Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (436)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg je zvláštní režisér. Na poprvé mi dal ochutnat ExistenZ aniž bych cokoliv očekával a z pro mě neznámého důvodu, jsem nedokázal přijít na chuť tomuto paranoidnímu snímku. Na podruhé jsem se přiblížil k pochopení nejblíže a sladkou chuť tohoto snímku jsem si vychutnal až do konce. Cronenbergův svět je vždy jiný než si na první pohled myslím a proto druhé shlédnutí pomohlo a vše bylo vyjasněno. Skvělý film, který si pohrává s chápáním reality, lehce myšlenkově připomíná např. Matrix nebo 13nácté patro, ale dějově se jedná o paranoidní hříčku velkého mistra podivnosti. Smrt démonické Allegře Gellerové! ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg patří pro mě k nejzajímavějším režisérům, jejichž tvorbu jsem za poslední dobu víc rozkoukal. Jeho originální vize s bizarním vývojem lidského těla i technického pokroku mě vždy dostanou fantastickými nápady, zajímavě budovaným příběhem a k závěru opět sílícím zneklidňujícím přesahem. Připadám si, jakobych u něj skoro vždy vstoupil do stejného světa v jiné dimenzi, jen pokaždé v jiné epoše šílené budoucnosti, jejímiž výdobytky pan režisér varuje, ale současně se s nimi nesmírně baví a úspěšně tím baví i svého spřízněného diváka. Poslední dobou začínám u Cronenberga vnímat i jistou dávku poťouchlého černého humoru, obzvlášť mě v tomto směru upoutala vtipně ztvárněná scéna s postavou W. Dafoa v dílně s mohutnou strojovou výbavou na výrobu konektorů a zavádění bioportů na těle lidského jedince. Už jen ty nápady typu pistole složené z kostí či připájení lidí do videoherního světa vsunutím řádných fyzických káblů do zad jsou něco neskutečného, co snad jinde neuvidíte. :o) Díky tématu s rozvíjením nové virtuální reality a odhlečenému zpracování jsem si místy připadal jako u důmyslné parodické verze Fassbinderova Světu na drátě, přesto pořád velmi napínavé. [85%] ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Cronenbergův svět je promyšlený do nejmenších detailů, zcela svébytný a plný fantazie. Neplýtvá energií na kopírování jiných. Ve filmu se prolíná tušená realita s tušenou fikcí, nic není takového, jako se zprvu zdálo. Závěrem posílá Cronenberg hořký úsměšek, když nám představuje chrám, chrám testování nové hry. Nehledá supermoderní, až futuristickou stavbu, bere nás do tradičního kostela. Jen musím říci, že Cronenbergova vize budoucnosti je děsivá. Je to vlastně vize budoucnosti? Nebo je tenhle sofistikovanější Cronenbergův Matrix jen odrazem reality, v níž každý hrajeme svoji postavu? ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Celkom sci-fi úlet. Vo filme je množstvo prvkov a inovatívnych nápadov, ktoré vzbudia pozornosť alebo pobavia. Napr. taká živá, zmutovaná hracia konzola, zbraň z kosti so zubmi miesto nábojov, bioporty v chrbtici a pod... Keď sa nad tým tak zamyslím, celkovo príbeh nie je nejak zvlášť zaujímavý, vlastne je dosť jednoduchý, v tomto prípade mi to však vôbec nevadilo. Všetko nahrádza mne obľúbený sci-fi motív - splývanie jednotlivých realít a následná neschopnosť rozlíšiť čo je skutočné a čo nie. Síce ma to nebavilo tak ako napr. v Počiatku (2010), ale aj tak potešilo. Možno by som trocha zapracoval na výprave, doplnil dejovú linku o nejaký zaujímavý nápad a prelínanie realít ešte viac prepracoval. Inak celkom spokojnosť. 70/100 ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

aspoň už viem, kde jeden z posledných kovbojov hollywoodskej postmoderny chodí po svoje nápady a inšpirácie, lebo inception má jasný vzor, predobraz (myšlienkovo, pointovo a nápadovo) práve v eXistenZ. zhruba v rovnakom čase uzieral svetlo sveta ja matrix, Cronenberg je však o čosi komornejší, ujetejší a ako vždy typicky nemejnstrímový (aj keď tam má na malej ploche celkom slušnú partiu hercov). to, čo ma na jeho filmoch vždy bavilo a baví, ma bralo aj tu - detaily, nápady, premyslený filmový svet a havne EFEKTY! j.j.leigh, ktorú vnímam (či skôr ne-vnímam) ako pomerne nevýraznú som si konečne v tomto filme užil, lebo tu má zopár naozaj sexi polôh. spolu s TRONom a Gamerom je eXistenZ vlastne jeden z mála filmov, ktoré sa výsostne venujú problematike počítačových hier - a z týchto troch spomenutých jedine eXistenZ ako tak vážne, kriticky a hlbšie. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama