Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (436)

Bachy 

všechny recenze uživatele

Snímek nutící k přemýšlení? Vážně? Ani náhodou. Parádní stylová psina z doby, kdy ještě Cronenberg nebyl usedlý pán. Rozmáchlá šílenost prskající nápady v jakýchkoliv slizkých patvarech. Uznávám, že jsem taktéž první třetinu přemýšlel, jestli to tvůrci mysleli vážně, ale v momentě, kdy jsem toto uvažování opustil, jsem si začal eXistenZ užívat. Vtipná, stylová jízda. Je úplně jedno, kdy se co stane, hlavně, aby se něco dělo. Tenhle film mi přinesl pes a poslintal ho. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Co když už nejsme ve hře? Tak dobrý nápad v tak zmateném scénáři. Sci-fi o virtuálních realitách dostává od prvních minut dosti brutální ránu do slabin, když se Cronenberg nevyvaruje všelijakých nechutností nebo neznámých slizkých tvorů (či předmětů) a svou nepostradatelnou bizarností je tentokrát zoufale směšný. Zmatenost celého příběhu se pak nejvýrazněji ukáže v samotném finále, které přechází z překombinovanosti do sympatické satiry a zpět. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vizionářský sci-fi film Davida Cronenberga, už to samo o sobě je žánrové vymezení. Režisér zaplňuje film svými příznakovými bizarnostmi (střelná zbraň sestavená z koster vodních živočichů a zubní protézy), opět typicky pro jeho tvorbu (viz třeba Crash) hledá nové rozměry erotického pudu (orální sex v oblasti bioportu, sám bioport coby primární sexuální znak...) a erotické se záměrně mísí s (alespoň pro někoho) nechutným či minimálně neobvyklým, Cronenberg stimuluje v podvědomí diváka paranoické podhoubí, ale především poukazuje na arbitrárnost realit a vizionářsky hledá hypotetická nebezpečí plynoucí z vývoje počítačových her a prolínání virtuální a skutečné reality... A možná, že jako všechny filmy Davida Cronenberga, i eXistenZ především symbolicky odráží nejednoznačnost současnosti, zahlceni informacemi stále ještě nevíme, kdo a proč tu jsme... Podobné filmy: Matrix, Třinácté patro, Animatrix, Videodrome ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Namet je fajn, avsak scenar, konkretne zaciatok celeho pribehu proste nefunguje. Celych prvych dvadsat minut sa postavy snazia vysvetlit, o com to vlastne ten Cronenbergov vymysel je, a to velmi nezazivnym sposobom. Naviac, dvaja hlavny protagonisti mi pripadali, ze sa s Cronenbergovym pribehom proste neszili, priam akoby ani sami netusili, o com vlastne rozpravaju. Cest preto Wiilemovi Dafoe, ktory do filmu vniesol ten spravny naboj. Skoda ze ostatny herci nedokazali zapasovat do nametu ako on. Tak ci tak, od polovice filmu to nastastie cele zacalo fungovat a aj ked ma film nicim neprekvapil (zaverecna pointa uz vobec nie), velmi slusne som sa bavil. Skoda toho rozjazdu a nie celkom presvedcivych ustrednych postav. Kazdopadne je to Cronenberg a nielen pre jeho fanusikov (tych jeho stavnatych uchylnosti je tu pozehnane) to moze byt zaujimavy zazitok. (6.5/10) ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

aspoň už viem, kde jeden z posledných kovbojov hollywoodskej postmoderny chodí po svoje nápady a inšpirácie, lebo inception má jasný vzor, predobraz (myšlienkovo, pointovo a nápadovo) práve v eXistenZ. zhruba v rovnakom čase uzieral svetlo sveta ja matrix, Cronenberg je však o čosi komornejší, ujetejší a ako vždy typicky nemejnstrímový (aj keď tam má na malej ploche celkom slušnú partiu hercov). to, čo ma na jeho filmoch vždy bavilo a baví, ma bralo aj tu - detaily, nápady, premyslený filmový svet a havne EFEKTY! j.j.leigh, ktorú vnímam (či skôr ne-vnímam) ako pomerne nevýraznú som si konečne v tomto filme užil, lebo tu má zopár naozaj sexi polôh. spolu s TRONom a Gamerom je eXistenZ vlastne jeden z mála filmov, ktoré sa výsostne venujú problematike počítačových hier - a z týchto troch spomenutých jedine eXistenZ ako tak vážne, kriticky a hlbšie. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)
  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama