhé polovině v podstatě všem vedlejším postavám (a některým hlavním), skutečně není k vidění každý den:) Wesworld rozhodně stojí za vidění, protože stopáží je to taková jednohubka, a k tomu hudba a ruchy Freda Karlina atmosféře dost přidávají. A aby to nebylo málo, tak je tu k vidění i skutečný milník filmové historie, a sice první použití CGI záběrů. Rozpixelované vidění Gunslingera totiž nevzniklo optickým kouzlem s kamerovým filtrem atd., ale regulérní prací počítačových grafiků. A jen tak mimochodem zrovna to vidění má pro děj svůj význam;) Největším zážitkem je ale herecký výkon Yula Brynnera. Jeho urputný a k člověku lhostejný výraz (doplněný reflexními kontaktními čočkami), strnulá chůze i ostatní nepřirozené pohyby, jsou pomníkem umění velkého herce. Docela by mě zajímalo, co si o této svojí roli - hrané v době, kdy už byl díky Králi A Já a Sedmi Statečným nesmrtelným - myslel. Přece jen obracel naruby svoji ikonickou postavu, a navíc z mnoha detailních záběrů nemohlo být nevidět, že jaksi také během let neomládl. Ale to už není pro moje hodnocení Westworldu podstatné. Podstatné je to, že jsou v něm k vidění pozoruhodné věci, a rozhodně to není film špatný. Bohužel také není ani nijak zvlášť dobrý, takže jsem rád, že jsem ho viděl, ale druhá šance se asi konat nebude. Váhám, váhám, ale asi přece jen těch červených sedmdesát dám. Ale jen proto, že je listopad, a hlavní hrdina má nadčasově odporný knír:) ()
Zabijácký robot, který vypadá jako člověk, označený třemi číslicemi, z jeho kovové lebky svítí pronikavé oči a který se nikdy nezastaví, dokud nezlikviduje svůj cíl. Ano, to je Terminátor T-800 od Jamese Camerona (1984), ale také jeho primární inspirační zdroj, o 10 let starší bezejmenný robot Pistolník / Gunslinger, model DELOS 406 z Crichtonova režijního debutu Westworld. Ve filmu mimo jiné zazní: "...model 406 má plnou senzorickou výbavu." "Jde po mně! Co s tím můžu udělat?" "Nemůžeš udělat nic. Dostane tě. Nemáš šanci. Je pár věcí co můžeš zkusit: Oslepit jeho zrakový systém, ohlušit poslechový... Ale stejně bude vždycky jeden krok za tebou! Nemáš šanci!" Vždycky jsem si myslel, bůhvíjak nebyl Cameron originální se svou postavou neúnavného zabijáckého robota, ale tady vidím, že skutečný vizionář byl Crichton. Zatímco Cameron pro svého robota vymyslel svět budoucí války a cestování v čase, Crichton zůstal u svého oblíbeného prostředí: zábavní park, který se zvrtne (čili Jurský park). Režijně to samozřejmě nedrží úplně pohromadě, ale rozhodně zaslouží kredit za svou představivost a nápaditost. (Jo a James Brolin vypadá totálně jako Christian Bale, OMG!) ()
Galerie (69)
Zajímavosti (23)
- Film se natáčel ve stejných exteriérech jako snímek Ohnivá Sedla (1974). (Pumiiix)
- Richard Benjamin (Peter Martin) i James Brolin (John Blane) byli obsazeni necelých 48 hodin před začátkem natáčení. (Marek06)
- Během natáčení došlo k několika zraněním. Yul Brynner při filmování jedné z přestřelek utrpěl zranění oční rohovky, které mu pak komplikovalo nošení reflexních čoček, protože zraněné oko pod nimi neustále slzelo. (vesper001)
Reklama