Režie:
Michael BayKamera:
Mauro FioreHudba:
Steve JablonskyHrají:
Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Djimon Hounsou, Sean Bean, Steve Buscemi, Michael Clarke Duncan, Ethan Phillips, Brian Stepanek, Siobhan Flynn (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V poslední době se stále více zajímáme o klony a už jen čekáme na jejich lidskou podobu. Na Zemi došlo k examinaci, přežilo jen pár stovek výjimečných lidí, vše bylo zničeno. Existuje jediné místo, které stále připomíná Zemi - Ostrov. Dostane se tam jen vylosovaný, ostatní musejí čekat na své štěstí dál. Ale co když to tak není? Co když k žádné examinaci nedošlo? Co když žádný Ostrov neexistuje? Takto začal přemýšlet Lincoln 6-Echo. Je v "Ráji" už 3 roky. Jeho život se mu zdá nenaplněný. Copak je jediným cílem života dostat se na Ostrov? Jeho kamarádku Jordan 2-Delta to však vůbec nezajímá, vždyť vyhrála v losování, jede na Ostrov! Jenže Lincoln své podezření potvrzuje a snaží se zachránit Jordan od jisté smrti. Nejsou lidé, jsou kloni a žádný Ostrov není. Země katastrofou zasažena nikdy nebyla. Utíkají tedy, a protože se nikdo nesmí dozvědět, kdo jsou zač, stíhá je jejich stvořitel všemi možnými prostředky. Na povrchu se pokusí kontaktovat "originál" Lincolna... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 313)
"Hlavu hore." Bay, ty si ale Satan! Nie každý dokáže skĺbiť bombastickú akciu (koľajnice lietajúce v preplnenej cestnej premávke) s psychológiou (právo na vlastné rozhodnutie). Film v kinách zaznamenal katastrofálny komerčný neúspech , ktorý takmer zruinoval štúdio DreamWorks. Ostrov je jedno z najpríjemnejších prekvapení roku 2005 s pôvabnými hereckými výkonmi podporných (Buscemi, Bean, Hounsou) a titulných postáv: Scarlett Johansson je kus krásnej mladej ženy a Škót Ewan McGregor je z tých, ktorí nie sú klasickými krásavcami, ale vo svojej koži sa cítia dobre a to je na nich vidieť; charizmou hádže z kopy na kopu ako keby to bolo seno. Obaja sa vyvíjajú: na začiatku sú hlúpi, takmer až smiešni. Na konci schopní prijať neradostné rozhodnutie so všetkým rizikom, s tým súvisiacim. Ostrov je môj druhý (po Skale) najobľúbenejší Bayov film, nasledujú Bad Boys 2 a potom už nič. Dá sa povedať, že Ostrov je posledným filmom Stevea Buscemiho v megablockbustri či už od Baya, alebo Bruckheimera (alebo od oboch - Con Air). Buscenmi tu má síce len malú, zato tradične neprehliadnuteľnú rolu, i tak ale jeho účasť v akčných trhákoch 90. rokoch dodnes vnímam ako jednu z najnepochopiteľnejších záhad desaťročia. Kino Považan 2005 ()
První film toho odpudivého rejžovského megalomana po Skále, který jsem si zase vychutnal i s polevou. Opravdu nevím, proč v případě Ostrova mluvit o nějaké závažnější myšlence, ta je sice možná v embrionálním stádiu zajímavá, ale naštěstí má Bay z hlubších témat zjevně strach, takže celou mravoučnou základnu Ostrova zredukoval do drobátko nablblých, ale snesitelných dialogů a po chvíli už se celá zápletka zredukuje na "před kým je třeba utéct / koho je třeba porazit a co je třeba zničit". Žádné kličky, ale naopak parádní akční palba ze všech kanónů, rychlý střih, výborná podkresová hudba, dechberoucí efekty (zejména scéna s vlakovými koly je úchvatná). Ostrovu dominuje až klinicky čistý styl obrazu, krystalicky jasná a ničím nekomplikovaná futuristická estetika, která je stejně přehledná a čitelná jako příběh filmu. Sama klouže krkem a netíží v žaludku. Vůbec nemíněno ve zlém. Všechny ty klišovité zpomalovačky, přelety kamery atd. umí Michael Bay čistě a precizně jako málokdo a Ostrov operuje s výrazivem akčního filmu s naprostou bravurou. Výsledkem jsou dvě hodiny, ky jsem měl sladce vypnuto a jel jsem pouze na vlně adrenalinu, který není ničím tlumen. Parádní relaxační zážitek, samozřejmě chápu, že kdo čekal inteligentní sci-fi, musel být zklamán. Ale chtít to zrovna od Míši je asi jako požadovat obřízku u sv. Víta. Už jsem někdy psal, že je Scarlett Johansson absolutně k SEŽRÁNÍ??? ()
Po Skále jednoznačně nejlepší Bay. Michael nenatočil svůj tradiční bezhlavý akčňák, ale do filmu zakomponoval i jakousi vizi budoucnosti, která není až tak nereálná. Budoucnost zde opírá o problémy současnosti a to klonování. Samozřejmě nebudeme ušetření ani toho starého dobrého Baye. Akční scény jsou brilantně natočené, honička dokonce předčí tu z Mizerů 2. Hudba je taktéž na velmi vysoké úrovni. Celý dojem z filmu mi ale kazí nepříliš povedený závěr. Scarlett Jonansson je opravdu nádherná, Ewan McGregor roste v budoucí Hollywoodskou hvězdu té nejvyšší svítivosti a já nejsem vůbec proti. ()
Všechna čest, musím uznat, že tenhle snímek se mi líbí čím dál více. Michael Bay na to šlape již od začátku, kde se mu podařilo chytnou mě při úvodních titulkách chytlavým songem a příjemným obrazovným doprovodem a nepustil až do konce. Brilantní práci s filtry a hudbou ale není zřejmě nutno připomínat, neboť tyto dva prvky, jsou algou a omegou pro většinu Bayových filmů. Island je primitivní a velmi laciný, ale je třeba uznat, že funguje a dokáze zabavit. Akčním scénám nechybí schopnost strhnout, i když jistě nejsou tak kvalitní jako v příbuzném I, Robot. Island však dokáže zaujmout více prvky... Tím prvním je samotná vize budoucnosti, která působí velmi uvěřitelným dojmem, neboť se jí daří neskutečným dojmem pojit současné prvky s hi-tech novinkami, což dává efekt přirozeného vývoje, divák se tak může ve vzdálené budoucnosti cítit jako doma a dá se říct, že jej zbytečné inovativní prvky nevytahují z centra dění. Dále se tvůrcům daří diváka si omotat kolem prstu postupným přerodem, kdy zpočátku se zdá vše v pořádku a perfektně fungující, ale spolu s otázkami hlavního hrdiny nás začnou nahlodávat pochybnosti... Když se ale zaměříme na samotný scénář, je třeba bez jediné pochybnosti uznat, že Island funguje tak dobře hlavně díky perfektní režii, která snímku dodala spoustu pozlátka... Na scénář doplatila třeba i nevýrazná postava Seana Beana, který ovšem předvádí herecký koncert a strhuje na sebe to minimum prostoru, které má. Vysoce efektivní podívaná s příjemnou zápletkou mi dala všechno co jsem chtěl, jistě, mohlo by to být lepší, zejména v druhé polovině, která se až přiliš nechává pohltit již viděným. Jsem nadšen a potěšen... Škoda jen že tvůrci nepřišli s nějakým černějším koncem, ale ty se vlastně nenosí, že? ()
Akýkoľvek náznak rozvinutia emócií a zaujímavého potenciálu, ktorý príbeh tohto filmu v sebe ukrýval ako aj s možnými presahmi, je spoľahlivo ubitý Bayovým režijným ne-vedením. Kopiace sa logické chyby (ktoré pri filme, vydávajúceho sa hlavne v svojej prvej polovici za seriózne sci-fi sú skrátka podstatné) robia z filmu u mňa jedno z "najblbších" filmových predstavení roka. Celok tak nezachráni ani pre režisérov štýl typická, obrazovo príťažlivá paleta farebnej štylizácie a prepracovaný mix zvuku. Navyše neustálym recyklovaním seba samého v kombinácii s novinkou v podobe "handy-cam" do prázdna vyšumievajú aj Bayove typické trademarky a v zobrazovaní akcie jeho epileptickosť v montáži už naozaj prekročila únosnú mieru. Bay očividne stráca prehľad o tom, v čom spočíva jeho sila a čaro pre jeho fanúšikov - v dobe, kedy aj vďaka systému tzv. "spider-cam" je možná plná kontinuita aj v tom na pohyb najzložitejšom zábere, v ktorom by práve Bayov vizuálny štýl o to viac vynikol, on samotný komponuje obrazy v pravom opaku - akciu fázuje do čo najväčšieho počtu doslova stotinových záberov, ktoré už z princípu nedokážu vygenerovať akékoľvek atraktívne obrazové kompozície. Bay týmto filmom viac ako inokedy dokázal, že je iba klipár, ktorý nedokáže natočiť čo i len trocha inteligentný film (Skala je v jeho prípade naozaj výnimkou, potvrdzujúcou pravidlo). V mojich očiach sa Bay týmto filmom stal režisérom, ktorý sa nielen stratil v svojom vlastnom štýle, ale navyše začal trpieť schizofréniou vychádzajúcou z bezradnosti nad výsledným spracovaním príbehu (seriózna sci-fi prvá polovica versus prehypovaná akčná druhá polovica). ()
Galerie (128)
Zajímavosti (38)
- V průběhu 99. minuty má stíhané auto obě dveře zavřené, avšak v předcházejících i následujících záběrech má pravé dveře otevřené. (Terva)
- Hned po první honičce můžeme vidět auto Lexus 2054. Automobilový koncept, který byl použitý už při natáčení Minority Report (2002). (cariada)
- Černobílá reklama, ve které se objeví Sarah Jordan (Scarlett Johansson), nebyla natočena speciálně pro film, ale jde o opravdovou reklamu, ve které její herecká představitelka hrála. (don corleone)
Reklama