Režie:
Ridley ScottScénář:
William MonahanKamera:
John MathiesonHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Orlando Bloom, Eva Green, Liam Neeson, Jeremy Irons, Márton Csókás, Nikolaj Coster-Waldau, Jon Finch, Brendan Gleeson, Kevin McKidd, Edward Norton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Prostý kovář Balian potká svého otce, kterého ani nezná, a ten mu nabídne, aby s ním jel do Jeruzaléma. Balian sice nejdřív nechce, ale pak zabije kněze, který odmítá dopřát klid duši jeho ženy, která spáchala sebevraždu. Rozhodne se tedy následovat svého otce do Jeruzaléma, aby smyl hříchy své i své ženy... Balianův otec umírá, ještě předtím ale pasuje svého syna na rytíře a žádá po něm, aby byl čestný. Balian má brzy příležitost vyzkoušet svou čest. Stávající král Jeruzaléma umírá a chce, aby mu dál vládl rozumný člověk. A takového vidí právě v Balianovi a nabízí mu ruku své sestry, ve které našel zalíbení. Jenže za cenu smrti jejího manžela, což nemůže čestný muž dopustit. Netrvá dlouho a neutuchající rozepře mezi muslimy a křesťany vyústí ve válku o Jeruzalém... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 196)
Kinoverze: 3/5 Film celou stopáž příjemně plyne, ale nevytrhne. Alexander tak i nadále zůstává nejlepším historickým snímkem posledních měsíců, byť i Království za vidění na velkém plátně rozhodně stojí. Režisérská verze: 5/5 Historicky věrnější (neplést s věrná), sdělením ambicióznější a postavy mají najednou i zcela uvěřitelné motivace. Je až neskutečné, že pouhým přidáním jedné dějové linie se Sibyliným synem se od základů mění motivace, konání i vyznění téměř všech hlavních postav a tím i celého filmu. A poněkud paradoxně to i přes značně rozšířenou stopáž získává mnohem větší tah na branku než měla verze v kinech; a to až natolik, že jde o nejlepší historický velkofilm posledních několika dekád. ()
Další historický snímek, který je nutno vidět minimálně dvakrát, aby člověk pochopil dějový a výrazový přesah, kterým tento kousek disponuje (podobně je na tom Alexandr). Ne každý divák je totiž na poprvé sto smířit se s faktem, že Království není konceptem klasický historák se vším všudy, ale že vyjadřuje prostřednictvím historických událostí, bitev, lásky a postav něco víc, než jenom to co se odehrává na plátně. Zde je to ještě markantnější než u Alexandra. Království je óda za světový mír a najití smyslu života. Strhujícím způsobem odvyprávěná, zahraná a natočená (director's cut). Scott se pochlapil a natočil chytrý film, který ne každý prokoukne. ()
Začátek se nese v duchu "už abychom byli v té Svaté zemi a mlátili bezvěrce po hlavách", ale pak se to rozhýbe a... je to pecka! Doufám, že se co nejdříve dostanu k Director's cutu, který jiště zalátal několik dějově prázdějších míst. Podstatnou výtku bych měl ovšem k hudbě. HGW splnil svou povinnost na jedničku, ale použití hudby ze starších snímků je dost sporné (plný výčet hledejte u Meridia:)). Ridley a filmová hudba - to nejde moc k sobě. ()
Najlepší historický epos nového tisícročia, Hollywood v tej najkvalitnejšej podobe, výrazne lepší film ako precenený Gladiátor. Je duchaplný (a neskĺzava do naivity, aspoň nie na americký štúdiový veľkofilm), má skvelú hudbu a výpravu, dostatok bojových scén a predovšetkým sústredenú, v každej scéne presnú Ridleyho réžiu. Bloom mohol byť výraznejší, ale rozhodne to celé nekazí. Vynikajúci David Thewlis. Nutnosťou je director´s cut, ktorý je o dve hviezdy lepší ako kino-verzia - pre mňa nepochopiteľne nízke hodnotenia si vysvetľujem len tým, že dotyční videli ten nesúvislý pahýľ, čo išiel v kinách. K ostatným komentárom: Tom Hardy je zrejme mimozemšťan a videl ten film len z rakety na obežnej dráhe. ;-) ()
V kino verzi bylo až příliš znát, že střihačova ruka mocně úřadovala. V ní je totiž Balianův růst na žebříčku společenské prestiže až příliš uspěchaný. Jakoby změna z bezvýznamné kovářské nicky v člověka, který se stane královým oblíbencem a jemuž se v závěru klaní celý Jeruzalém a ve svých těžkých chvílích ho poslouchá na slovo, byla tak jednoduchá. Bohužel ani o téměř hodinu REŽISÉRSKÁ VERZE, která se mi právě dostala do rukou, v tomto ohledu příliš dojem nenapravila. I tak ale díky přidaným scénám působí film celistvějším a mnohem emocionálnějším dojmem, především díky přidané dějové linii onemocnění a smrti Sibylliina syna a následníka trůnu, která se je zcela zásadní pro vývoj děje. Moc pěkná je i přidaná scéna s hořícím keřem, plná symboliky podstaty válečných sporů na Blízkém východě. Naopak některé scény nemají pro vývoj děje přílišného opodstatnění. A celkové resumé - Scottův magnus opus NENÍ STRHUJÍCÍ film, ale je duchaplný a přemýšlivý, s ambicí něco sdělit a to se cení. A závěrečná mírová dohoda Baliana se Saladinem, křesťana s muslimem, musí být doslova pohlazením pro každého mírotvorce na této zemi :o) ()
Galerie (77)
Zajímavosti (75)
- Križiak, ktorý zaútočil na Baliana (Orlando Bloom) pred bitkou pri Hattine (v roku 1187), je oblečený do bieleho rúcha s čiernym krížom uprostred, čo je znak rádu johanitov. Tí však vznikli až v roku 1190. (Arsenal83)
- Na natáčení se podílela i Češka Petra Novotná. Dělala tzv. horse wranglera, což je člověk, který má na starosti koně. (Ganka)
- Pro film bylo vyrobeno 7 500 zbraní - včetně 250 kuší, 20 000 šípů a 3 000 štítů. Objevuje se v něm téměř 14 000 kostýmů (každý složený ze 13 až patnácti částí jako přilby, boty, rukavice, řetězy, opasky atd.), které produkce nechala vytvořit v Thajsku a Turecku. (HellFire)
Reklama