Režie:
Ridley ScottScénář:
William MonahanKamera:
John MathiesonHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Orlando Bloom, Eva Green, Liam Neeson, Jeremy Irons, Márton Csókás, Nikolaj Coster-Waldau, Jon Finch, Brendan Gleeson, Kevin McKidd, Edward Norton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Prostý kovář Balian potká svého otce, kterého ani nezná, a ten mu nabídne, aby s ním jel do Jeruzaléma. Balian sice nejdřív nechce, ale pak zabije kněze, který odmítá dopřát klid duši jeho ženy, která spáchala sebevraždu. Rozhodne se tedy následovat svého otce do Jeruzaléma, aby smyl hříchy své i své ženy... Balianův otec umírá, ještě předtím ale pasuje svého syna na rytíře a žádá po něm, aby byl čestný. Balian má brzy příležitost vyzkoušet svou čest. Stávající král Jeruzaléma umírá a chce, aby mu dál vládl rozumný člověk. A takového vidí právě v Balianovi a nabízí mu ruku své sestry, ve které našel zalíbení. Jenže za cenu smrti jejího manžela, což nemůže čestný muž dopustit. Netrvá dlouho a neutuchající rozepře mezi muslimy a křesťany vyústí ve válku o Jeruzalém... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 196)
Producenti na čele s Ridleym Scottom by sa mali triasť, pretože Kingdom of Heaven je pre mainstreamového diváka iba o kúsok atraktívnejší počin než komerčný prepadák Alexander. Samotným dejom hýbu viacej vedľajšie postavy než tá hlavná. Tá sa dostane ku slovu až v závere. A ony vedľajšie nie sú dosť prepracované na to, aby film vyzdvihli z vôd dejepisnej rekonštrukcie historických udalostí. Táto rekonštrukcia je plná zaujímavých dialógových myšlienok, ktorým však chýba hlbší kontext s obrazom. Ten je sám o sebe krásny - obrázky majú atmosféru a poetiku v každej jednej lokácii a sú jednou z vecí, ktoré film robia o tú triedu lepším než bol Alexander. Čo sa dá povedať aj o prekvapivej politickej korektnosti a sentimentálne, t.j. pre masového diváka zrozumiteľne, podanom protivojnovom posolstve. Štyri hviezdy dávam tiež za soundtrack Harryho Gregsona-Williamsa, slušne zvládnutú záverečnú bitku na hradbách a Sibylline oči. Existuje na svete chlap, ktorý by jej odolal? ()
Ridley Scott naozaj nenatočil druhého Gladiátora ale asi o pol hviezdičky lepší film. Téma bola isto zaujímavá a vizuálne spracovanie ako vždy u Scotta výrazne "maliarsky" svojské. Výprava sa mi páčila dokonca viac než v Gladiátorovi. Čo filmu podráža nohy, je ako to už u Scotta v poslednej dobe býva scenár. Dej je naozaj nalinkovaný veľmi striktne lineárne, nudne a jednoducho : kováč - utečenec - - rytier - milenec - hrdina vojvodca - záchranca. K tomu sa pripletú zväčša veľmi plocho napísané vedľajšie postavy, s ktorými si herci (až na Nortona a predstaviteľa Saladina) nevedia rady, preto i esá ako Jeremy Irons alebo Liam Neeson sú v tomto filme dosť nevýrazné. Ďalej musím podotknúť, že avizovaná historická "vernosť" je tiež diskutabilná, napr. v scéne keď Orlando ubije troch templárov, títo majú na štítoch i na hrudiach čierne kríže - templári mali červený osemramenný, templársky rád nepodliehal kráľovi etc etc. Napriek tomu tento film boduje úžasnou záverečnou bitkou o Jeruzalem, podľa mňa lepšie natočenou než v RoTK. A kde ste preboha videli kritiku bushizmu ? Podľa mňa je tam možno kritika cirkvi, avšak súčasné US dobrodružstvá nemôžu byť predobrazom pre tento film. Whatever, každý nájde to čo chce. Alexander bol lepší, Gladiátor horší, je to tak na úrovni Tróje. Hodnotenie je úplne presne 7/10. P.S. Po DC zdvíham o jednu hviezdu hore; ten idiot čo robil kinozostrih by si zaslúžil medailu za "ako urobiť zo súdržného príbehu nesúvislý paškvil". 9/10 ()
Velkolepý opus s bitvami tisíců, vzestupem ctnostných jednotlivců, komorními dialogy i epickým poselstvím do dnešní doby (např. teorie Clash of Civilizations). Přesto se pod podrobnějším náhledem film rozpadá na spoustu klišé (Orlando jako typický "Honza málem králem"), pár nejasně, či zkresleně načrtnutých událostí a kostrbaté dramatičnosti, kdy vás film sice nenudí, ale občas si klidně můžete odskočit, aniž byste přišli o víc, než něco již viděného, či dokonce nepodstatného. Království nebeské má zkrátka jednu pointu a naproti tomu tříhodinovou, snadno zapomenutelnou, výplň. Netvrdím, že Ridley selhal, film natočil kvalitně, jenže nedokázal svým vyprávěním přitáhnout jako Jackson v Pánu Prstenů a nedokázal přebít ani pocit z Gladiátora. Lepších 6/10 ()
Říká se, že "Gladiátor" Ridleyho Scotta odstartoval v roce 2000 velký comeback výpravných dějinno-mytologických epopejí. A říká se, že "Království nebeské" téhož režiséra je jakousi poslední šancí tohoto žánru, který po necelých pěti letech zazářil, posbíral spoustu cen a postupně vyklízí cestu lukrativnějšímu hollywoodskému artiklu. Je-li tomu tak, pak Scott v pravou chvíli složil reparát za bezduchého a prázdného "Gladiátora". "Království nebeské" není bezchybné dílo, je to typický "vydařenější hollywoodský špektákl", který se vyznačuje částečnou odvahou při uvolňování formy ve prospěch obsahu a patrnou fóbií z toho, aby tak činil do důsledku. Od prvních vteřin je jasně patrné, že kulisovost a umělost "Gladiátora" nepramenila z Scottovy chvilkové slabosti, nýbrž z toho, že anglická legenda nedokáže vtisknout historickým místům a osobám jistou specifičnost, jasný výraz... vše je umělé, jasně načrtnuté, fungující podle mechanických pravidel průměrného scénáře. Lidé jsou jen černí a bílý, všechna místa vyzařují gloriolu nákladné výpravy, ale chybí jim punc autentičnosti a sugestivita. Jenže zatímco kulisy Říma zakrývaly velké kulové, kulisy 12. století mají za sebou alespoň něco, co stojí za to objevovat. Středobodem filmu je Orlando Bloom, který konečně dokázal zahrát něco jiného, než oduševnělého elfí princátko. Pravda, jeho panická čistota zůstává, ale mladý idealista Balian má svou lidskou, chybující stránku. To, že zůstane pouze v rovině skicy, na níž Scott vrší křiklavé pastely klišé, je věc druhá. Mladou hvězdičku naštěstí ze všech stran podpírají výtečbní herci, z nichž dlužno zmínit především charismatického maršála Tiberia Jeremy Ironse. "Království nebeské" nemá s historií příliš společného, je to film po myšlenkové stránce veskrze současný, který kulisy křížových výprav a středověku používá pouze jako prostředek pro poselství tolerance mezi křesťany a muslimy. Je to poselství moralistní, svým způsobem krotce podané, ale především zábavné a v určitých momentech velice působivé (přetlačovaná křesťanů a muslimů v rozvalinách hradeb Svatého města). Otázky víry, cti a obětování zaznívají v typicky opatrném balení, ale je dobré, že své místo dostávají... Pokud si přimyslím výtečný soundtrack a poměrně dobře pojaté bitevní scény (to, že si raný středověk Scott plete s fantasy, raději taktně opominu), vydal žánr "historického" velkofilmu jednoho ze svých nejlepších zástupců, který na hlavu poráží jak "Tróju", tak "Gladiátora". "Království nebeské" není skvělým filmem, ale je to film o něčem, což se cení. ()
Podařený historický velkofilm, kde jsou hezky vidět obě strany podniků křížových výprav, ta "křesťanská" i ta hrabivá a loupeživá – bojujeme za Boha, tzn. za poklady, území a moc. A je to hollywoodsky balený, ale zároveň řemeslně poctivý, místy impozantní a sympaticky krvavý (a Orlando to nijak nekazí). Pro herní pamětníky, velkolepý obléhací scenérie v závěru vyloženě evokují starý Stronghold. A jak napsal Collider: "The theatrical cut is a serviceable action movie, but the director's cut is the true historical epic." ()
Galerie (77)
Zajímavosti (75)
- Severoamerické tržby byly 47,4 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 218,1 mil. (NIRO)
- Pri boji na čistinke je blonďavému nemeckému bojovníkovi prepichnuté hrdlo. O chvíľu neskôr, keď leží mŕtvy, je rana so šípom na krku preč. (Arsenal83)
- Skutečnému baronovi Balianovi z Ibelinu (ve filmu Orlando Bloom), který vyjednal se Saladinem (Ghassan Massoud) podmínky vydání Jeruzaléma, bylo v době, kdy se film odehrává (1187), kolem pětačtyřiceti let. (Ištván87)
Reklama