Režie:
Ridley ScottScénář:
William MonahanKamera:
John MathiesonHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Orlando Bloom, Eva Green, Liam Neeson, Jeremy Irons, Márton Csókás, Nikolaj Coster-Waldau, Jon Finch, Brendan Gleeson, Kevin McKidd, Edward Norton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Prostý kovář Balian potká svého otce, kterého ani nezná, a ten mu nabídne, aby s ním jel do Jeruzaléma. Balian sice nejdřív nechce, ale pak zabije kněze, který odmítá dopřát klid duši jeho ženy, která spáchala sebevraždu. Rozhodne se tedy následovat svého otce do Jeruzaléma, aby smyl hříchy své i své ženy... Balianův otec umírá, ještě předtím ale pasuje svého syna na rytíře a žádá po něm, aby byl čestný. Balian má brzy příležitost vyzkoušet svou čest. Stávající král Jeruzaléma umírá a chce, aby mu dál vládl rozumný člověk. A takového vidí právě v Balianovi a nabízí mu ruku své sestry, ve které našel zalíbení. Jenže za cenu smrti jejího manžela, což nemůže čestný muž dopustit. Netrvá dlouho a neutuchající rozepře mezi muslimy a křesťany vyústí ve válku o Jeruzalém... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 196)
Strašně nemám rád u očekávaných velkofilmů 20%, zdá se mi to totiž jako neadekvátní a značně neobjektivní hodnocení. Bohužel však u Království nebeského nemůžu jinak a důvody, proč tomu tak je se tu pokusím ve stručnosti vypsat. Království nebeské je dílem Ridleyho Scotta, tedy velmi charakteristického režiséra, jehož rukopis je znám v každém jeho filmu. Ve snaze nenatočit druhého Gladiátora se vydává v KN Ridley jinou vypravěčskou cestou. Nechává mnohem více prostoru příběhu a často se znázornění bitvy ani nedočkáme, pouze jejího úvodu a náhle je střih na těla na bojišti. To by teoreticky mohlo fungovat, nebýt několik podstatných ale. Děj je nepříjemně jednoduchý, plný podivných dějových zvratů (některá tvrdohlavá hrdinova rozhodnutí) a především plný slabých dialogů. To částečně zachraňují herci - především Irons, Thewlis, Marton Csokas, Ghassan Massoud a Neeson (i když Neeson jako mentor už začíná ztrácet na údernosti, o větě "jsem tvůj otec" nemluvě). Potíž je v tom, že všichni tito herci, ač předvádějí velmi dobré výkony a daří se jim navodit tu správnou atmosféru, mají velmi malý prostor a jsou pouhými přihrávači Orlanda Blooma, který z plátna prakticky nesleze. Ačkoli proti Bloomovi nic nemám a jeho jednoduší herecký projev mě nikdy nijak zvlášť do očí nepraštil, v KN je jeho topornost tak nechutně výrazná, že to film odsuzuje k záhubě. Bloom si po celý film, nezávisle na druhu emocí v dané scéně, vystačí s jedním konstantním obličejem. A tak bohužel postrádá jeho charakter jakékoli charisma (což je silně vidět především v hrdinském projevu) a Bloom se mezi ostatními herci, kteří se dokázali do doby filmu vžít, potácí jako zmatený manekýn na špatném molu. Vinou toho ve filmu nefunguje už vůbec nic. Veškeré emoce vyprchají, protože je ve vás nemá kdo probudit, veškerý chuť do boje a nebo strach z něj vás mine, protože se ani není o koho bát (ty zajímavé Scott nechává zemřít bez výraznějšího všimnutí). Detaily, jako totální vykradení Návratu krále v závěrečné bitvě, žádný silný ženský charakter a neoriginální hudba už jsou poslední kapky do poháru divácké tolerance. Království nebeské je film, který by si logicky měl vysloužit větší hodnocení. Jenže selhává ve všech možných ohledech, které by měl velkofilm splňovat. Člověka nechává chladným, nic moc zajímavého mu nedá, neukáže jedinou pamětihodnou scénu, či aspoň jednu velkolepou bitvu hodnou zapamatování. Díky všemu, co jsem vypsal, je Království nebeské momentálně tím největším zklamáním letošního roku... ()
Podařený historický velkofilm, kde jsou hezky vidět obě strany podniků křížových výprav, ta "křesťanská" i ta hrabivá a loupeživá – bojujeme za Boha, tzn. za poklady, území a moc. A je to hollywoodsky balený, ale zároveň řemeslně poctivý, místy impozantní a sympaticky krvavý (a Orlando to nijak nekazí). Pro herní pamětníky, velkolepý obléhací scenérie v závěru vyloženě evokují starý Stronghold. A jak napsal Collider: "The theatrical cut is a serviceable action movie, but the director's cut is the true historical epic." ()
Velký válečný, možná by se slušelo spíše říct protiválečný film Ridleyho Scotta s obrovským množstvím úchvatných válečných scén, dokonalou dobovou atmosférou a nádhernou hudbou. Království nebeské obsahuje mnoho témat k zamyšlení, ať už nad významem lidskosti, cti, hrdosti, odpovědnosti k vlastnímu lidu nebo významem samotného Jeruzaléma. Herci jsou vynikající a ačkoliv Bloomův výkon je nejslabší, přesto jeho stále stejný, jakoby prázdný výraz, do role Baliana sedí dobře. Možná není Ridleyho Království nebeské dokonalý film, ale pro mě rozhodně nejlepší z historických velkofilmů. ()
Kinoverze poprvé - 60%: Otřesně dlouhá stopáž v níž nijak charismatický Orlando maká na titulu "Největší masér v Jeruzalémě" a to za asistente skvělého, leč brzy mrtvého Liama Neesona, naprosto perfektního Edwarda Norton, jehož výkon, byť za maskou, je opravdu dokonalý. Bohužel vrazit tolik peněz do tohohle... nechápu. Klasický příběh, kde od začátku víte i bez učebnice dějepisu co se stane, divný Bloom co kouká jak blůma a já vím že se stále opakuji, ale ta délka! Gladiátor byl i přes svou délku chytlavý a dokázal připoutat. Tady jsem usínal. I když jsem na to vzal do kina babičku, která byla uchvácena, já sám jsem z toho nic neměl, akorát si pamatuji na líbaní zmrzačený ruky a kecy o tom, jak i sedlák s hemeroidama může být "velkej rytíř". Ridley tentokrát propadl. Škoda. Kinoverze po 4 letech - 75%: Po druhém shlédnutí zvyšuji hodnocení. Je to možná faktem, že film vidím po čtyřech letech. Přeci jen v 14ti jsem se na tento epos díval jiným pohledem a v té době jsem u něj usínal. Krásná hudba, přenádherné scenérie, zajímavé bitvy, brilantní Edward Norton, skvělé ztvárnění "rozdílů" mezi světy křesťanů / muslimů a relativně dobrý příběh mne mnohem více nadchly. Bohužel zůstaly i negativy v podobě z 50% nepříjemného Orlanda, na věky proklínanou scénu s děláním rytířů ze sedláků a občasně klišovité dialogy. I tak se jednalo o nadprůměrný historický velkofilm, který bohužel padal na hlavní postavě a nezachránil to ani prvotřídní malomocný král. Kinoverze po třetí - 65%: Třetí shlédnutí a jde to opět do kytek. Režisérská verze - 90%: DOKONALÉ. 45 minut navíc, tolik Scott potřeboval ke změně mého názoru. Film je díky nim mnohem celistvější, děj se dá lépe uchopit a postavy nyní působí věrohodněji, hlavně Orlando Bloom a Eva Green. Paradoxně díky tomu snímek ubíhá mnohem lépe. Obrazová stránka je navíc tak precizní, že mnohé scény vypadají jak umělecká díla renesančních mistrů. Pravděpodobně si to nikdy nepřiznám, ale tam hluboko uvnitř cítím, že Království nebeské (DC) je nejosobitější a nejpropracovanější dílo z režisérovy filmografie. Režisérská verze (10 let od premiéry) - 100%: A je dokonáno. Po 10ti letech od svého vzniku jsem si konečně našel naplno cestu do Scottova středověkého opus magnum. Velká lítost, že už nikdy (minimálně za mého života) podobný historický velkofilm s tak hlubokým obsahem nevznikne - tržby a divácký zájem o Exodus budiž důkazem. Přesto mě nepřestává hlodat svědomí, že pokud mi docenění Království nebeského trvalo celou dekádu, tak co ty stovky dalších, již před lety viděných kousků? ()
Začátek se nese v duchu "už abychom byli v té Svaté zemi a mlátili bezvěrce po hlavách", ale pak se to rozhýbe a... je to pecka! Doufám, že se co nejdříve dostanu k Director's cutu, který jiště zalátal několik dějově prázdějších míst. Podstatnou výtku bych měl ovšem k hudbě. HGW splnil svou povinnost na jedničku, ale použití hudby ze starších snímků je dost sporné (plný výčet hledejte u Meridia:)). Ridley a filmová hudba - to nejde moc k sobě. ()
Galerie (77)
Photo © 20th Century Fox
![Království nebeské - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/537/158537835_622288.jpg)
Zajímavosti (75)
- Edward Norton (Balduin IV.) nakrútil svoju rolu za dva týždne. Keďže nosí počas celého filmu masku, požiadal producentov, aby jeho meno v titulkoch filmu neuvádzali. Jeho meno sa tak objavilo až po vydaní DVD verzie. (Arsenal83)
- Film byl v USA a Kanadě propadákem – při rozpočtu kolem 130 milionů amerických dolarů vydělal jen 47 milionů. V Evropě měl větší úspěch, stejně jako na Středním východě. Ridley Scott dal „pohromě ve Státech“ za vinu mimo jiné špatné propagaci, která film prezentovala jako dobrodružný s příměsí love story - nikoli jako náhled náboženského konfliktu. (13_11)
- Keď sa vo filme moslimovia modlia v blízkosti Jeruzalema, sú otočení k slnku (potom na západ), no mali by byť otočení smerom k Mekke, ktorá je juhovýchodným smerom. (Arsenal83)
Reklama