Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (436)

Campbell 

všechny recenze uživatele

Hry hraji poměrně často a proto jsem se těšil na herní výlet od pana Cronenberga a za sebe můžu říct že co slizkosti se týče tak Cronenberg vyhrál na plné čáře. Příběh ač ze začátku dost jednoduchý se postupem času tak neuvěřitelně zamotává že jsem měl co dělat abych to pobíral a závěrečnej twist byl parádní. Law kterýho jsem nikdy nijak nemusel ukázal že zahrál postavu dokonale, ostatní herci byly taky výborní a Dafoe byl démonickej. Pár scén a samotná herní konzola byla neuvěřitelně nechutná a scéna v restauraci působila správně "sleazy". Cronenbergovy filmy vyloženě nevyhledávám a jeho nejlepší kousky jsem viděl a tohle je jeho 2 nejlepší film. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vizionářský sci-fi film Davida Cronenberga, už to samo o sobě je žánrové vymezení. Režisér zaplňuje film svými příznakovými bizarnostmi (střelná zbraň sestavená z koster vodních živočichů a zubní protézy), opět typicky pro jeho tvorbu (viz třeba Crash) hledá nové rozměry erotického pudu (orální sex v oblasti bioportu, sám bioport coby primární sexuální znak...) a erotické se záměrně mísí s (alespoň pro někoho) nechutným či minimálně neobvyklým, Cronenberg stimuluje v podvědomí diváka paranoické podhoubí, ale především poukazuje na arbitrárnost realit a vizionářsky hledá hypotetická nebezpečí plynoucí z vývoje počítačových her a prolínání virtuální a skutečné reality... A možná, že jako všechny filmy Davida Cronenberga, i eXistenZ především symbolicky odráží nejednoznačnost současnosti, zahlceni informacemi stále ještě nevíme, kdo a proč tu jsme... Podobné filmy: Matrix, Třinácté patro, Animatrix, Videodrome ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

Celý film je založen na myšlence mísení různých realit, takže si divák během celého filmu nemůže být vůbec jistý, jestli to, co sleduje, je skutečnst, nebo další herní prostředí.Podobné schema nalezneme třeba i v Matrixu.Naše skutečná realita je zpochybněna na úkor jiného, paralelního světa, který je v mnoha ohledech lepší,pohodlnější a zábavnější než naš "skutečný". Zatímco v Matrixu jsou ale jasně daná pravidla, která sice působí dosti nezvykle, ale vycházejí z naší, řekl bych hmatatelné přítomnosti, v Existenz tento nový svět/světy stojí na pravidlech vycházejících spíš z lidského podvědomí. Ještě nikdy jsem asi ve filmu neviděl takovýto příběh. Příběh, který žije ve vlastním světě, který má s tím naším určité styčné body, ale přitom je pro nás na první pohled těžko pochopitelný... pistole střílející zuby.. biologické herní konzole... sloty, které se musí nalubrikovat než se do nich zastčí jack zakončující pupeční šňůru...To všechno jsou svým způsobem běžné atributy sci-fi. Tady se s nimi ale zachází naprosto běžně, aniž by se něco vysvětlovalo, tedy alespoň ze začátku. A právě v tom tkví největší problém tohoto filmu. Je to, jako by se mimozemšťan koukal třeba na Pobřežní hlídku. Nikdo mu v seriálu nevysvětlí, co je to oranžové, s čím Mitch běhá po pláži. Pomalu mu to sice začne docházet, ale bude se spíš nudit, protože se kouká na věci, které nikdy neviděl - u něj na planetě nemají vodu...A tak nějak vidím eXistenz. Na jednu stranu sympaticky neotřele pojatý film, na stranu druhou mě nebaví sledovat deprese hrdinů, když si nedokážu ani z části představit, co vlastně cítí... ()

Xeelee 

všechny recenze uživatele

Něco je špatně. Co je realita a jak byste ji definovali? Co kdybyste měli sen, který by vám připadal skutečný? David Cronenberg nám předkládá realit rovnou několik. Reality, ve kterých běhají zmutované žabo-mloko-ještěrky, kde nikdo fyzicky nelyžuje, kde technici, pitvající konzole, fušují do řemesla zvěrolékařům a lidé nahrazují konzolím baterky, na rybích farmách se pěstují zbraně a (skoro) všichni mají biokonektor a hrají velmi sofistikované hry. Pistole menší ráže asi střílejí mléčné zuby. Zubaři teď dělají do zbrojního průmyslu. Slavná programátorka her Allegra Geller přichází testovat svoji novou a zcela revoluční hru eXistenZ s dobrovolníky, ale sezení se poněkud zdramatizuje. Její konzole, ve které má jedinou kopii eXistenZ, totiž utrpěla menší šok po tom, co byla Allegra postřelena a musela ji odpojit během nahrávání, a proto se na útěku rozhodne otestovat hru s jejím novým „bodyguardem“ Tedem. Ten ale nemá bioport a má panickou hrůzu z jeho zavedení. Fakt, že na její hlavu byla vypsána velmi tučná odměna asi také moc nepotěší. Nakonec se ale do eXistenZ dostanou a vše se začíná zamotávat. Realita se čím dál tím víc slévá s fikcí, nevíte čemu a komu můžete věřit a začíná tu jít o lidské životy. Pozná Allegra Realisty od ostatních? Jsou Realisté opravdu ti zlí? A co když už nejsou ve hře? Nemyslíte, že nejlepší světový umělec by měl být potrestán za nejefektivnější deformování reality? Smrt tvůrcům her! ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Úchylárna až do morku kostí. V ději sem se zamotal stejně jako pavouk začátečník ve své pavučině. David umí udělat filmy co místo myslí hýbou žaludkem a když už ultra žaludkem nehýbou, mysl tápe. Filmu nelze upřít pukus o originalitu, ta tam rozhodně je. Spíš jde o celkovou působivost no a právě tady mi eXistenZ přijde trochu lacině udělaný. Tři možná čtyři dějové roviny, jeden přístroj jež mozek hlavních hrdinů uvede do jakési virtuální reality, ze které se dostávají, ale vy posléze zjišťujete že to předešlé byla jen virtuální realita ve virtuální realitě. Zní to šíleně, ale z mojí hlavy tohle není. Výběr herců myslím nezklamal, Jude Law se své role zhostil s vervou sobě vlastní. Když by se ve zpracování pohrabal jak David tak scénárista, mohlo to být o hvězdičku víc, protože si myslím, že tohle není typ filmu na plný počet. Doporučuju shlédnout v době kdy je vaše mysl ještě lehce aktivní, páč jinak by se mohlo stát, že prd pochopíte stejně jako napoprvé já. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Film je výrazne inšpirovaný dielom legendárneho sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka, ktorý sa vo svojej tvorbe zaoberal najmä pravou povahou reality. eXistenZ sa do veľkej miery inšpiruje jeho románom "Tri stigmy Palmera Eldritcha", v ktorom však vrstvenie realít nebolo rámcované hrou, ale špeciálnymi drogami. (tomashrabek)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama