Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (439)

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Cronenberg je nejen starý známý úchyl, ale i lišák, nebojící se prezentovat umělý virtuální svět skrze provokativně primitivní výpravu a jalové dialogy (první půlhodina, než jsem pochopil o co Cronenbergovi běží, mě vyloženě znechucovala), přičemž mu není ani trochu blbé nejprve donutit diváka ke konstrukci složitých teorií kolem spletitého příběhu, nímž se Ted a Allegra proplétají a záhy se snaze o nějaké hlubší pochopení vysmát, protože hru a realitu nelze rozlišit a tudíž jsou i skutečné cíle postav zahaleny mlhou... eXistenZ je film vyžadující (jako obvykle) dávku pochopení pro osobitou bizarnost Cronenbergovy filmové řeči, pokud je tato podmínka splněna, stává se jedinečným zážitkem. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Složité (ani středně složité) PC hry nehraju, takže můj koment nemůže být zasvěcený, ale jen laický. Ale námět a scénář mi přišel perfektní a Cronenbergovo vizuálně působivé propojení biologie a techniky v paranoiou zmítané blízké budoucnosti mě naprosto nadchlo (biotechnologické "živé" herní konzole propojující se jakousi pupeční šňůrou s lidským tělem, oslizlá organická zbraň střílející lidské zuby atd.). Navíc eXistenZ oplývá krásnými cronenbergovskými nechutnostmi (např.dráždění a penetrování análních... tedy vlastně páteřních bioportů nasliněnými prsty nebo jazykem bylo fakt parádně ujeté). Když jsem film viděl kdysi dávno poprvé, byl jsem z něho jak si vzpomínám hodně perplex a nebyl jsem si úplně jistý, co si o něm mám vlastně myslet. Teď už to vím - zatraceně se mi líbil. A díky té organické pistoli jsem si připomněl skvělý sci-fi román Harryho Harrisona "Na západ od ráje", ve kterém civilizace inteligentních ale studenokrevných dinosaurů sice neumí používat kovy, ale zato se naučila, jak genetickým šlechtěním živočichů všechny možné nástroje nikoliv vyrábět, ale pěstovat, např. organické zbraně jako v tomhle filmu. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg patří pro mě k nejzajímavějším režisérům, jejichž tvorbu jsem za poslední dobu víc rozkoukal. Jeho originální vize s bizarním vývojem lidského těla i technického pokroku mě vždy dostanou fantastickými nápady, zajímavě budovaným příběhem a k závěru opět sílícím zneklidňujícím přesahem. Připadám si, jakobych u něj skoro vždy vstoupil do stejného světa v jiné dimenzi, jen pokaždé v jiné epoše šílené budoucnosti, jejímiž výdobytky pan režisér varuje, ale současně se s nimi nesmírně baví a úspěšně tím baví i svého spřízněného diváka. Poslední dobou začínám u Cronenberga vnímat i jistou dávku poťouchlého černého humoru, obzvlášť mě v tomto směru upoutala vtipně ztvárněná scéna s postavou W. Dafoa v dílně s mohutnou strojovou výbavou na výrobu konektorů a zavádění bioportů na těle lidského jedince. Už jen ty nápady typu pistole složené z kostí či připájení lidí do videoherního světa vsunutím řádných fyzických káblů do zad jsou něco neskutečného, co snad jinde neuvidíte. :o) Díky tématu s rozvíjením nové virtuální reality a odhlečenému zpracování jsem si místy připadal jako u důmyslné parodické verze Fassbinderova Světu na drátě, přesto pořád velmi napínavé. [85%] ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Vynikající námět. Po obsahové stránce film zaujme, po vizuální bohužel trochu zklame. Cronnenberg je sice šílenec (užijete si spousty skvělých úletů), ale bohužel nečekejte takovou atmosféru a vizuálnost jako třeba u 12 opic. Nevím, jaký byl rozpočet, ale šikovný tvůrce by si v tomto případě mohl vystačit s málem. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

V roce 1999 vznikly minimálně tři tématicky podobné filmy - eXistenZ, Třinácté patro a Matrix - z toho první dva mají tu smůlu, že byly a dodnes jsou ve stínu toho třetího. Tenhle Cronenbergův thriller je velice zajímavým filmem, ale děj je až moc zamotaný, plný věcí, které nedávají smysl (což někdy u filmu nevadí, ale tady to moc nefungovalo), a místy trochu nudný. Bohužel tahle sci-fi nedosahuje kvality jiných Cronenbergových děl, ale přesto kostěnou pistoly a živočišné herní konzole byly zajímavý a originální nápad, který jentak nikdo nezapomene. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama