Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (436)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Cronenbergův svět je promyšlený do nejmenších detailů, zcela svébytný a plný fantazie. Neplýtvá energií na kopírování jiných. Ve filmu se prolíná tušená realita s tušenou fikcí, nic není takového, jako se zprvu zdálo. Závěrem posílá Cronenberg hořký úsměšek, když nám představuje chrám, chrám testování nové hry. Nehledá supermoderní, až futuristickou stavbu, bere nás do tradičního kostela. Jen musím říci, že Cronenbergova vize budoucnosti je děsivá. Je to vlastně vize budoucnosti? Nebo je tenhle sofistikovanější Cronenbergův Matrix jen odrazem reality, v níž každý hrajeme svoji postavu? ()

Claw 

všechny recenze uživatele

Cronenberg ve své největší parádě!! Film jsem viděl až teď, takže po všech dílech Matrixu a filmů podobných témat. Na Cronenberga jsem si nikdy nedokázal udělat nějaký ucelený názor, ovšem nejmíň polovina jeho známých filmů jsou prostě neuvěřitelné. "eXistenZ" patří rozhodně k nim, film mě vtáhl a dostal okamžitě od začátku. Atmosféra, prostředí, výtvarná stránka, úžasné herecké výkony dvojice hrdinů Leigh a Law!!! Prostě naprostý herecký a filmový sci-fi koncert, okořeněný tradičními Cronenbergovými nechutnostmi, brutalitkami a jeho snad i úchylkou zobrazovat propojení živých a mrtvých tkání a živočichů, tvorů a podobných potvor a metamorfóz... Film mi přišel jako taková nová verze úžasného Cronenbergova "Videodromu", kde se ovšem divák ke konci filmu již naprosto ztrácí. Tady tomu tak u mě právě nebylo, Cronenberg drží laťku svého halucinogenního světa a reality v podstatě dobře na uzdě. Celý film mi přišel někde v hranicích filmů "Total Reccal", "Videodrome" a "Matrix 1". Úžasný snímek, ale bohužel mě trochu zklamal závěr filmu. Pro mě příliš předvídatelný (asi s ohledem na dobu shlédnutí) a málo šokující, během filmu jsem stále čekal větší pecku. Proto to není za plný počet. /80%/ ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Roku 1999 se hned tři filmy - Třinácté patro, Existenz a Matrix - pohroužily do virtuální reality, přičemž pod prostředním byl podepsán Cronenberg a navazoval jím na svůj Videodrom. Noční sbližovačka dvou cizinců na útěku nesázela na akci ani na romantiku, ale na cyberpunkově zamotaný a paranoidní děj opakovaně zpochybňující realitu i virtualitu a kladoucí otázky ohledně našeho fungování v nich. Ten mohl ve své době diváka překvapovat, s odstupem času se ale jeví průhledný, byť záměrem chaotického finále zřejmě bylo, aby se v něm divák ztratil, stejně jako předtím postavy. Film je taky cronenbergovsky tělesný, sexuální a bizarní - technika má biologický design, je tu motiv mutace, infekce, pitvy, kybersex... a nejvíc cool filmová pistole všech dob. Výsledkem je zábavně nápaditý a ujetý sci-fi thriller. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Hry hraji poměrně často a proto jsem se těšil na herní výlet od pana Cronenberga a za sebe můžu říct že co slizkosti se týče tak Cronenberg vyhrál na plné čáře. Příběh ač ze začátku dost jednoduchý se postupem času tak neuvěřitelně zamotává že jsem měl co dělat abych to pobíral a závěrečnej twist byl parádní. Law kterýho jsem nikdy nijak nemusel ukázal že zahrál postavu dokonale, ostatní herci byly taky výborní a Dafoe byl démonickej. Pár scén a samotná herní konzola byla neuvěřitelně nechutná a scéna v restauraci působila správně "sleazy". Cronenbergovy filmy vyloženě nevyhledávám a jeho nejlepší kousky jsem viděl a tohle je jeho 2 nejlepší film. ()

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Vcelku zajímavá sci-fi tématika o jakýchsi virtuálních herních světech, ale to zpracování, to zpracování... Fakt mi to přišlo místy hrozně přiblble natočený s celou řadou takových divných momentů, co to prostě kazily. I ta storka byla taková divná. Takže dvě hvězdy za nápad, ten zbytek stál za prd. 50% ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)
  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)
  • Film je výrazne inšpirovaný dielom legendárneho sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka, ktorý sa vo svojej tvorbe zaoberal najmä pravou povahou reality. eXistenZ sa do veľkej miery inšpiruje jeho románom "Tri stigmy Palmera Eldritcha", v ktorom však vrstvenie realít nebolo rámcované hrou, ale špeciálnymi drogami. (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama