Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (436)

Pumiiix 

všechny recenze uživatele

D.Cronenberga mám rád jako režiséra, celkově jeho filmový styl. Existenz zřetelně vybočuje z kolejí jeho filmů a celkově je snímek originální, zajímaví. Zapnutý mozek a bystrost je v tomto případě určitě plus. První, nejméně půlhodina je výrazně nudnější, předměty a různě situace mě spíše iritovaly…stejně mi přišly směšné „game_pody“ ;-D a pár dalších věcí. J.Law umí hrát, obzvlášť jeho herní charakter, který zahrává velice přesvědčivě. Lepších 6/10* ()

choze 

všechny recenze uživatele

Roku 1999 se hned tři filmy - Třinácté patro, Existenz a Matrix - pohroužily do virtuální reality, přičemž pod prostředním byl podepsán Cronenberg a navazoval jím na svůj Videodrom. Noční sbližovačka dvou cizinců na útěku nesázela na akci ani na romantiku, ale na cyberpunkově zamotaný a paranoidní děj opakovaně zpochybňující realitu i virtualitu a kladoucí otázky ohledně našeho fungování v nich. Ten mohl ve své době diváka překvapovat, s odstupem času se ale jeví průhledný, byť záměrem chaotického finále zřejmě bylo, aby se v něm divák ztratil, stejně jako předtím postavy. Film je taky cronenbergovsky tělesný, sexuální a bizarní - technika má biologický design, je tu motiv mutace, infekce, pitvy, kybersex... a nejvíc cool filmová pistole všech dob. Výsledkem je zábavně nápaditý a ujetý sci-fi thriller. ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to nadpriemerný akčný sci-fi thriller od Davida Cronenberga. Má dosť dobrý príbeh o úspešnej programátorke počítačových hier a zamestnancovi spoločnosti, ktorí pri prezentácii jej najnovšej hry, ktorá má byť úplnou revolúciou v odbore čelia atentátnikovi, ale podarí sa im uniknúť. Na ceste musia spojiť svoje sily a využiť hru, aby celú situáciu zachránili, no kvôli jej prepracovanosti majú postupne čím väčší problém uvedomovať si, čo je stále reálne a čo už len hra. Spracovanie nie je zlé, ale dalo sa to podať aj lepšie. Podobný typ zápletky mám rád, vždy ponúkajú slušný potenciál, či už ako dynamický akčný thriller, ale hlavne po stránke nápaditosti a prístupu k jednotlivým realitám, ale v tomto prípade mám z toho skôr také vlažnejšie pocity. Kladov je tu dosť, obe postavy mi sadli, takže som im fandil, tempo je po celý čas úplne ideálne, vďaka čomu sa na to po celý čas dá bez problémv pozerať, no hlavne oceňujem celý ten prístup ku konzolám, hrám a podobne, čo mi prišlo dosť originálne a vďaka tomu to pôsobí tak správne úchylne. Ale zároveň som mal pocit, akoby tvorcovia všetky svoje nápady použili len na túto oblasť, inak mi dej príde až moc jednotvárny, tu je tých lepších nápadov minimum a navyše som po celý čas neveril tej údajnej výnimočnosti hry, lebo takýto postup v hre mi príde až moc nezaujímavý. No záver mi celkom sadol, aj keď tiež nie je originálny. Takže pozerá sa na to celkom dobre, len jednoducho v priebehu ma omnoho viac zaujímalo, s akým prídu ďalším nápadom ohľadom konzol, než samotný dej a to je predsa len trochu problém. Inak o nejakej akcii sa tu moc hovoriť nedá, tu sa jedná skôr len o pár zanedbateľných maličkostí. Herecké obsadenie je na tom dobre, sympatické hlavné duo Jude Law a Jennifer Jason Leigh a z vedľajších postáv potešia hlavne Willem Dafoe a Ian Holm. S réžiou a technickou stránkou som dosť spokojný, David Cronenberg má svoj štýl, ktorý mi sedí, ale s týmto scenárom sa už z toho viac získať nedalo. Takže lepšie hodnotenie dať nemôžem, k tomu by som potreboval o niečo zaujímavejší dej, ale aj tak je eXistenZ dostatočne zaujímavý film, ktorý sa rozhodne pozrieť oplatí a hlavne fanúšikom tohto režiséra. 65% ()

Claw 

všechny recenze uživatele

Cronenberg ve své největší parádě!! Film jsem viděl až teď, takže po všech dílech Matrixu a filmů podobných témat. Na Cronenberga jsem si nikdy nedokázal udělat nějaký ucelený názor, ovšem nejmíň polovina jeho známých filmů jsou prostě neuvěřitelné. "eXistenZ" patří rozhodně k nim, film mě vtáhl a dostal okamžitě od začátku. Atmosféra, prostředí, výtvarná stránka, úžasné herecké výkony dvojice hrdinů Leigh a Law!!! Prostě naprostý herecký a filmový sci-fi koncert, okořeněný tradičními Cronenbergovými nechutnostmi, brutalitkami a jeho snad i úchylkou zobrazovat propojení živých a mrtvých tkání a živočichů, tvorů a podobných potvor a metamorfóz... Film mi přišel jako taková nová verze úžasného Cronenbergova "Videodromu", kde se ovšem divák ke konci filmu již naprosto ztrácí. Tady tomu tak u mě právě nebylo, Cronenberg drží laťku svého halucinogenního světa a reality v podstatě dobře na uzdě. Celý film mi přišel někde v hranicích filmů "Total Reccal", "Videodrome" a "Matrix 1". Úžasný snímek, ale bohužel mě trochu zklamal závěr filmu. Pro mě příliš předvídatelný (asi s ohledem na dobu shlédnutí) a málo šokující, během filmu jsem stále čekal větší pecku. Proto to není za plný počet. /80%/ ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Typický Cronenberg s oblíbenými výrazovými prostředky: realita zaměňovaná bez předešlého upozornění za sen, halucinaci, virtuálno, imaginaci........a zase zpět za použití morbidních patvarů zvířat i lidí, čvachtavých zvuků doprovázejích patlání se ve všelijakých blivajzech. Kdo to má rád, užije si, ale můj šálek kávy to není. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama